Inlägg från: Nisseblubb |Visa alla inlägg
  • Nisseblubb

är vänsterpartiet liberalt?

sinkadus skrev 2009-04-28 11:34:04 följande:
    såklart!
    Det handlar till största delen om rätt att göra val. Staten ska inte välja saker åt folk som vi har det i Sverige idag. Som exempel
  • Nisseblubb
    sinkadus skrev 2009-04-28 11:39:48 följande:
    Fast jag kan tycka att det är befogat ibland att staten gör det. Jag ser större risker annars att vissa personers frihet sker på andras bekostnad. Men det är klart att det finns en massa områden där staten inte behöver reglera individen.
    När är det befogat menar du?
  • Nisseblubb
    sinkadus skrev 2009-04-28 11:43:05 följande:
    Fördelningspolitik, jämställdhetsfrågor, miljölagstiftning
    Fördelningspolitik. Jag antar att du menar att stjäla från de som "har" och ge till de fattiga. Det löser man med negativ skatt istället. Då behövs ingen fördelningspolitik

Jämställdhetsfrågor? Vad menar du?

Miljölagstiftning. Vad menar du här?
  • Nisseblubb
    sinkadus skrev 2009-04-28 11:53:45 följande:
    Negativ skatt? Ja, att staten försöker bryta de genusmönster som finns i samhället som innebär människors ofrihet. Att staten måste reglera hur individerna ex. hanterar miljörisker.
    Du vill alltså lagstifta mot att ogilla kvinnor? Typ?

Negativ skatt funkar som följer:
    Alla bidrag skippas. Alla pensioner, bostadsbidrag, socialbidrag, studiebidrag. Allt.
    Det ersätts med ett basbelopp på X kronor. Tjänar du mindre än X kronor så får du X-Y kronor tillbaka på skatten varje månad, där Y är din inkomst. Då garanterar vi att alla har MINST X kronor att röra sig med varje månad. Då kan vi lägga ner Försäkringskassan helt och spara en massa pengar på administration
  • Nisseblubb
    sinkadus skrev 2009-04-28 11:54:42 följande:
    Jag förstår att det är flummigt, men i alla samhällen finns det ju individer som profiterar på andra, som besitter mer makt och inflytande och resurser.
    Det måste vi "tåla" som liberaler
  • Nisseblubb
    sinkadus skrev 2009-04-28 11:59:45 följande:
    Lite som medborgarlön då? En garantisumma helt enkelt.
    Det är en sorts medborgarlön ja
  • Nisseblubb

Det garanterar ett skyddsnät för ALLA om det skulle gå rakt åt pipan för folk.

