• Demon

Tråd för oss immuniserade!

Tack för alla inlägg!
    Jag känner mig alltid lugnare ju mer jag vet!
    Jag har precis fått reda på att jag är gravid (v6) två år efter mitt första barn som var RH immuniserat. Han klarade sig utan blodtransfusion men det var på håret... vi var på neonatal i 3 veckor och han fick sola och sondmatas för att han var så svag.
    Så med allt detta i bakhuvudet vill jag nu ta reda på så mycket som möjligt.

Vet någon om det är förhöjd missfallsrisk? Under vilken period i så fall?

• Demon

after eight; du skrev att du hade höga titrar... hur höga då?

Jag vet inte hur höga titrar jag hade i slutet eftersom de inte mätte på mig utan på min son när han föddes.
    När mäter de titrarna första gången under graviditeten? Någon som vet?

• Demon

Ungefär när i graviditeten har de börjat titta på barnets blodcirkulation?
    Speciellt ni som visste att ni var immuniserade...

• Demon

Jag vet inte mina titrar än. Jag vet inte heller vad jag hade när min son föddes eftersom det upptäcktes i navelsträngsblodet vid födseln.
    Jag vet bara att de sa att de aldrig sett så höga titrar eftersom jag inte hade någon immunisering 2 veckor innan han föddes...

Men jag antar att de kollar vid inskrivingen. Jag är bara i vecka 6 ännu men vill vara förberedd och veta så mycket som möjligt så att jag kan vara på dem så de inte glömmer bort någonting...

• Demon

Ja, de testade mig två veckor innan men då var det ingenting! Men min son var så dålig så att han fick sola 8 dagar och var så orkeslös så han fick sondmatas. Dessutom dröjde provsvaren så de fick inte reda på att det var en immunisering förrän efter en vecka. Skoja att man var orolig vid det laget... han blev ju bara sämre och sämre...

• Demon

Det stämmer att det är Östra Sjukhuset som har hand om immuniseringar i Göteborg. Östra tillhör Sahlgrenska sjukhuset.

After Eighgt, när började du gå på Östra?

Jag har varit på MVH idag och tagit ett immuniseringsprov. Jag är inbokad hos läkare i mitten av juli och inskrivning veckan efter. Så det känns bra att de har koll på en! Jag är lite nervös för vad immuniseringsprovet ska visa...

• Demon

Här kommer min berättelse:
    Min första graviditet var normal. Alla immuniseringsprov var negativa. Det sista togs i v.36. Veckan efter gjordes en vändning på min lilla grabb eftersom han låg på tvären i magen. Vändningen gick bra och han lade sig åt rätt håll. En vecka senare (v38) gick vattnet. Förlossningen var utdragen och när vår son föddes var hans navelsträng mycket kort. Efter drygt ett dygn på BB fick han in på neonatal och sola för gulsot. Men värdena gick inte ner. De bara steg och steg. Efter en vecka när han åkt in och ut från sollampa var han så svag att han fick sondmatas och var inte vaken någonting. Ingen förståg någonting. Efter ytterligare några dagar då jag tröttnat på att de inget visste, och skällt ut överläkaren kom det fram att hans immuniseringsprovsvar som togs strax efter förlossningen var kvar på BB. Det visade att han var immuniserad. Han fick ligga total 105 timmar under sollampa och vi var kvar i 3 veckor på neonatal. Han behövde som tur var ingen blodtransfusion.
    Efteråt blev jag kallad till samtal med min läkare som jag hade under graviditeten. Han sa att han aldrig sett någon så snabb stegring av titrarna. Tyvärr vet jag inte vad de låg på när han föddes. Antagligen var navelsträngen så kort att moderkakan höll på att lossna när vi gjorde vändningen. Det blev då en väldigt kraftig blödning så att inte ens skrutan jag fick vid vändningen hälpte.

Nu är jag gravid igen. Bara i vecka 7 än men har redan idag varit inne och lämnat immuniseringsprov. Lite nervös inför resultatet är jag....

Så nu ska jag läsa på allt jag kann! Här ska inte missas någonting, så jag är väldigt tacksam för att jag får ta del av era berättelser!

• Demon
    Bibabba skrev 2009-07-13 11:15:11 följande:
    Hej hejJag har blodgrupp 0- och sonen har A+. När han föddes var han trött och medtagen och sov mest. När han var ca 14 timmar upptäcktes att han hade jättelågt blodsocker så då blev det matning med tilläg o blodsockerkontroller hala natten. När han var ett dygn drygt upptäcktes att han var jättegul, så då blev han inlags på neonatal för att sola o sondmatas i 4 dygn. Efteråt fick vi veta att hans sjukdom berodde på AB0 immunisering, och att det var väldigt nära att de fick göra blodbyte. Det som jag tyckte var det värsta med hela upplevelsen var att amningen aldrig kom igång och det led jag mycket av under flera månader. Nu när nr 2 är på väg är jag självklart orolig att även denna bebis ska drabbas. Jag har tagit blodprov o det visade inga antikrppar, men det man testar är ju Rh faktorn o det var ju inte det som var felet första gången.Jag håller tummarna för att denna lilla bebisen har mammas blodgrupp och är pigg o vill amma.
    Hej! Jag har exakt samma historia! Min son var också på väg att få blodptransfusion på exakt samma sätt.
    Jag väntar också nummer 2 nu och var hos läkaren idag. De tog ett immuniseringsprov och det var noll! Det kan inte vara noll om man varit immuniserad, för antikropparna kan aldrig helt försvinna på de två år som gått sen jag fick min son. De kollade för alla typer av immunisering och de förstår ingenting!
    Nu ska de begära alla journalen från min sons tid på neonatal för att se om det möjligtvis kan varit en feldiagnos med hans immunisering. Men han var så dålig så att han fick ligga i kuvös, sollampa 105 timmar och sondmatas. så något var ju fel med honom och han var DAT positiv.
    Jag fick en Rhesonativ injektion när de gjorde vändningen 1,5 vecka innan han föddes. Så jag funderar på om det är dessa antikroppar från injektionen som gått över i honom och bröt ner hans blodkroppar. men det är än så länge bara mina egna gissningar.
    Jag kommer i alla fall kollas upp extra hela tiden, men det ska faktiskt bli intressant att se om de kommer fram till något.
Svar på tråden Tråd för oss immuniserade!