• Ukj

Kromosonavvikelse...

Hej!
    Jag har haft två missfall, vecka 13 + 8. Jag har varit och tagit prover och min läkare skulle ringa mig på tisdag för att meddela prover. Nu ringde sköterskan och sa att doktorn ville träffa mig personligen. Efter att jag pressade henne så var det att det var "avvikelser" på kromosonprovet...
    Vad innebär detta? Värsta och sämsta senariot? Kommer jag aldrig kunna få friska barn eller komma jag få missfall bara?? Snälla hjälp mig med olika alternativ, hamnar på psyket om jag ska vänta till på tisdag utan att veta ett dugg!

• Svar på tråden Kromosonavvikelse...
  • Abrakadabra

Beklagar dina missfall
    Jag vet inte tillräckligt för att kunna uttala mig om bästa och sämsta scenariot. Kan bara berätta att en vän till mig har anlag som innebär hög risk för kromosomavvikelser på foster, så svåra att barnet inte kan överleva. Jag känner inte till detaljerna, men de fick göra noggranna tester när hon blev gravid. Allt gick dock bra, barnet är nu en fin femåring
    Risken är hög även vid kommande graviditeter, men även om anlagen finns där så kan det alltså bli graviditeter som går bra hela vägen.

Det finns en metodik som heter PGD, där man genomgår provrörsbefruktning där man som ett extra steg tittar efter genetiska markörer för avvikelser. Det används bara vid risk för allvarliga ärftliga defekter, men om det är så att det finns i ditt fall så kan du kanske få hjälp på så vis.
    Här kan du läsa lite mer: www.karolinska.se/sv/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/Ovr-behandlingsalternativ/PGD/

• asil

Beklagar dina missfall! Jag förstår att du känner dig maktlös och hemskt nervös inför tisdag och väntan dit! Jag har själv varit med om liknande och väntan är det som är kämpigast! För min del fick jag besked vid NUPP testet att något kan vara fel och barnmorskan ville skicka mig till fosterdiagnostistik...jag fick vänta 4 dagar för att komma dit. Väl där så gjordes ett moderkakstest som jag fick vänta ytterligare 1 vecka på besked. Jag sa att jag ville träffa doktorn när besked skulle ges...men så blev det inte...jag fick beskedet på min telefonsvarare att det var kromosomavvikelse...inget möte med någon doktor eller något stöd. Jag valde att göra abort...fick vänta 2 månader på tid för abort....så gick det till för mig! Vad gäller att du alltid ska få missfall eller kromosomfel på fostren så är det säkert inte så! Jag har en fin liten flicka som inte är det minsta fel på!

Lycka till och jag hoppas att din väntan inte blir så lång.

• Ukj

Tack så mycket för svaren..... Jag hittar inte så mycket info på nätet om det, mest om avvikelser på redan födda barn.
    Har i alla fall inte sovit i natt och det känns fel att en sköterska ringer så. Jag har haft funderingar på att maila till läkaren men sen ångrade jag mig. Han måste ju vilja träffa mig av en anledning. F-n vad tungt det känns att behöva gå hela helgen innan jag får "domen"!

• AlmaBus

Hej! Hur går det för dig?
    Jag har 50% chans att få ett friskt barn jag har en dotter på 4år och efter henne har det gått fel 4 gånger. Nu är jag gravid igen och väntar på svar sen en vecka tillbaka. får svaret om 1-2veckor. Jobbig väntan. Kort historia av en välldigt lång.
    Håller tummarna för dig!
    Kramar Malin

♥♥Lycklig Mamma Till Alma!!♥♥
  • Ukj

Hej!
    Fick reda på att jag tydligen har en avvikelse för Turners syndrom. Fast jag är skeptisk, läst allt om det och jag har verkligen inget symtom som stämmer in. Nu har jag fått remiss till fetilitetskliniken där vävnadsprov ska tas eftersom min läkare själv är skeptisk till labbsvaret..... Dock känns det skönt att komma till kliniken där jag kan få mer hjälp än vad jag fått hittills... Dock jävligt jobbigt med all denna vänta :(

Svar på tråden Kromosonavvikelse...