• Jossofräs

Snittkontrakt

Jag har blivit lovad ett såkallat snittkontrakt på grund av min förlossningsrädsla. Blev utsatt för övergrepp som barn och har genomgått ett antal missfall och har därigenom fått dåliga erfarenheter av vården vilket medför att jag vid sånna tillfällen får mer eller mindre panik. Jag skriker och slåss och får ångestattacker och kräks.

Trots detta så vill jag ändå ge det ett försök att föda vaginalt, alla säger ju att sånt är det sista man tänker på när man väl är där och det hoppas jag verkligen. Har ändå blivit lovad ett snittkontrakt så att de snittar istället om det blir för svårt för mig.

Min fråga är; Vem bestämmer när det är dags att avsluta med ett snitt istället? Gör jag det själv, kan min man få bestämma eller måste vårdpersonalen göra det?

En annan liten offtopic fråga är, MÅSTE de verkkligen gå in och känna hur öppen man är osv..?

• Svar på tråden Snittkontrakt
  • Samach

Hej! Jag har en planerad förlossning framför mig pga av en mycket jobbig första förlossning. Planen består av ett antal punkter och följer inte förlossningen dessa blir det snitt redan efter första punkten om det går snett där. Jag tror ni måste komma överens om vad som gäller dig ordentligt, så du får det på papper. Vad jag vet är att i mitt fall ska de inte/får inte puscha mig, typ "vi provar en liiiten stund till", jag kan dock säga till om detta.
    Tyvärr tror jag att man måste undersöka dig hur öppen du är osv. Som tröst kan jag säga att när du väl är i situationen hoppas jag du upplever udersökningarna som underordnade smärta, annan oro osv. Jag har dock aldrig varit utsatt för några som helst övergrepp och kan därför inte sätta mig in i din situation ur den synvinkeln.
    Under min första förlossning blevjag undersökt så många gånger och blev även tappad på urin ett flertal gånger och tillslut bryr man sig inte.

Kram och lycka till!

• Petra med små

JAg vill börja med att säga att jag är ärlig och inte ute efter att skrämmas!

Men tänk efter hur det ser ut på en förlossning, tänk dig att den är full. Det betyder att ansvarig läkare har många patienter och där jag fött har det varit samma läkare som varvat mellan förlossning, bb och även ibland barnakuten. Det händer att folk som vill ha eda får vänta i timmar tyvärr. Det betyder också att det kan dröja ett bra tag innan läkaren kommer in till dig och tyvärr kommer du inte ses som prioritetspatient då varken ditt eller barnets liv är i fara. Visst, jag vet att de kommer prioritera dig före mycket annat, men är det någon som är i fara så kommer givetvis den gå före i "kön".

Jag tror inte så mycket på snittkontrakt tyvärr.

Jag skulle få det när jag skulle föda min nr fyra, jag var rädd för uterrusruptur (livmodern brister). Detta för att jag gjort 2 snitt innan och var i riskgruppen. Men sen läste jag att de flesta rupturer sker i krystningsarbetet, dvs när bebisen nästan är ute. Tror du de snittar då? Det tror inte jag, jag tror de vill få ut barnet så fort som möjligt och det innebär säkert klipp och sugklocka, kanske någon som måste hänga lite på magen också eftersom det inte är så lätt att krysta med punkterad livmoder .

Tänk helt realistiskt, och fråga sen din bm om dina tankar är möjliga. Ex. "är det möjligt att jag får vänta i timmar innan jag får mitt snitt om jag vill avbryta?" och "var går gränsen?, kommer ni snitta mig om jag ber om det även under utdrivningsskedet?"

Hoppas jag inte skrämmer dig, det vill jag absolut inte, jag vill bara att du har alla kort på borden innan du tar ditt beslut. Detta är en av ditt livs största händelser och då ska det fan bli så bra det går

• Petra med små

Vill även tillägga att jag fött på alla sätt . Jag älskade mitt planerade snitt och jag verkligen avgudar min vaginala förlossning . Det var skitcoolt bägge och!

• Samach

När bebisen är på väg ut avbryter man INTE för snitt har man sagt till mig. Men vänta timmar på EDA mm som ovan skriver, måste bero på var i landet man bor. Trots att det var väldigt fullt när jag födde behövde jag bara vänta en stund innan man lade EDA när man väl bestämt det.

