• SCSI

mobbning? 3 åringar

Barn i den åldern testar ju olika beteenden utan att nån direkt koll på konsekvenserna - att den man är taskig mot blir ledsen och så.
    Det kanske inte är mobbing direkt medvetet, men om man inte går in och talar om att så gör man inte, och pratar om VARFÖR man inte gör så, och ber barnen tänka igenom hur de själva skulle må om nån gjorde så, och visa hur man gör istället så har man en fin grogrund för mobbing. Då har barnet lärt sig att det är ok att behandla andra på det sättet utan att nåt speciellt händer, samtidigt som likasinnade barn tycker att man är cool...

Senast imorse vid lämning på dagis sa min 4åriga bonus att L inte fick vara med och leka med honom och A. Vid tillsägelse om att så gör man inte, ALLA som vill måste få vara med, så fick en lycklig L vara med. Bonus påstod att han bara skojat, och fick så klart veta att det inte är roligt att säga så, för den som inte får vara med tror ju att det är allvar och blir ledsen på riktigt. Ögonblicket senare gaddade L och A ihop sig och sa att min bonus inte fick vara med, för att min sambo som lämnade lagt sig i och sagt åt dem att de inte får utesluta nån... jävla ungar, vad gör man liksom? Personalen hade inte märkt nåt alls, vilket får mig att fundera på hur mkt sånt som försegår bakom deras ryggar om dagarna. Troligen en hel del, A är en kaxig unge som gärna slåss och har sönder dagis leksaker med vilje...

Svar på tråden mobbning? 3 åringar