• Davinia

Tvätta bilen själv?

Ska man egenligen göra det i 16 veckan? Får släpa runt högtrycktvätt och tunga slangar innan man kan börja ens, samt att man står ju nästan upp och ner för att komma åt överallt. Gubben går inte ens ut och frågar om man behöver hjälp....ska man behöva säga något eller ska man strunta i det? Orkar inte med alla diskussioner hela tiden, varför kan han inte tänka själv?

/Mia

• Svar på tråden Tvätta bilen själv?
  • La Lola
    Davinia skrev 2009-04-01 13:04:39 följande:
    La Lola skrev 2009-04-01 13:02:24 följande: tja...BM i största allmänhet samt www.vårdguiden.com
    Jasså?
    Det har ingen sagt något om under mina graviditeter....
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • mamma20sthlm

Anfådd får man bli!! Jag ahr varit 10000 gånger under graviditeten. Man är inte hjärtsjuk eller något

• Davinia

La Lola skrev 2009-04-01 13:06:20 följande:

Jasså? Det har ingen sagt något om under mina graviditeter....
    hmm..kanske är olika i olika Län...jaja, konkret svar har jag fått från de med erfarenhet, de litar jag mest till. Och mig själv då förstås..:)
  • mamma20sthlm

Men ska du inte motionera lite under graviditeten då? Ska du sitta still utan att bli anfådd?

• Hannah76
    Davinia skrev 2009-04-01 13:08:28 följande:
    La Lola skrev 2009-04-01 13:06:20 följande:
    hmm..kanske är olika i olika Län...jaja, konkret svar har jag fått från de med erfarenhet, de litar jag mest till. Och mig själv då förstås..:)
    Så du menar atta du fått rådet att inte lyfta något, inte träna osv?
  • La Lola
    mamma20sthlm skrev 2009-04-01 13:09:42 följande:
    Men ska du inte motionera lite under graviditeten då? Ska du sitta still utan att bli anfådd?
    Tycker oxå låter konstigt att inte bli anfådd.....

Jag prommenerade varje dag i ett par kilometer tills dan innan BF....
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Davinia
    Hannah76 skrev 2009-04-01 13:11:30 följande:
    Så du menar atta du fått rådet att inte lyfta något, inte träna osv?
    som jag svarade tidigare i tråden så tycker jag att det är svårt att definera tungt, jag har inte fått rådet att sitta stilla i 9 månader nej...
    Jag tränar regelbundet och har gjort det under hela grav och innan ochså. Min BM sa att jag inte skall träna med samma intensitet som tidigare, samt ej lyfta för tungt.
  • Davinia
    mamma20sthlm skrev 2009-04-01 13:09:42 följande:
    Alltför anfådd....inte anfådd som begrepp. Ja, det rådet har jag fått utav min BM.
  • Rigmor Mortis

Det är ju skillnad på andfådd och andfådd, det är kanske ingen höjdare att träna tills man flåsar som en blåsbälg och får tunnelseende, men lite andfådd ("det-börjar-bli-jobbigt-att-prata") är ingen fara. Inte heller är det någon fara för en normalgraviditet att lyfta saker (som redan sagts, hur skulle vi med barn sedan tidigare göra då?)

• Onka 85

Själv är ja i vecka 39.. Har BF om en vecka den 8/4 tvättade bilen senast igår själv... håller idag på att gräva om landen o slutade rida när ja va i vecka 35.. har inte haft några problem förutom lite ryggont ibland... men tror de handlar mest om att man måste lyssna på sin egen kropp o vad den säger att man orkar med. annars sa min bm att de var jätte bra att göra så mycke som möjligt av de man brukar göra för att hålla kroppen igång.

• helene306

Jag gjorde allt som jag gjorde innan. Tvättade bil, grävde upp buskar, plockade upp fallfrukt och kånkade tunga äppelsäckar till tippen, åkte slalom mm. Ingen skillnad för att man är gravid. Det är klart om man inte orkar eller har besvär, då ska man undvika men annars har jag gjort allt precis som jag gjorde innan. Flåsig var jag och det tog kanske längre tid med en stor badboll i vägen, men det gick.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • rudbeckia

Jag fick rådet av både BM och läkare att lev livet som innan, men lyssna så klart på din egen kropp. Man kanske inte ska lyfta för kung och fosterland och det gäller mest de sista månaderna.

Vi håller på och bygger ut huset och det ska bli klart innan pyret tittar ut så jag jobbar nästan som innan, jag undviker de värsta lyften, blir tröttare fortare och flåsar som en blåsbälg mellan varven. Det viktigaste är att jag fortfarande mår bra efteråt, sen hade jag nog blivit gallen av att sitta sysslolös.
    Har man däremot problem så ska man självklart ta det lugnt.

• Minxy

Tvätta på du

Det som kan innebära problem är väl ditt karpaltunnelsyndrom. Det kan ju göra rätt så ont och OM det gör det så ska du kanske be sambon om hjälp.

Men tyngdmassäigt är det nog inga problem så länge du har en normal graviditet.

***S+M=L***
  • AnniPanni

Det är ingenn fara vid en normal graviditete att tvätta bilen...

Bära tung är väl mer att man ska undvika kånka på 20kgs lådor sista månaden mest för att skona rygg och leder. Vi som gar flera barn har ofta kånkat om kring på det äldre barnet höggravida och det klarar ju kroppen.

• Fairy79

Varför åker inte du till en tvätthall? kankse inte ska stå å flukta avfettning en hel dag, men nä de är nog ingen fara..

• Flina78

Varför skulle man inte kunna tvätta bilen. Jag gör en massa saker fortfarande, inklusive springer efter bussen när jag är försenad. Men jag lyssnar på om kroppen säger ifrån. Värst är det med magmusklerna som inte längre funkar som dom ska... dom är verkligen otroligt mycket svagare. Blir det jobbigt ber jag min älskling om hjälp.

• En av många gästande

Hittade denna gamla tråd när jag sökte info om det är säkert att tvätta bilen som gravid. Visst är det så att man ska lyssna på kroppen och lyfta efter egen förmåga och sunt förnuft, men det som jag oroar mig för är ju inte det utan kemikalierna som man utsätts för. Verkar inte som att någon i forumet har lyft den tanken än... Hittade en broschyr om riskerna som gravid i lantbruket och på sid 3 under rubriken "Lösningsmedel" står det kort om tvätta bilen och vilka risker som finns. https://www.mela.fi/sites/default/files/skydda_ofodda.pdf Vet ju inte hur stor eller liten risken är, men känner man sig osäker så kanske det är bättre att inte chansa och be sambon eller en automatisk biltvätt ta hand om besväret. :)

• Vanima

Jag har hästar och rider och mockat och styr flera timmar varje dag och jag är i v. 25 så att tvätta bilen låter inte särskilt besvärligt om jag får säga det själv. I vecka 16 hade jag 15 hästar, nu har jag blivit tvungen att minska ner lite för orken finns inte riktigt. Man är ju inte handikappad för att man är gravid ;)

Svar på tråden Tvätta bilen själv?