Bibabba skrev 2009-07-13 11:15:11 följande:
Hej hejJag har blodgrupp 0- och sonen har A+. När han föddes var han trött och medtagen och sov mest. När han var ca 14 timmar upptäcktes att han hade jättelågt blodsocker så då blev det matning med tilläg o blodsockerkontroller hala natten. När han var ett dygn drygt upptäcktes att han var jättegul, så då blev han inlags på neonatal för att sola o sondmatas i 4 dygn. Efteråt fick vi veta att hans sjukdom berodde på AB0 immunisering, och att det var väldigt nära att de fick göra blodbyte. Det som jag tyckte var det värsta med hela upplevelsen var att amningen aldrig kom igång och det led jag mycket av under flera månader. Nu när nr 2 är på väg är jag självklart orolig att även denna bebis ska drabbas. Jag har tagit blodprov o det visade inga antikrppar, men det man testar är ju Rh faktorn o det var ju inte det som var felet första gången.Jag håller tummarna för att denna lilla bebisen har mammas blodgrupp och är pigg o vill amma.
Hej! Jag har exakt samma historia! Min son var också på väg att få blodptransfusion på exakt samma sätt.
Jag väntar också nummer 2 nu och var hos läkaren idag. De tog ett immuniseringsprov och det var noll! Det kan inte vara noll om man varit immuniserad, för antikropparna kan aldrig helt försvinna på de två år som gått sen jag fick min son. De kollade för alla typer av immunisering och de förstår ingenting!
Nu ska de begära alla journalen från min sons tid på neonatal för att se om det möjligtvis kan varit en feldiagnos med hans immunisering. Men han var så dålig så att han fick ligga i kuvös, sollampa 105 timmar och sondmatas. så något var ju fel med honom och han var DAT positiv.
Jag fick en Rhesonativ injektion när de gjorde vändningen 1,5 vecka innan han föddes. Så jag funderar på om det är dessa antikroppar från injektionen som gått över i honom och bröt ner hans blodkroppar. men det är än så länge bara mina egna gissningar.
Jag kommer i alla fall kollas upp extra hela tiden, men det ska faktiskt bli intressant att se om de kommer fram till något.