Diskussionstråd för oss med Rosacea
Jag har insett att jag inte är ensam om att ha rosacea. Det skulle kännas bra att ha ett forum för oss drabbade att prata och tipsa om krämer, behandling, smink m.m.
Jag har insett att jag inte är ensam om att ha rosacea. Det skulle kännas bra att ha ett forum för oss drabbade att prata och tipsa om krämer, behandling, smink m.m.
Snälla ni som inte ännu har DIAGNOS på rosacea, se till att träffa en hudläkare. Man blir inte bättre av att spekulera....
Symptom är rodnad o plitor ofta näsa o kinder. ska ej förväxlas med acne som är en HELT annan hudsjukdom. Rosacea är en kronisk inflammation runt om blodkärlen i huden.
Undvik snabba tempväxlingar, alkohol, extrem kyla, värme o het mat.
Undvik fett i krämer då det verkar isolerande på värmen i huden o på så sätt framkallar ännu fler "värmeplitor". Huden hettar o pulserar.
Det är svårt att leva med rosacea då man ofta är så torr att dett känns som att extra fett behövs.
Kör då extra fuktserum under fettfri krämför att binda fukten bättre till huden då huden när den blossar läcker mer fukt. prod att rekommendera är så milda som möjligt, utan parfym, fett, färg men mkt fukt o lugnande ingr. som lakrits, kamomill, mfl.
Jag har inte rosacea själv, men är hudterapeut.
Men! Lyssna först o främst på er hudläkare! (som har fastställt er diagnos)
solfilter:fysikaliskt(refleterar värmen o strålningen) o väldigt viktigt!
smittar inte
antibiotika tunnar ut huden-inte bra om man kan undvika (speciellt på sommaren)
tossesnurran:
Om man bokar tid hos en hudterapeut, vilken behandling ska man be om? Jag har aldrig varit hos någon hudterapeut förut. Hur vet man att de är bra/seriösa?
man berättar för hudterapeuten att man har rosacea, då vet de hur de ska behandla och vad man ska undvika (ånga t ex)
gå till en hudterapeut som är auktoriserad i SHR ( ofta har de klistermärke på dörren, eller SHRs märke på rocken.) Då har de gått en utbildning som uppfyller kraven.
Jag kan rekommendera dermalogica som produkter då de är parfymfria, för hud m rosacea rekommenderar jag: ultra calming cleanser, active moist, sheer tint redness relief, barrier repair, gentle soothing booster. De är alla till för att stärka och lugna en känslig hud.
Din terapeut kan berätta mer om dem o visa hur man använder dem o berätta mer för dig om just Din hud.
Lycka till!! :)
(Om du bor i sthlm är det enkelt att bara gå till dermalogicadisken på åhléns city eller NK o prata m tjejerna där. De är alla auktoriserade o väldigt kunniga o skräddarsyr behandlingarna efter varje kunds behov)
Sigrid
Nettans hudvård i Linkoping har dermalogica tror jag...
Dermalogicas produkter funkade inte alls för mig tyvärr.