• Trollmamma till 4

Någon som är opererad i magen och därmed ofrivilligt barnlösa?

Hej!

Har läst lite här inne och funderar på en sak.. Ni skriver om bukoperationer att dem kan vara orsaken till ofrvilligt barnlösa?

Vad för slags op då? Jag tänkte på om det är någon som har gjort plastikoperation på amgen... Tex tagit bort löst skinn? Om det kan vara en orsak??

Jag har fri passage, ägglossning och sambon har normala spermier men det tar sig inte.. 20:e försöket nu.. Kan det bero på en bukplastik eller har ni gjort mera ingående operationer såg att nån hade gjort tarmop..
    Ska/kan det påverka med bukop oavsett vad dem opererar?

Förälåt för alla frågor men skulle bli glad om ni ville svara

• Trollmamma till 4
    Lilloppan skrev 2009-06-15 06:49:47 följande:
    Många operationer som görs i nedre buken kan ju leda till ärrvävnad.. Denna är ju lite svår att utreda.. Men gör man en kontraströntgen av äggledarna och man har fri passage är inte äggledarna drabbade... Ärrvävnaden kan växa ihop med äggledarna, men det märker man ju vid en sk spolning. Är det dock ett stopp så kan man misstänka, att om man gjort en operation nere i buken, att denna kan vara boven i dramat. Detta är den förklaring jag har fått för min barnlöshet.. jag är tarmopererad där man tagit bort hela tjocktarmen, sedan kopplat ihop änd- och tunntarm.. Vid det tillfället är man nere i bäckenet och där sitter ju bla äggledarna.. Jag har haft besvär av sammanväxtningar och detta har jag märkt av då det tagit stopp i tarmen.. Så jag har alltid misstänkt att äggledarna varit drabbade.
    Tack för svaret.. Jag har fri passage så då är inte det orsaken till ofrivilligt barnlös..

Har du fått tid för spolning än?
  • Trollmamma till 4
    Lilloppan skrev 2009-06-16 06:47:58 följande:
    Ja, jag spolades för en vecka sedan... Är stopp i vä äggledare. Hö var lite knirklig, men de klarade av att spränga upp den! Så nu är det fritt på höger! *yeeey* Men vi står i kö för IVF till hösten. Ska börja med p-piller, bara mensen börjar vecka 30. Sen kör det igång! Så spännande!!!Ska ni också göra IVF eller hur planerar man för er vidare?
    Va skönt att det såg bra ut.. Men varför ska du börja äta P-piller?

Vi ska ställa oss i kö för IVF i Augusti så får vi se när dem startar upp mig med hormoner å liknande.. Så nervös{#lang_emotions_sealed}

Jag har barn se innan och dem var inga problem att att få men det var innan alla dessa hormonell problem började med spottings, bukop osv..
  • Trollmamma till 4
    Lilloppan skrev 2009-06-16 21:08:39 följande:
    Jag ska börja med p-piller för att de ska styra min mens... jag slutar p-pillren en lördag, får då mensen inom nån dag, sen fredagen efter ska jag börja med sprutor. Det är så spännande!!!Du skriver om spottings.. Det har jag också.. Det är hemskt! Varje gång man såg de där spottingsen så visste man att det var kört för den månaden. Förra månaden hade jag spottings en hel vecka innan mens!  Usch! Men nu är det ju bara några månader kvar, sen får jag börja IVF!
    Aha okej Spännande med IVF.. Jag ska börja i höst hoppas jag.. Vet inte hur lång kön är..
Svar på tråden Någon som är opererad i magen och därmed ofrivilligt barnlösa?