• bella7878
    Petra med små skrev 2009-03-25 10:15:46 följande:
    JAg vill börja med att säga att jag är ärlig och inte ute efter att skrämmas!Men tänk efter hur det ser ut på en förlossning, tänk dig att den är full. Det betyder att ansvarig läkare har många patienter och där jag fött har det varit samma läkare som varvat mellan förlossning, bb och även ibland barnakuten. Det händer att folk som vill ha eda får vänta i timmar tyvärr. Det betyder också att det kan dröja ett bra tag innan läkaren kommer in till dig och tyvärr kommer du inte ses som prioritetspatient då varken ditt eller barnets liv är i fara. Visst, jag vet att de kommer prioritera dig före mycket annat, men är det någon som är i fara så kommer givetvis den gå före i "kön". Jag tror inte så mycket på snittkontrakt tyvärr.Jag skulle få det när jag skulle föda min nr fyra, jag var rädd för uterrusruptur (livmodern brister). Detta för att jag gjort 2 snitt innan och var i riskgruppen. Men sen läste jag att de flesta rupturer sker i krystningsarbetet, dvs när bebisen nästan är ute. Tror du de snittar då? Det tror inte jag, jag tror de vill få ut barnet så fort som möjligt och det innebär säkert klipp och sugklocka, kanske någon som måste hänga lite på magen också eftersom det inte är så lätt att krysta med punkterad livmoder .Tänk helt realistiskt, och fråga sen din bm om dina tankar är möjliga. Ex. "är det möjligt att jag får vänta i timmar innan jag får mitt snitt om jag vill avbryta?" och "var går gränsen?, kommer ni snitta mig om jag ber om det även under utdrivningsskedet?" Hoppas jag inte skrämmer dig, det vill jag absolut inte, jag vill bara att du har alla kort på borden innan du tar ditt beslut. Detta är en av ditt livs största händelser och då ska det fan bli så bra det går
    Håller med!!!!
  • terkan

Jag hade en planerad igånsättning pga av bla förlossningsrädsla. Jag hade snitt kontrakt. De skulle snitta om de såga tt barnet mådde dåligt eller om jag bad om det. Allt blev panik o jag bad om snitt. Men det tog läkaren 1 timme att komma (jag var ensam på förlossningen) så jag fick inget snitt. Man slet istället ut henne med sugklocka då hjärljuden hade vart dåliga i 2 timmar! Så snittkontrakt tror jag inte ett dugg på. Jag ångrar så idag att jag kämpade så med att våga föda vaginalt. 6 månader efter har jag fortfarande svår ångest på nätterna och kommer inte kunna skaffa fle barn då man inte kan lova snitt innan man blir gravid

• Diva
    terkan skrev 2009-04-29 20:27:14 följande:
    Jag hade en planerad igånsättning pga av bla förlossningsrädsla. Jag hade snitt kontrakt. De skulle snitta om de såga tt barnet mådde dåligt eller om jag bad om det. Allt blev panik o jag bad om snitt. Men det tog läkaren 1 timme att komma (jag var ensam på förlossningen) så jag fick inget snitt. Man slet istället ut henne med sugklocka då hjärljuden hade vart dåliga i 2 timmar! Så snittkontrakt tror jag inte ett dugg på. Jag ångrar så idag att jag kämpade så med att våga föda vaginalt. 6 månader efter har jag fortfarande svår ångest på nätterna och kommer inte kunna skaffa fle barn då man inte kan lova snitt innan man blir gravid
    Usch vad tråkigt för dig.
    men du kan absollut bli lovad snitt redan inna ndu är gravid. Du kan inte blinekad plannerat snitt då det går emot patientens medbestämmanderätt. Så hoppas du känner att du kan få fler med plannerat snitt.
  • J1983
    Samach skrev 2009-03-25 10:55:06 följande:
    När bebisen är på väg ut avbryter man INTE för snitt har man sagt till mig. Men vänta timmar på EDA mm som ovan skriver, måste bero på var i landet man bor. Trots att det var väldigt fullt när jag födde behövde jag bara vänta en stund innan man lade EDA när man väl bestämt det.
    Problemet med edan är väl att det inte är så troligt att förlossningen har en egen narkosläkare utan denne kanske rusar runt på olika ställen på sjukhuset. När jag skulle få eda så var läkaren upptagen på operation så då fick man ju vänta. Därför tror jag det kan vara viktigt att inte hänga upp sig alltför mycket på edan om den skulle dröja alternativt om den helt enkelt inte fungerar.
  • 1977Maria Therese

Mna kan få välja att abryta förlossningen och välja snitt, men man (här iallafall) måste man prata med aurora.

