Inlägg från: ummAmira |Visa alla inlägg
  • ummAmira

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

Nu får vi pratas vid mer när jag kommer tillbaka fr min resa..på återseende allihopa:)

• ummAmira
    rasajj skrev 2009-04-24 02:22:24 följande:
    Varfor har Gud ett behov av att "testa" oss? Av vilken anledning behover vi testas? Vilket syfte har bonen fem ganger om dagen _for Gud_? Inte for den som ber alltsa, utan for Gud. Eftersom du anser att Han har behov av det.. Jag vill inte veta vad bonen har for syfte for dig, utan varfor Gud kraver det, och da har behov av att hora den fran alla manniskor..
    För att avgöra vart vi hör hemma efter vår död..tror du att det räcker för dig att gå till jobbet varje dag och säga tack om någon är snäll mot dig?Nej Guds lagar går före detta samhälle,så för att se vem som tar Gud före sina egna behov blir vi ständigt testade. Om du får en hemsk upplevelse eller drabbas av en näraståendes bortgång kommer det bli jobbigt för dig..men G
  • ummAmira

men Gud lägger inte någon större vikt på oss än vad vi orkar bära..så får vi motgångar i livet vet Gud att den personen är stark och kommer klara av det..mha Hans lagar.

Bönen kan man man säga såhär om..Gud vet redan vad vi önskar och behöver,men han vill se om vi gör oss besväret att be om det..om vi tror på att Gud lyssnar på oss och ber om det istället för att ta för givet att Gud kommer hjälpa mig för han ser att jag har det svårt.

Men min fråga nu..Varför ber inte du til Gud om tackar varje dag?Ber du bara i nöd?

• ummAmira
    rasajj skrev 2009-04-24 13:42:58 följande:
    Du har fortfarande inte besvarat min fraga. varfor skapade Gud oss? For att ha nagot att gora? dvs testa oss? Ar Gud sa uttrakad att han inte kan hitta pa nagot att gora utan att satta upp sma lekar for manniskor? Vad har det for syfte for GUD att vi finns? Pa vilket satt fanns det ett behov for Gud att skapa oss?  Vad har Han for plan med manskligheten? Sedan igen, jag vill inte veta vad bonen kan ha for syfte for dig, det ar inte intressant i diskussionen. Och jag ar lite undrande over dina antaganden om att jag ber/inte ber och hur ofta du anser dig veta nar jag ber/inte ber..
    Nu hinner jag med att svara dig innan jag åker så nu går det fort..sorry om jag felstavar då oc då..

Gud skapade oss inte för dessa ynka år vi får på den här jorden..Nej Gud skapade oss inte för att dö,utan för att få evigt liv..och detta kan vi få genom våra goda handlingar som bedöms på domedagen. Människan är Guds främsta och viktigaste skapelse.Den mest lyckade och intelligenta så livet vi lever nu på jorden är endast ett test för oss för att kunna få tillgång till evigt liv då Gud är den gode och vill ge oss lycka och härlighet,därför skapades vi.

Nej jag har inte skrivit vad bönen har för syfte för mig,utan för vad den har för syfte för Gud..genom att se om vi gör våra böner kan Han se om vi är tillräckligt troende för att avgöra vart vi ska få komma efter döden..bönen är den viktigaste handlingen enligt Gud,så för Gud har bönen stor roll.

Du frågade mig varför jag ber 5ggr/dagen,jag tycker det var en konstig fråga då bön är viktigt inom kristendomen också..därför frågar jag om du ens ber..annars fattar du väl varför man ber.
  • ummAmira

Hs egen skrev 2009-04-24 20:10:22 följande:

Men hur ska han mäta det? Vem är måttstocken?Hur ska han bedöma vem som får komma in i himlen och vem inte? Om man jämför oss med honom är alla lika stora, ursäkta uttrycket, skitar. Det är ju som om vi skulle sitta och jämföra myrors godhet eller inte godhet.. ?Hur ska han med sitt rena hjärta, stor i godhet och kärlek. Tänk dig hur stor han är. Hur ska han jämföra små små människor?Den som begår mycketont här på jorden, har förmodligen också mött väldigt mycket ont, eller hur?Likaså med en som är god och tålmodig.. Han här lätt att vara god och tålmodig.. Var ska Gud dra strecket?
    Ingen fara med ditt lilla uttryck;) jag håller ju med dig faktiskt. Men vi människor är Guds största och bäst lyckade skapelse,vi är dom mest intelligenta varelser som varndrar på jorden,och vi är dom enda som fått sunt förnuft att avgöra våra handlingar själva. Den som mött mkt ont kan resultera i att göra mkt ont,det är sant,men en människa utan sympati och ånger är en sjuk människa och har man gjort mkt ont och ångrar sig från sitt hjärta och ber Gud om förlåtelse och självklart aldrig upprepar sina onda handlingar..då får man förlåtelse.

