Från ivf till äggdonation?
Låter lite märkligt tycker jag.
Hur många ägg fick du ut?
Hur många befruktades?
Hur såg de befruktade äggen ut då det var dags för återföring (e.g. antal celler, fragmentering etc).
Rent allmänt innebär högt FSH-värde att man har få ägg kvar men beroende på vilken kvalité dessa ägg har kan det ändå gå vägen.
Samtidigt finns det en del andra avvägningar att göra. De flesta landsting betalar cirka 3 behandlingar och i dessa inkluderas både IVF och äggdonation. Om ni gör 3 IVF-försök (vilka kostar kring 20 000) har ni alltså inga finansierade äggdonationsförsök kvar (vilka kostar 50 000-60 000). Är heller inte säker på om ni kan göra äggdonation privat någon annan stans i Sverige än Umeå (om ni använt alla era försök till IVF). Dessutom är det ofta ganska långa köer för äggdonation samtidigt som åldersgränsen är under 40 - 43 år.
Själv har jag dålig äggkvalité och efter det första IVF-försöket fick jag remiss till äggdonation. Eftersom vi har råd valde vi dock att fortsätta med IVF privat under tiden vi stod i kö för äggdonation. I dagsläget har vi gjort 9 misslyckade IVF-behandlingar och har fått tid för äggdonation i början av augusti.