-
finns även läkare och jurister här på FL...alla är inte bara mammor som byter matrecept och vill fika....Anonym (gjort det) skrev 2009-04-17 18:19:21 följande:Anonym (juristen) skrev 2009-04-17 17:38:32 följande: jag tror med på vad domstolen säger än vad en på FL säger.
-
förstår att du fick förfalska dina betyg...du verkar inte för smart
Anonym (gjort det) skrev 2009-04-17 18:19:21 följande:
Anonym (juristen) skrev 2009-04-17 17:38:32 följande: jag tror med på vad domstolen säger än vad en på FL säger. -
Nej man förtjänar inget annat för att man förfalskar betyg inte för att man inte kom in. Förstår att det är den första meningen du reagrear på men det är i övrigt väldigt tydligt att jag anser att det är fusket som gör att man är korkad å inte att man inte kommit in.enny signatur skrev 2009-04-17 18:56:33 följande:Så man förtjänar inget annat för att man inte kom in? trevlig synNixx: att inte få de betyg som behövs innebär ju knappast att man är lat...TS: vad skrev du i mailet?Förfalskade betyg... ja ibland upptäcks dom uppenbarligen, men vilka som går igenom är svårare att säga... man registrerar ju knappast "fejakt betyg" någonstans. Jag hade inte velat ha ett falskt betyg inregistrerat, även om du klarar dig nu så hade jag oroat mig sen... Har du fått något svar från dom?Jag hade ringt och dragit tillbaka anmälan med, i värsta fall helt kasst varit ärlig (även med uppsåtet) för att slippa senare trubbel.
-
Gymnasiebetygen har dock inte så mycket med smarthet att göra. Jag har höga betyg och gled igenom gymnasiet på ett bananskal pga att jag tog lärarna på rätt sätt. Hade lätt att lära, läste bara igenom en bok, skrev provet och dagen efter var allt borta igen. Det jag tyckte var viktigt lärde jag mig naturligtvis, men det är inte mycket..Severus skrev 2009-04-17 18:07:15 följande:Har man inte betyg som är bra nog, ska man inte in på utbildningen heller.Då får man först bevisa att man har läshuvud och läsa upp betygenOch ursäkter som att man inte fixar det, orkar inte, har barn, jobb och annat skit funkar inte.Med den osmarta inställningen har man inget på högskolan att göra heller.
Gymnasiebetygen säger ingenting om hur man klarar av en högskoleutbildning. -
många betyg finns ju redan i deras databaser, så de äldre betyg som droppar in nu kan nog kontrolleras, just på grund av förfalskningsrisken.
Anonym (va?) skrev 2009-04-17 20:43:48 följande:
Men herregud hur HINNER de sitta och kolla om betygen är förfalskade eller inte? Eller kör de stickprovskontroll? Det är nog väldigt liten risk att bli upptäckt. -
det där vänder jag som gymnasielärare emot.
tråkigt att du känner dig felbehandlad. eller är det skönt att ha nåt att skylla på att betygen inte blev så höga?
MatsAtari skrev 2009-04-17 21:06:25 följande:LOL, duktigt kämpande??? Sedan när skulle betygen ha börjat visa det man presterade i skolan? Lärarna går väl max 50% på det man skrev på proven och kör på "det man gör på lektionerna" i alltför stor grad. Vill du veta en annan hemlighet? Tjejer har i alla tider fått högre betyg i skolan än killarna trots att resultaten på proven inte är bättre:) Rättvisa betyg? Ja, tjaba -
jag vänder mig emot att du säger att man särbehandlar tjejer på grund av kön och att betygen sätts godtyckligt.
men som sagt, du behöver kanske ha den där ursäkten?
MatsAtari skrev 2009-04-17 21:23:35 följande:Vaddå vänder dig emot? Att tex tjejer får bättre betyg trots att de inte skriver bättre resultat på proven är statistiska fakta. Det spelar liksom hur mycket du vänder dig emot det. Fakta är fakta... -
och var står det att de inte presterar bättre?
MatsAtari skrev 2009-04-17 21:42:54 följande:Sammanfattning I denna uppsats undersöks om skillnaden mellan slutbetyg och provresultat är systematiskt korrelerad med kön och etnisk bakgrund. Registerdata över resultat på nationella prov och slutbetyg i svenska, engelska och matematik för elever i årskurs 9 i Sverige mellan åren 2001 och 2005 används. Resultaten är följande: flickor får generellt högre slutbetyg i svenska, engelska och matematik än pojkar med samma provresultat. Utlandsfödda får högre slut-betyg i svenska och matematik än svenskfödda med samma provresultat. Det är helt enkelt lättare att få högt betyg om man är tjej eller invandrare. Surprise! -
Orkar inte läsa allt. Kan i alla fall säga en sak du inte ska göra, du ska absolut inte börja på en utbildning om du lyckas komma in med falska betyg. Om det upptäcks även om det är flera år senare så blir du utkickad utan att kunna tillgodoräkna dig något av utbildningen. Läs upp betygen i stället.
-
Vet inte om det har kommit på tal, men betyg från 99 och senare hämtas automatiskt när man gör en anmälan till en utbildning.
Ta tillbaka din anmälan bums och gör sedan en ny med dina riktiga betyg.