• Paltkoma

Från ivf till äggdonation?

Vi har gjort ett (1) ivf-försök på Sophiahemmet, vid återbesöket idag sa läkaren att det inte är någon idé att göra fler försök pga mitt FSH-värde på 13. Jag blev helt överrumplad och chockad eftersom jag var helt inställd på att göra flera ivf-försök. Alla uttagna ägg blev befruktade och allt har sett bra ut under behandlingen. Jag har flera vänner som också har högt FSH och som har lyckats efter några försök. Enligt läkaren är det i princip bara äggdonation som kan funka nu. Är det någon som har liknande erfarenheter? Är det rimligt att bli avrådd från fler försök eller beror det också på att kliniken vill ha "bra" statistik och därför inte vill ta sig an oss med liten chans? Byta klinik eller byta till äggdonation direkt?

• Svar på tråden Från ivf till äggdonation?
  • Okara

Låter lite märkligt tycker jag.
    Hur många ägg fick du ut?
    Hur många befruktades?
    Hur såg de befruktade äggen ut då det var dags för återföring (e.g. antal celler, fragmentering etc).

Rent allmänt innebär högt FSH-värde att man har få ägg kvar men beroende på vilken kvalité dessa ägg har kan det ändå gå vägen.

Samtidigt finns det en del andra avvägningar att göra. De flesta landsting betalar cirka 3 behandlingar och i dessa inkluderas både IVF och äggdonation. Om ni gör 3 IVF-försök (vilka kostar kring 20 000) har ni alltså inga finansierade äggdonationsförsök kvar (vilka kostar 50 000-60 000). Är heller inte säker på om ni kan göra äggdonation privat någon annan stans i Sverige än Umeå (om ni använt alla era försök till IVF). Dessutom är det ofta ganska långa köer för äggdonation samtidigt som åldersgränsen är under 40 - 43 år.

Själv har jag dålig äggkvalité och efter det första IVF-försöket fick jag remiss till äggdonation. Eftersom vi har råd valde vi dock att fortsätta med IVF privat under tiden vi stod i kö för äggdonation. I dagsläget har vi gjort 9 misslyckade IVF-behandlingar och har fått tid för äggdonation i början av augusti.

• Paltkoma

Tack för svar!
    6 ägg plockades ut, alla blev befruktade. Alla var tillräckligt bra för att återinföra. Vilket jag uppfattade som väldigt positivt. 2 st 4-cellsembryon grad III sattes tillbaka. Jag har ingen aning om vad det betyder, om det var "bra" embryon....vet du?
    Jag har precis fyllt 40 så landstingsvarianten är inte ett alternativ för oss. Åldersgränsen för äggdonation i umeå är 43 men då ska man helst ha egen äggdonator och var jag skulle hitta en sådan vet jag inte. Har inga systrar el vänninor i rätt ålder. Annars får det i så fall bli klinik utomlands.
    Vad har du för FSH-värde? Trist att 9 ivf-försök har misslyckats! men enligt läkaren jag träffade är chanserna vid äggdonation goda så jag håller tummarna!

• Okara

Hej igen,
    Medelkvinnan får ut 10 ägg så 6 stycken är lite lite men absolut inte dåligt. Att alla dessutom befruktades är väldigt bra! Vad gäller kvalitén på äggen är 4-celliga optimalt (förutsatt att de sattes tillbaka på dag 2) men jag är lite tveksam till vad grad III innebär. På kliniken i Falun räknar man antal celler samt grad av fragmentering. Fragmenteringsgrad 1-2 är okej medan 3 innebär alltför stor fragmentering. Sen är det ju tyvärr alltid så att man vid IVF enbart kan avgöra om äggen ser bra ut eller inte - man kan alltså inte göra någon funktionell bedömning.

Jag tycker att du ska kontakta din klinik igen för att få mer detaljerat svar på hur bra/dåliga dina ägg såg ut samt fråga varför de rekommenderar äggdonation.

Vad gäller FSH-värdet har jag aldrig tagit något. 13 är dock inte så superhögt. Hade kontakt med en läkare i USA som ansåg att upp till 12 är lugnt, 13-18 är diskuterbart medan över 18 är lönlöst.

Svar på tråden Från ivf till äggdonation?