Frågvis skrev 2009-03-19 19:39:49 följande:
Vi gjorde precis det och klippte allt informationsflöde och då kom hon med kommentaren att dottern kände sig utanför och bortglömd och att min sambo inte fanns i deras liv längre och det har alltid varit hans stora skräck - att hans och dotterns relation ska förstöras- De bor ju långt från varandra. Så det funkade superbra med den kommentaren - för exet. Han börjarde berätta allt för henne igen och jag hade inget mer att säga till om. Han är fruktansvärt rädd för att dottern inte ska vilja komma hit och att hon ska "glömma" bort honom. Och pga det tror han på allt biomamman säger mer eller mindre. Saken är den att jag känner lite att det är dem emot mig. Att han inte står på min sida. Han tycker att jag är ego och skapar problem som inte finns. Han har efter den sista incidenten väldigt svårt att förstå varför jag inte mår bra av att dela mitt hela liv med hans ex. Sen att de nästan bara pratar på dagtid när han är på jobbet för att då får de prata hur mycket de vill utan att jag lägger mig i får mig att känna att de smusslar och har ett litet eget "liv" ihop fortfarande. Jag vet att han älskar mig och inte har några som helst känslor för henne så det är inte svartsjuka det handlar om. Ville bara klargöra det. :)
Så egentligen är det du som är "utanför" isf att biomamman är det. Hon har full insyn i ert liv och att hon ska ha det motiverar hon med att annars känner sig deras dotter utanför. Märkligt resonemang, men om hon har ett kontrollbehov spelar det väl ingen roll om det hon säger syftar till det hon påstår utan det räcker med att pappan tror på vad hon säger.
Biomamman verkar inte ha förstått att det är din sambo som är ansvarig för att hans dotter ska känna sig "hemma" hos honom och de sina. Mamman kanske hade rollen som relationsvårdare när de var tillsammans för både sin och hans familj och nu kör hon på som tidigare.
Berätta för din sambo att det är väldigt viktigt att han tar fullt ansvar för upplysningar om sin familj och släkt och även besök, annars kommer han att bli "bortglömd" av sin dotter. Om dottern får all information om och social kontakt med pappan och hans familj/släkt genom mamman kan de ju snart sköta det helt utan honom. Om han låter mamman skapa en tradition av information och besök utan honom är han snart utmanipulerad av det hon påstår ska uppnå motsatsen.
Det låter som det är väldigt mycket mammans behov av insyn och umgänge som styr, men hon låtsar/tror att det är dotterns.
Men varför inte börja prata med biomammans kille? Hemliga telefonmöten där ni diskuterar deras nya utegrill och hennes brors segelbåt. Du är ju bara en brysig styvmamma som vill vara fullt uppdaterad så du ständigt kan påminna tjejen om vad hon gör när hon inte är hos er så du kan hjälpa att hålla hennes andra liv levande. Bjud även hem biomammans mor till er genom tjejen. Eller varför inte bjuda in dig själv när du har luckor i din sociala kalender till biomamman när hon har bjudning för sina vänner så du verkligen får en rättvisande bild av vem de du bryr dig om har omkring sig när du inte är där - för tjejens skull menar jag;)
Seriöst. Om han nu sitter i telefon med biomamman så hon kan berätta allt om hans liv för dottern, varför kan han inte ta det på telefon direkt med dottern?