• Nisseblubb
    SkåneP skrev 2009-04-28 12:01:02 följande:
    Det låter äckligt likt medborgarlön.
    Det är en typ av medborgarlön
  • Nisseblubb
    sinkadus skrev 2009-04-28 12:01:07 följande:
    Nej, att kvinnor OCH män fastnar i genusstyrda roller, fack och mallar. Försvara pappors rätt till sina barn, förhindra könsrelaterat våld etc. Man kan ju inte lagstifta om hur någon tycker så länge åsikten inte går till konkret handling.
    Då talar du om att tvinga folk att bete sig på ett sätt som staten tycker att man ska bete sig. Det är fel
  • Nisseblubb
    sinkadus skrev 2009-04-28 12:09:04 följande:
    Ja, men jag ser många fel som det är nu också, har bara inte kommit på den ultimata lösningen än :D
    Lösningen är iaf inte att staten ska med våld tvinga folk att bete sig såsom den vill
  • Nisseblubb
    SkåneP skrev 2009-05-01 19:38:52 följande:
    Och om man inte vill visa solidaritet med den som av ren lättja nöjer sig med medborgarlönens försörjning, hur gör man då?
    Det kan du inte om vi nu ska ha ett simpelt, grundläggande och billigt system för att de som har det värst ska få mat på bordet och tak över huvudet.
  • Nisseblubb
    sinkadus skrev 2009-05-01 21:06:02 följande:
    I ett liberalt samhälle måste väl det vara upp till var och en. Är man nöjd och klarar sig på sin medborgarlön så är väl det en liberal frihet?
    Nej det är inte upp till var och en. Anledningen till att ha medborgarlönen är att folk behöver den. Att ligga på soffan och kassa in medborgarlön bör således inte uppmuntras, av någon.
  • Nisseblubb
    sinkadus skrev 2009-04-28 12:21:57 följande:
    Det beror ju på hur vi definierar staten, som ett folkvalt parlament eller om vi kan tillämpa direkt demokrati eller om vi överlåtit makten åt någon annan.
    Staten är den som sköter regelverket för vad medborgare och företag får göra samt sätter spelreglerna. Vanligen har staten också våldsmonopolet och sköter nationellt försvar
  • Nisseblubb
    Manchester skrev 2009-05-02 17:31:53 följande:
    Jag håller helt med om den analysen, men anser att det finns ytterligare en dimension. Friheten handlar inte bara om hur man får använda sina pengar eller hur sjukvård, utbildning och liknande ska organiseras och finansieras. Det finns också en personlig frihet. I den ingår exempelvis sådant som friheten att tillhöra vilken religion man vill - eller avstå helt från religion - och att få älska vem man vill utan att staten eller någon annan lägger sig i. Och här är vänsterpartiet definitivt liberalt, mer liberalt än flera borgerliga partier. Det är inte länge sedan vi hade statskyrka i Sverige och även om vi var tidiga med att införa samkönat partnerskap (nu också äktenskap) i jämförelse med andra länder, så är detta fortfarande kontroversiellt i många kretsar. Vänsterpartiet må ha en synnerligen icke-liberal syn på förmögenhetsbildning, arbetsrätt och en del annat, men just den personliga friheten har de länge försvarat.
    Tyvärr så tycker inte jag att man kan kalla sig liberal om man bara förespråkar positiva rättigheter
  • Nisseblubb
    sinkadus skrev 2009-05-01 21:16:57 följande:
    Inte uppmuntras, men kan vi göra något? Ska staten kunna ingripa?
    Nej
  • Nisseblubb

Utan frihet att göra dåliga val och behöva ta konsekvenserna så är man inte fri

• Nisseblubb
    Manchester skrev 2009-05-02 17:53:13 följande:
    Som helhet är Vänsterpartiet förstås inte liberalt, men de har liberala inslag, vilket var vad jag ville få fram. Tyvärr finns det väl inget parti i Sverige som är helt igenom liberalt, men även en blind höna hittar ibland ett korn.
    Precis...det finns ju inget större parti som ligger både till Höger och är Liberalt i Sverige. Folkpartiet har gång på gång visat sig ligga för långt mot konservatismen för att vara liberalt enligt min mening.

Det är förresten väldigt enkelt att ha "liberala inslag". Populistiska tramsrättigheter som att man ska få lov att gifta sig med en person av samma kön samtidigt som man inte får bestämma över sin egen pension är för mig en stor fars
  • Nisseblubb
    Manchester skrev 2009-05-02 18:03:41 följande:
    Nja, tramsrättigheter skulle jag inte kalla det. Det finns exempel på stater som har/haft ganska stor ekonomisk frihet, men samtidigt låtit religionen styra helt i den personliga sfären. För mig är möjligheten att bestämma över min pension visserligen viktig, men inte så viktig att jag är beredd att offra gravida 10-åringar som inte får göra abort eller homosexuella som inte öppet får visa sin kärlek. Båda sakerna behövs.
    Absolut så behövs båda delarna. Det jag var ute efter var att säga att positiva rättigheter utan negativa leder inte till frihet. Det behövs både och
  • Nisseblubb
    Manchester skrev 2009-05-02 18:13:04 följande:
    Men det jag nämner är väl ändå inte positiva rättigheter? Jag menar inte att homosexuella ska garanteras en partner av samma kön, lika lite som att heterosexuella ska garanteras partners av motsatt kön. Bara att ingen ska få hindra två (eller flera) frivilliga vuxna från att leva tillsammans och älska varandra. Likaså är jag faktiskt inte ute efter skattefinansierad abort till 10-åringen. Jag skulle personligen gärna skänka pengar till den klinik som utförde sådant på ideell basis. Men ingen ska lagstifta bort hennes möjlighet att få abort.
    Håller helt med!
Svar på tråden är vänsterpartiet liberalt?