SHIT vad olika man kan se det Dr Cox!
Du ser:
->"Lika för alla-mentaliteten, vi är inte lika och vi vill inte samma saker här i livet. Fast sen är det ju inte lika för alla alla gånger, människor med pengar är ofta undantagna enligt samma ideologi.
Jag ser:
->"Alla är olika-mentaliteten". Från var och en av förmåga, till var och en efter behov,
De som vill förverkliga det som de gillar borde få en möjlighet till det. Människor är olika, vill olika, och det är nåt värdefullt, Därför är verkandet för att människor ska kunna förverkliga sig på det sätt som de vill nåt mycket viktigt. Respekt och tolerans för andras olikheter är centralt. Mångfald är värdefullt för samhället och ska uppmuntras och underlättas.
Du ser:
->?Människan är offer-mentaliteten?
Jag ser:
->?Alla människan är inte skurkar?-mentaliteten.? Människor föds inte med en obotlig egoistisk inställning som inte går att bli av med eller mildra på något sätt. Godhet, medkänsla, hjälpsamhet är sådant som man inte kan påtvinga någon, utan de är saker som man själv måste inse genom förståelse, alltså få uppleva det själv. D.v.s dessa saker sprids när de används. Ser man alla människor som skurkar, så kommer de att förbli bli sådana. Vi väljer.
Du ser:
->?Människan kan inte och _bör_ inte ta ansvar för sig själv-andan.?
Jag ser:
->? Vi borde ta hand om varandra-mentaliteten? För att vi lever i ett och samma samhälle som vi måste lyckas dela på. Det bästa sättet att ta oss själva framåt, personligen, är med vår _och_ andras hjälp istället för bara vår egen. Satsar alla på att tänka på andra också, så är det vääääldigt många som tänker på ens eget välmående, inte bara man själv Att dela med sig till och tänka på andra behöver inte göra ens eget liv sämre. Tvärtom. Genom förståelse hur andra människor lever och tänker, så kan man komma till de insikterna. Jag ser en tro på att människor vill ha goda liv och förverkliga sig själva - för sin egen skull, och inte bara för att piskrapp väntar som alternativ eller en stor herrgård som morot. En tro på att människor är varelser med känslor och inte bara uppskattar materiella ting.
Du ser:
->?Den inskränkta valfriheten."
Jag ser:
->?Valfrihet för alla och inte bara för vissa? För en som redan har alla möjligheter behövs det inte kämpas från det gemensammas håll utan för de som inte har samma förutsättningar. För de människornas skull, och för samhällets skull. Ja, detta har jag redan tagit upp ovan.
Är det klart eller är det klart hur enormt olika man kan se på saker?! Det handlar om vem man är hur man ser på det. Jag kan verkligen tänka mig att en som tror att alla är mega-egoister och stödjer "sköt dig själv-skit i andra" mentaliteten inte ser dessa saker som (v) står för som något möjligt eller positivt utan ser det som ett smörgåsbord uppdukat av gratis möjligheter för snikna människor (=skurkar, med en genomgående egoistisk inställning, som de själva!) att uttnyttja systemet. Men byter man inställning, så ser det helt annorlunda ut. Vår värld blir vad vi gör den till, tycker jag, tror jag.
Det finns en bra dikt, (nåt i denna stil, kommer inte ihåg alla fraser):
"Hur du ser på mig,
Vad du tror om mig
Vad du gör mot mig,
Hur du lyssnar på mig
...
sådan blir jag"
Jag tycker det stämmer.
(Och obs att jag inte delar allt som alla i (v) tycker eller det som alla gör, utan deras _positiva_ grundinställning och tro på människor, som de har haft i åtanke när de skrivit sitt partiprogram etc)