• Sigrid

Diskussionstråd för oss med Rosacea

Jag har insett att jag inte är ensam om att ha rosacea. Det skulle kännas bra att ha ett forum för oss drabbade att prata och tipsa om krämer, behandling, smink m.m.

• Svar på tråden Diskussionstråd för oss med Rosacea
  • Mickels

Jag har snubblat på en grej som jag undrar om det inte funkar på flera. Vore jättekul om någon annan kunde testa.

Jag har haft Rosacea, med rött och vätskefyllda blåsor i 6 år.. Fick först testa olika metronidazol salvor/krämer. Dessa irriterade och förvärrade mina besvär. Tillsammans med tetralysal funkar de dock hjälpligt. När min läkare nu ville att jag skulle stoppa upp med Tetralysalen så tog det 2 veckor innan R. var i full blommning igen. Jag testade då på ren nyfikenhet en receptfri behandling som jag använder mot mjällexem i hårbotten, Dexem head heter den. Jag smörjde in ansiktet med detta"hårvatten", lät det torka och sedan smörjde jag med den salva jag har just nu, Rozasol. Dagen efter hade det nästan stannat, 2-3 dagar senare var det nästan helt borta/läkt. Jag har nu gjort detta morgon/kväll i 2 månader och bara sett ett fåtal vita blåsor som det aldrig blev rött runt, och sedan försvann de(hade ätit Pizza den dagen). 

Jag har testat Dexemsalvan också men får inte alls samma lugnande effekt på huden med den, och det blir kladdigt med 2 olika krämer.

Jag vill också nämna att jaig inte har några intressen i något av varumärkena jag nämner. Jag vill bara sprida mina erfarenheter och se om fler kan bli hjälpta så enkelt. Utan att käka antibiotika flera månader om året. Tyvärr är detta bara symtombehandlande, och botar inte Rosacean. Men de som haft Rosacea vet att man blir glad nog av att bara slippa SK***EN.

• carolineBERG

Jag kom in på det här forumet av en ren slump, och insåg att jag faktiskt har en del tips att dela med mig om :)

Jag äter tetrelysal i låg låg dos sedan länge, mot en mild form av akne som inte annars kan hållas i schack. Då jag även har lätt för att bli röd i ansiktet vid tex temperaturförändringar, stress osv tror min hudläkare att jag även har en mild form av rosacea (Härlig blandning eller hur?!!) 

I alla fall, det finns en hel del produkter som jag har hittat som fungerar:

1. La roche posay toleriane ultra - supermild kräm som lugnar och skyddar. 
    2. Dermalogica ultracalming cleanser - miiild rengöring. 
    3. Avene skin recovery cream samt deras ögonkräm

Sedan finns det en alldeles ny produkt som jag tycker att ni med rött ansikte ska testa, det är en receptbelagd kräm som heter Mirvaso. Den lugnar blodkärlen i ansiktet. Har den hemma och testar den just nu på mindre områden, och de ställena som fått kräm är helt kritvita!!!!! Effekten håller i ca 8 timmar, helt sjukt!
    (minus för att den inte ingår i högkostnadsskyddet). 

En superbra solkräm är Evy (tidigare proderma). Deras mousse med solskyddsfaktor 30 for kids är uuuunderbar hela året runt!! 

Hej svejs rött fejs! 

• Starka

Jag har fått diagnosen rosacea efter ett par år högdos cortisonbehandling. Får STORA ömmande bölder framför allt på hakan runt munnen och på kinderna. Senaste året har varit vidrigt och har nu massa ärr. Börjar få det under kontroll med hjälp av essex svavelkräm tretralysal och pantotensyra. Tvättar med havregryn och det har dämpat det röda i huden, smörjer med oil of olay och jojobaolja när jag är jättetorr. Garniers BB cream funkar jättebra för mig på sommaren använder jag den för fet hud och på vintern sensitive. Använde id innan men tycker porerna syns mer då.

