• bella7878

Snittkontrakt

Petra med små skrev 2009-03-25 10:15:46 följande:
    JAg vill börja med att säga att jag är ärlig och inte ute efter att skrämmas!Men tänk efter hur det ser ut på en förlossning, tänk dig att den är full. Det betyder att ansvarig läkare har många patienter och där jag fött har det varit samma läkare som varvat mellan förlossning, bb och även ibland barnakuten. Det händer att folk som vill ha eda får vänta i timmar tyvärr. Det betyder också att det kan dröja ett bra tag innan läkaren kommer in till dig och tyvärr kommer du inte ses som prioritetspatient då varken ditt eller barnets liv är i fara. Visst, jag vet att de kommer prioritera dig före mycket annat, men är det någon som är i fara så kommer givetvis den gå före i "kön". Jag tror inte så mycket på snittkontrakt tyvärr.Jag skulle få det när jag skulle föda min nr fyra, jag var rädd för uterrusruptur (livmodern brister). Detta för att jag gjort 2 snitt innan och var i riskgruppen. Men sen läste jag att de flesta rupturer sker i krystningsarbetet, dvs när bebisen nästan är ute. Tror du de snittar då? Det tror inte jag, jag tror de vill få ut barnet så fort som möjligt och det innebär säkert klipp och sugklocka, kanske någon som måste hänga lite på magen också eftersom det inte är så lätt att krysta med punkterad livmoder .Tänk helt realistiskt, och fråga sen din bm om dina tankar är möjliga. Ex. "är det möjligt att jag får vänta i timmar innan jag får mitt snitt om jag vill avbryta?" och "var går gränsen?, kommer ni snitta mig om jag ber om det även under utdrivningsskedet?" Hoppas jag inte skrämmer dig, det vill jag absolut inte, jag vill bara att du har alla kort på borden innan du tar ditt beslut. Detta är en av ditt livs största händelser och då ska det fan bli så bra det går
    Håller med!!!!
Svar på tråden Snittkontrakt