I Koranen finns fullt med livsregler och följer vi dom så är vi på rätt väg.Men att tolka dessa verser själva är rent ut sagt farligt då vissa kanske inte vet att vissa saker uppenbarades under ett krig och därför finns texter om att man ska kriga för Guds sak,men dom som tolkar själva bygger en bomb och spränger sig bland folk istället tyvärr.Fast versen kanske syftar på att om du blir attackerad av ett annat land som vill erövra sverige säger vi..då har vi rätt att försvara oss och om någon vill erövra Irak säger vi och dödar fullt med oförsvarbara kvinnor och barn har vi en skyldighet att åka och hjälpa dessa muslimer och kriga för Guds sak,för inom Islam är vi alla bröder och systrar.
  • ummAmira
    rasajj skrev 2009-04-25 17:50:01 följande:
    Igen da.. Vad ar syftet for Gud att skapa oss? Jag ar med pa att VARAT syfte inte ar dessa korta ar pa jorden, men vad har GUD for SYFTE med var existens? Du haller med om att Gud skapade oss? Att vi kan ga vidare till evigt liv? Och att vi da lever med Gud? Men VARFOR skapades vi, for att leva evigt liv med Gud? Vad ar syftet for Gud? Med andra ord, vad far Han ut av att Han skapade oss? Ar vi bara nan slags underhallning for Honom? Eller? For att se hur manga av oss som lyckas snubbla runt i jordelivet och bli "goda nog"? Som forst lyckas hora talas om Islam i "tid" sedan tar till oss laran och sedan faktiskt lever ett 'gott" liv.. Det verkar valdigt flummigt, men.. Det ar ju jag det.. Vad hander med alla manniskor som lever liv utan att ens hora om Islam? De som valjer ett mindre gott liv? Och enligt vilken mattstock mats det "goda"?
    Men...Gud är den godaste mest älskade och barmhärtigaste,och för att ge oss lycka och kärlek skapades vi.Vi är alla älskade av Gud,då vi alla kommer från Honom.Men Gud kan lika väl klara sig utan oss,han behöver inte oss för att klara sig han har inte vårt behov av stöd eller kärlek,nej Gud är störts och för hans godhet skapades vi,för att han älskar oss och vill erbjuda oss hans paradis,om vi gör våra goda handlingar.

I Koranen finns en del verser som syftar på judar och kristna..

??Bland mottagarna av äldre tiders uppenbarelser finns helt visst de som tror på Gud och på det som har uppenbarats för er och det som har uppenbarats för dem: de ödmjukar sig inför Gud och de säljer inte Guds budskap för en ynklig slant. De skall få sin belöning av sin Herre ? Gud är snar att kalla till räkenskap.?? Koranen 3:199

??Alla är inte av samma sort. Bland efterföljarna av äldre tiders uppenbarelser finns (även) redbara människor, som under nattens timmar läser högt ur Guds budskap och faller ned på sina ansikten (i tillbedjan).

De tror på Gud och på den Yttersta dagen och de anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt och de tävlar om att göra gott. De hör till de rättfärdiga och vad gott de gör skall inte frånkännas dem; Gud vet vilka de är som fruktar Honom.?? Koranen 3:113-114

Så dom som är troende judar tex och följer Moses lagar och gör det som står och har bönen som den viktigaste handlingen kommer också få komma till paradiset.Dessa verser menar att det finns dom kristna och judar som följer sin bibel så nogrant och alltid har Gud i tankarna att dom är bättre än vissa muslimer som kanske är födda till Islam men som inte praktiserar. Men dessa grupper fr judarna och kristna är bara dom som praktiserar sin tro..inte bara kallar sig kristna med men dricker alkohol och går ut och festar och aldrig fastar eller skänker till dom fattiga..
  • ummAmira
    oOHalalOo skrev 2009-06-03 11:32:29 följande:
    Ha en trevlig resa insha'Allah.
    Tack för dina fina tillägg i den här tråden.Jag tycker det är väldigt intressant att läsa då du är mer kunnig inom Islam än mig på många områden och jag lär mig mer och mer:) så tack. Ja jag hade en fin liten tripp med familjen tack så mycket:)
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-06-04 23:45:14 följande:
    Det är ett problem för mig när du använder arabiska ord och uttryck jag inte förstår och därför inte kan besvara. Jag försöker att vara så tydlig jag kan i mina inlägg och uppskattar om du också är det. Jag kan inte arabiska och är inte inläst på koranen. Jag har en koran men köpte den nyligen och har inte hunnit förkovra mig.
    Sorry,men jag msåte bara tillägga att ditt inlägg inte besvarade en enda av halals förklaringar i hennes inlägg så varför en citera det?
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-06-05 17:29:11 följande:
    Jahupp. Ärligt talat så verkade du inte som den tjejen, hon var inte överdrivet diskussionslysten - det borde ju gett mig en hint... sen skulle du ju ha känt igen mig på min avatar om vi hade känt varann, hur korkad är jag *slår mig i huvudet* Träffade du en muslim eller hur kom du in på det? *nyfiken*Sen har jag faktiskt en annan fråga: man ser (i Stockholm särskilt) ofta tjejer med sjal (typisk muslimsk sjal) men sminkade ögon. Ännu mer märkligt är det när de har en sån sjal som inte täcker mun och näsa, samt smink och utmanande kläder. Hur går det ihop med att inte fresta männen?
    Måste bara svara dig fast jag vet att du ställde frågan till halal,men där ser nog jag och halal rätt lika i den frågan..