Men tänk på följande om du ligger på förlossningen och vill ha snitt och alla operationssalar är upptagna med akutoprationer då är det ganska liten chans att du får ett snitt, om allt flyter på som det ska( Långväntan)....

Den tanken hade jag och valde planerat snitt.

• Mandi74

Jag hade ett snittkontrakt när jag skulle föda sonen, fast jag blev igångsatt så jag var under bevakning hela tiden.

För min del var det läkaren som kom in och sa att nu struntar vi i det här och gör snitt i stället. Jag hade haft värkar i 24 timmar men det hade inte hänt något så han tyckte inte det var någon mening att fortsätta.

Bestämmde ni inte när ni skrev kontrakten hur ni skulle göra, om du själv kunde säga ifrån eller om läkaren var den som skulle säga ifrån? Har ni inte pratat om igångsättning? Har ni pratat om hur det kommer att bli när du kommer in? Kommer de ha extra koll på dig, står det i din journal att du behöver extra hjälp? Eller hur har ni gjort?

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Jossofräs

Jag hade blivit lovad detta av aurorabm som tog allting otroligt långsamt. Träffade läkaren först igår och blir då till min stora förtvivlan nekad både snittkontrakt och planerat snitt.

• Med två små

Va? Vilken chock. Vad ska du göra nu då? Du måste ju kunna få någon hjälp i alla fall?

• Jossofräs

Med två små skrev 2009-05-06 15:40:00 följande:

Va? Vilken chock. Vad ska du göra nu då? Du måste ju kunna få någon hjälp i alla fall?
    Jag har ingen aning om vad som händer nu, jag är helt förtvivlad! Tanken har till och med slagit mig att strunta i att åka in till sjukhuset ifall det skulle sätta igång nu. Har tid hos min psykoterapeft och min barnmorska på fredag, tänkte prata med dom och se ifall de kan hjälpa mig på något sätt för just nu känner jag mig dödsdömd.
  • Petra med små
    JossBergendahl skrev 2009-05-06 16:33:13 följande:
    Med två små skrev 2009-05-06 15:40:00 följande:
    Jag har ingen aning om vad som händer nu, jag är helt förtvivlad! Tanken har till och med slagit mig att strunta i att åka in till sjukhuset ifall det skulle sätta igång nu. Har tid hos min psykoterapeft och min barnmorska på fredag, tänkte prata med dom och se ifall de kan hjälpa mig på något sätt för just nu känner jag mig dödsdömd.
    De kan inte neka dig....vad jag fått höra

Ge inte upp för det här hindet! det finns fler läkare, be din bm om en ny tid till en annan läkare!
  • Jossofräs

Jag vet att de inte har rätt att säga nej så, men man blir så uppgiven och förtvivlad när man måste bråka sig till sina rättigheter. Det är jobbigt nog som det är liksom

• Petra med små
    JossBergendahl skrev 2009-05-06 18:33:09 följande:
    Jag vet att de inte har rätt att säga nej så, men man blir så uppgiven och förtvivlad när man måste bråka sig till sina rättigheter. Det är jobbigt nog som det är liksom
    men vad är jobbigast? föda mot sin vilja eller göra ett nytt försök? du har inte så många val.

annars kanske du får lov att kanske övervinna din rädsla?
  • Mamma till Philip Nova Elliot

byt bm, testa en annan läkare. i malmö är det förvånansvärt "lätt" att prata sig till ett snitt. är man bara bestämd så tar det inte lång tid att få det beviljat.

• Jossofräs

Petra med små skrev 2009-05-06 18:56:37 följande:

men vad är jobbigast? föda mot sin vilja eller göra ett nytt försök? du har inte så många val.annars kanske du får lov att kanske övervinna din rädsla?
    Som jag skrivit tidigare så ska jag självklart ta upp det här med min barnmorska och med en psykoterapeft som jag träffar som stöd inför förlossningen. Min förhoppning är ju att någon av dom kan hjälpa mig, annars vet jag inte hur man går till väga.
  • Samach

JossBergendahl: Usch, de måste fixa en planerad förlossning åt dig i alla fall, försök stå på dig om detta!! Förstår det är jobbigt, men det måste de kunna ordna åt dig om du nu blir nekad snitt.

Svar på tråden Snittkontrakt