Är det nån som har provat dermaroller på sina ärr? Skulle vilja veta om det funkar på rosaceahud

• Sallysally
    LadyAqua skrev 2011-05-09 14:13:31 följande:

Någon som har tips på nån bra dag/nattkräm? Blir ni värre av att sitta vid en bildskärm?

Räcker med 5 minuter sen är jag blossande röd, det hettar och huden är alldeles stram ..

Om jag inte smörjer mig konstant så blir jag jättetorr, men samtidigt om jag smörjer mig så får jag fullt med kvisslor .

Har fått flera blåröda kärl i ansiktet och stora porer.

i början var det bara en rodnad som jag haft i flera år , har blossat upp i ansiktet varje dag men det brukar hålla is ig några timmar innan det lägger sig.  NU dock så är jag röd HELA tiden dygnet runt, jättestora porer, bucklig hy, stram och flera blodkärl :S

Har under de senaste 2 åren varit värre än nånsin...

Allt i princip triggar igång dessa "flush" som jag kallar dem, då jag blir knallröd och det dunkar och sticker .

Räcker med att jag äter mat (spelar ingen roll vilken sort , bara det är varm mat) , sitter vid datorn, lagar mat (pga matoset), när jag anstränger mig tex läser, vid träning, alkoholintag , smink

TRor ajg fått social fobi, då jag ej vågar gå utanför dörren , får panik när jag är bland människor, och svimmar nästan varenda dag pga ångesten. Fick antideppressiva utskrivet pga min ångest . men jag mår fortfarande precis lika dåligt trots att jag ej lägnre får några "riktiga" panikattacker.

Läkarna tar mig ej på allvar, får ej antibiotika då det är sommar och sol..:/

Får "vänja mig" helt enkelt:S

Detta var som om jag hade skrivit för 2 år sen. Insett att stress och ångest gör huden mycket sämre och när jag får ta de lugnt blir hyden mindre röd och mindre finnig. Hoppas dunfått brs hjälp!
  • StockholmNo1

Många gånger är det röda inte rosacea utan seborroiskt eksem. Kan se nästan likadant ut. Botas enkelt med daktakort, morgon och kväll under två veckor.

• Linda3515

Rosarex mot Rosacea acne - http://goo.gl/qV13kS Jag har mottagit beställningen och den kom i tid och pillerna fungerar jättebra.

• Starka

Alltså jag har fick ett tips att tvätta ansiktet med hälsinge såpa och desperat som jag var så har jag nu provat i en vecka. Det har gjort en OTROLIG skillnad, kan knappt tro det är sant. Huden har blivit slätare, mer jämn i färgen, det röda är nästan helt borta och inga fler bölder!!! Trodde man skulle bli torr men icke

Ska tydligen funka med vilken äkta grön/gul såpa som helst

• Sallysally
    Starka skrev 2015-05-27 11:35:25 följande:

Alltså jag har fick ett tips att tvätta ansiktet med hälsinge såpa och desperat som jag var så har jag nu provat i en vecka. Det har gjort en OTROLIG skillnad, kan knappt tro det är sant. Huden har blivit slätare, mer jämn i färgen, det röda är nästan helt borta och inga fler bölder!!! Trodde man skulle bli torr men icke

Ska tydligen funka med vilken äkta grön/gul såpa som helst

Låter starkt:/ kul de funka! Jag får finast hud av att inte tvätta den alls. Noll vatten i ansiktet
  • Starka

Trodde också de skulle vara starkt och torka ut men såpa är ju tydligen ganska fet

Ja jag är jätteglad och kommer definitivt att fortsätta

• bf16

Fler som provat mirvaso? Den hjälper otroligt bra mot rodnaden,man blir i princip helt blek. MEN den torkar tyvärr ut min hud enormt .

Svar på tråden Diskussionstråd för oss med Rosacea