Smink ska inte bäras utomhus,vissa lärda tillåter kajal men bara en speciell från utlandet som man kan sova med,den ska tydligen vara bra för ögonen.Men det betyder ju inte attden inte förskönar ögonen för det gör den ju så nej man får inte ha smin utomhus.

Sn vad jag har läst när det gäller burka så ska man täcka ansiktet om man har smink på sig ute,tex på väg till en fest eller bröllop.Men man får inte täcka sig så man blir kvävd eller inte klarar av att leva ett normalt liv,jag menar vilka kvinnor med burka kan sitta på ett cafe i solen och dricka kaffe och äta bulle?-ingen tror jag så det är ju ett litet bevis på att burka faktiskt kan förstöra för ens sociala liv.Sen skulle iaf jag ha jättesvårt att hålla reda på mitt barn och mina kommande ute i stan eller på bussen/tåget.

Och utmanande kläder går ju knappast igop med att man ska slå sina kläder omkring sig och täcka sig så man blir tagen för en rättskaffens kvinna,så det är ju självklart fel det dom gör.

Men dom tjejer som vill ha sjal självmant vil nog inte gå i utmanande kläder,så jag tror inte dom tjejerna egentligen vill ha sjal men kanske har det för deras kultur trycker på för hårt,mer än religonen som enligt mig inte ser sjalen som ett måste.
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-06-06 00:58:12 följande:
    Ok, tack för svaret. Jag tolkar det som att de som på något sätt är utmanande med flit gör fel enligt islam. Korrekt?Men då kommer nästa fråga - och det här var inget jag tänkt ut, utan frågeställningen dök upp medan jag läste ditt svar: inom äktenskapet, får en hustru göra sitt bästa för att "behaga" sin man, om du förstår? Får hon klä sig i utmanande kläder, sminka sig och göra sig vacker samt "flirta" och bete sig inbjudande emot honom? Om hon noga ser till att ingen annan man ser henne i denna utstyrsel samt med detta beteende, tillåter islam då detta?Jag började fundera på detta då jag tänkte på tex England under den viktorianska eran.
    Ja går man med utmanande kläder och säger sig följa islam med hijb..då gör man rätt fel tycker jag.

I ett äktenskap ska inte bara kvinnan behaga mannen,man ska behaga varndra.Det finns en hadith,minns ej vilken men jag tror det var Profeten eller någon av hans nära som stpd framför spegeln hemma och fixade sig jättelänge,då undrar han vän varför han gör sig så din-hansvarade att hans fru var på väg hem och han måste vara fin för hennes skull.

Detta är ett bevis att man ska göra sig fina för varandra i ett äktenskap,för det är väl inte så trvligt att se sin partner i samma gråa joggingbyxor dygnet runt?

Om man vill bete sig dirty;) menar du? Ja visst får man det..men får väl göra vad man vill i sitt äktenskap så länge man inte gör haram.Och mannen ska också se till att ingen kvinna ser honom under deras privata stund.
  • ummAmira

Ja,det glömde jag ge förklaring på,sorry,men alldeles riktigt haram är synd:) Jag tycker att om alla ställde sina frågor med den tonen du hade nu på ditt inlägg skulle det bli mkt trevligare att svara också,så frågar man med den respekten så är ingen fråga för dum anser jag:) Ingen fara vi lär ju av varandra genom att fråga det man undrar över precis som du svarar med det du kan när jag frågar något.Nu måste jag sussa klockan är 1.30 och min dotter vaknar vid 5 och ska ha flaska.Natti natt

• ummAmira
    mosterYster skrev 2009-06-06 17:01:56 följande:
    Håller med. Hoppas du fick någon sömn! Och du får gärna fråga mig om kristendomen ifall det är något du undrar. Jag vet att du är konvertit men du kanske inte var kristen utan mer "ateist som bor i ett avkristnat land" (om du nu bor i Sverige)?
    Jo tack det fick jag:) Ja vad bra,men det jag startade tråden med är väl mest det jag har funderat kring,sen det eviga cirkel pratet som aldrig tar slut om 3-enigheten förstås;) Ja jag bor i sverige,skulle inte klara mig utan mitt lilla avlånga sverige.
    Jag var kristen och gick i söndagsskola som barn.Som tonåring gick jag på kristna möten och läger som var väldigt kul..det var den tiden det var så poppis att brevväxla och jag fick väldigt många vänner,men vi har tyvärr tappat kontakten.Men om jag kommer på något nytt så ska jag fråga dig:)
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?