För mycket biomamma
Jag har en bonusdotter på 9 år och hon bor 60 mil bort med sin mamma och är hos oss på lov och var 3:e helg. Min sambo och hans ex har varit separerade i ca 8 år och han singel mesta delen av tiden tills vi träffades för tre år sedan och nu ska vi snart ha ett gemensamt barn.
Min bonusdotters mamma och min sambo har haft ett speciellt förhållande under alla dessa år som är svårt att släppa. De har firat jul ihop ibland och semestrat någon gång också. Hon har ny familj. Men är inte lycklig i sitt förhållande. Det har ju funkat för min sambo har ju varit sjöälv och ingen annan att ta hänsyn till.
När jag kom in i min sambos liv så blev hon lite störd (hon har tidigare försökt få tillbaka honom i flera år och förstört tidigare förhållanden för honom) Hon har ett ENORMT kontrollbehov och har inget jobb så hon har all tid i världen att ägna åt vårt liv också. Hon påpekade snabbt till mig att han och hon pratade massor i telefon om inte bara barnet utan om ALLT och att dottern mår ju så bra när de tre är tillsammans så jag hoppas att du kommer att fortsätta tillåta det. Hon försökte komma och hälsa på mina kompisar och familj och blev väldigt sur när jag sa nej och hon har pratat högt om att jag inte tykcer om henne och hennes sambo inför min bonusdotter så hon hörde det och frågade mig om det verkligen var så. Kul situation.. Hon är surare än någonsin om jag råkar svara i telefon och ringer enbart min sambos mobil och mest på dagtid när han är på jobbet. Det känns som de smusslar med sin kontakt nu när jag sagt till. Också ett irritationsmoment!
Det jag stör mig över är att hon ska veta allt vi gör. Hon vill ha kontakt med hans familj som tidigare. Vill komma och hälsa på oss och vara med hans släkt. Hon ringer hela tiden om banala saker. Okynnesringer helt enkelt. Jag och min sambo har pratat om detta - dock inte utan gråt och tandagnisslan och jag har sagt att jag inte tycker att hon behöver ha full koll på vårt liv. Hon ska veta hur vi dekorerat balkongen, hur hans bror och fru har det med nya huset etc. Så han slutade berätta för henne och då tog det hus i h...tet. Då påstår hon att eftersom hon inte vet något om vad vi gör så blir deras barn oroligt och han blir inte en del av deras familj. (Vilket han inte är tycker jag heller) Han blev så klart jätteledsen och orolig och nu berättar han allt igen så HON ska känna sig lugn. Men JAG gör inte det! Jag känner att jag inte har ett eget liv med honom utan delar det med henne. Jag tycker att det som behövs berättas kan han väl göra till dottern som faktiskt är 9 år snart. Exet har bjudit hem sitt ex-svärmor på besök genom dottern. Det var inte min bonusdotter som sa: Farmor jag vill att du ska hälsa på mig hemma utan - Farmor, min mamma tycker att du ska komma och hälsa på. Det är bara ett annat sätt att ha kvar en del av kontrollen av hans familj känner jag nu när hon tappat en del pga mig.
Jag är orolig hur allt ska sluta. Jag mår inte bra och tappar lusten. Och snart ska vi ha barn och vad händer då?
Någon som känner igen sig eller har bra råd?