• maddis72

Barn växelvis och semester hur gör ni?

Är bara lite nyfiken.
    Ni som har barn i familjen som bor växelvis, har ni dom alla era semesterveckor och hur lägger ni isf upp det?

Min sambo har två barn som bor hos oss växelvis och han har alltid dom hela sin semester vilket innebär han har semester i omgångar.

• Svar på tråden Barn växelvis och semester hur gör ni?
  • sol1

när barnen bodde varannan vecka hos mig så hade vi dem under 3 veckor i sträck varje sommar. varannan sommar fick jag välja veckor först å varannan bestämde pappan veckor först.
    har en kompis som alltid tar 4 veckor på raken å även dem väljer veckor varannan gång allt för att man ska slippa dela upp sin egen semester i små snuttar.

• carro79

min son bor varannan vecka hos sin pappa och vi har 2 veckor i streck på semestern. det blir så lite om man ska ha varannan vecka på semestern, om man kanske ska resa bort eller så.

• maddis72

sol1 och carro79:

Har ni någon semester utan barnen?

• Uca

vi delar upp loven separat från de andra veckorna, ledighetstid är viktig tillsammans. Både med mamma och pappa :o)

• maddis72

Uca:
    Så gör vi med och lutar åt att det blir 17 dagar i sträck en omgång för varje förälder och resten av sommaren växelvis på rätt veckor.

Har du semester utan barnen med?
    Jag funderar lite kring det då jag tycker lite synd om min sambo som måste ha semester i omgångar, känns som att han skulle behöva ha iaf så att han har tre veckors semester i ett sträck.

• Uca

det är min sambos barn, och vi var en vecka i Österrike över julafton utan hans ena dotter för hon var hos sin mamma. Så då var bara hans 17 åring med, men hos stör ju inte på något sätt. Det var mysigt att ha en "vuxen" semester med barn :o)

Jag anser att vi har barnen till låns under några år, men min partner ska jag ha resten av livet så att vårda vår relation är minst lika viktig för oss som för barnen.

• Uca

och...

ja, egentligen ska man ha 4 veckors sammanhängande semester... lagen finns ju till för att vi ska må bra :o) det gäller ju även skilda föräldrar :o)

• maddis72

Mina bonusar är 9 och 6 år gamla och min sambo har lagt all sin semester på dom så de ska slippa frita på sommaren, men jag kan precis som du känna att vi måste investera i vår relation också och är kanske ingen katastrof om lilla killen får vara på frita lite i sommar för att pappa och jag jobbar när han är hos oss?
    Min erfarenhet är att sommarfrita är ganska kul med och mina bonusar har haft det ganska "lyxigt" som haft möjlighet vara hemma tidigare.
    Känner mig dock lite hemsk som ser det så för en del av mig känner, har man satt barn till världen ska man ta hand om dom.

Jag funderar på om min sambo ska ta tre veckor tillsammans med sina barn och en vecka utan.
    Jag jobbar inom vården så våra veckor skulle de ändå ha chansen vara lediga mycket då jag jobbar kväll och vi skiftar här hemma..

• Uca

jag förstå helt ärligt inte varför föräldrar ser fritids som ett straff för barnen, de brukar bada, hitta på kuligheter och dessutom kan det ibland finnas andra alternativ. Några dagar hos farmor och farfar, kollo eller andra intresseläger...

Vårda er relation! Att ta hand och vårda sina barn betyder inte att alltid vara där för dem utan oxå se till att "mamma" och "pappa" är lyckliga :o)

Maddis, jag hejar på dig!

Svar på tråden Barn växelvis och semester hur gör ni?