• ElinoVilma

Bonusbarn och så det där jävla exet!

Jag känner att jag är i akut behov av hjälp. Jag och min kille har snart vart tillsammans i 1 år, vi har båda barn från tidigare förhållanden och hans dotter bor hos oss varannan vecka. Det fungerar jättebra och våra barn funkar jättebra ihop. Att bli bonusförälder visade sig dock inte vara lika lätt som jag trott. Jag och hans dotter funkar oxå jättebra ihop, men tillsammans med denna lilla tjej kom även hennes mamma. Och värre människa har jag aldrig träffat på!
    Hon börjar alltid provosera oss alltid när vi hämtar deras genemsamma barn även då hon kommer för att hämta henne hemma hos oss. Detta satte jag stopp för då jag talade om för henne att hon inte var välkommen in i min lägenhet och att hon fick vänta utanför så klädde vi på dottern inne. Men i envishetens namn så öppnas dörren iallafall och jag tvingas höra hennes VIDRIGA röst ändå. jag ber dom snällt att stänga dörren men ingen reagerar, INTE ena min kille! Så jag går dit och drar igen den själv!

Då häver "mamman" ur sig till min kille att han aldrig kommer få träffa sin dotter mer om han tänker vara tillsammans med mig som smäller i dörrar och stampar i golvet. och att om jag vistar mig på ett visst ställe så kommer jag bli ihjälslagen, och att jag borde sitta inne för psykvård för det är där jag hör hemma. Dessutom så skulle socialen ta ifrån mig mitt barn.

Jag känner att jag håller på att bryta samman, jag älskar min kille och hans dotter men jag vet ärligt talat inte om jag orkar med att leva med denna psykiskt sjuka mamma (som faktiskt suttit på psyket).
    Snälla hjälp, vad ska jag göra? Orkar inte mer nu

• Svar på tråden Bonusbarn och så det där jävla exet!
  • AnniPanni

Se til att bytet sker någonannanstans... Jag skulle faktiskt också känna mig illa till mods om den kvinnan som tar hand om mitt barn varannanvecka ber mig att vänta i trappuppgången!! Och jag har garanterat aldrig varit på psyket. Att hon provocerar är ju inte bra alls. Kommuniktion är viktigt och ibland får man lov att prata öven med folk med vidriga röster för att få lite lu och ro. Att få en bonusfailj att fungera är inte alltid busenkelt

Det där med kläderna kan också var ett sätt att INTE bråka. Låt baret ha på sig de kläder hon köpt, vad ä problemet? Man behöverinte alltid förså andras "regler", de har valt att göra så här och det har faktiskt ingenting med dig at göra.

• AnniPanni

Se til att bytet sker någonannanstans... Jag skulle faktiskt också känna mig illa till mods om den kvinnan som tar hand om mitt barn varannanvecka ber mig att vänta i trappuppgången!! Och jag har garanterat aldrig varit på psyket. Att hon provocerar är ju inte bra alls. Kommuniktion är viktigt och ibland får man lov att prata öven med folk med vidriga röster för att få lite lu och ro. Att få en bonusfailj att fungera är inte alltid busenkelt

Det där med kläderna kan också var ett sätt att INTE bråka. Låt baret ha på sig de kläder hon köpt, vad ä problemet? Man behöverinte alltid förså andras "regler", de har valt att göra så här och det har faktiskt ingenting med dig at göra.

• NenneN

Kanske papan och mamman kan göra bytena om du inte vill ha med henen att göra?
    tycker oxå det var dumt av dig att be henne vänta utanför, det är barnets mamma.Sen betedde hon sig illa, visst.Men jag tycker inter du "ska sätta mamamn på plars" framför hennes barn.
    tycker papan ska sköta överlämningarna, utan dig.

• NenneN

Ursäkta mina stavfel, satt på jobb och hade bråttom ;)

• sprallig

jag har erfarenhet av detta jag också och jag hatar (ett starkt ord men så är det) biomamman som i 12 år gjort allt för att slippa sina barn för att sedan erbjudit dem att flytta dit som tonåringar vilket slutade i katasrof
    men det jag vill komma fram till är att något jag lärde mig fort var att man inte bråkade framför barna
    och tro mig jag har bitit mig hårt i läppen milijoner gånger för att barna inte skulle hör bråk
    man måste tänka på deras känslor

• lelleli

E också bonusmamma.. Men förstår inte riktigt problemet :/ Vad e det som e så jobbigt att låta tjejens mamma komma in en stund. Inte direkt påfrestande om hon står i dörren,eller?
    Kan oxå meddela att jag inte direkt e överens med min sambos dotters mamma men för lillans skulle måste man bete sig VUXET! Det e inte barnets fel att föräldrarna gått skilda vägar. Ett barn mår bra av att mamma och pappa kan umgås med båda sina föräldrar-SAMTIDIGT.
    Så "tyvärr" för din del e det nog bara att svälja stoltheten och låta mamman komma innanför dörren.

• Fröken Susidus

Oj..
    Jag har det nog ganska bra ändå.
    Inte så att jag och "bonusbarnets" mamma är världens bundisar men vi kan iallafall vistas i samma rum och jag har ingenting ont gentemot henne.
    Min enda och självklara tanke när jag läser den här tråden är -Stackars barn:-/

• BuskablygNot

Varför måste du vara med när ni hämtar barnet? Och varför måste du öppna/smälla igen dörren i ögonen på mamman? Håll dig undan och låt pappan sköta hämtning/lämning så ska du se att det går smidigare. Och om det underlättar för dem att ha strikta regler kring vem som köpt kläder osv så är väl det jättebra för då undviker man ju verkligen missförstånd? Jag tycker det låter som att de har kommit ganska långt i att hantera att de inte gillar varandra men ändå måste träffas vid hämtning/lämning. Det låter faktiskt som att du är den som provocerar. Vad har du med hämtning/lämning att göra överhuvudtaget? Eller barnets kläder? Låt föräldrarna till barnet sköta sin relation. Jag skulle också bli provocerad om det kom in en ny kvinna och började styra och ställa kring hämtning/lämning.

• Lolalee

lever vi samma liv ts? hehe.. jag är i samma sits som dig.. förstår hur jävla jobbigt det är! men här på fl verkar det som att nästan alla klankar ner på oss såkallade bonusmammor..tragiskt stå på dig gumman!kram.

• NenneN
    Lolalee skrev 2009-03-17 08:50:19 följande:
    lever vi samma liv ts? hehe.. jag är i samma sits som dig.. förstår hur jävla jobbigt det är! men här på fl verkar det som att nästan alla klankar ner på oss såkallade bonusmammor..tragiskt stå på dig gumman!kram.
    Så uppfattar jag inte det, däremot tycker jag att man som bonusmanmmma får anpassa sig, där det är HON som kommer som ny in i en famij som inte lever ihop, men de är ändå en familj.
    Klarar inte bonusmamman av den biomamman som finns kan hon väl hålla sig borta under överlämningar, inget konstigt tycker jag.
  • Mar ia

Tycker som dom andra att pappan borde sköta detta. Jag sköter lämning och hämtning av mina barn när dom ska till och från pappa. Jag låter inte min sambo göra det för då kan jag tänka mej att det skulle bli krig. Verkar dumt att sätta sig i den situationen.

• Vicki77
    men det är väl INGEN som klankat ner på nån här?
    skriver man en ts så får man ju räkna med både medhåll och kritik!
    det måste du väl förstå...

ts, ett tips är att byta på dagis. ni lämnar tjejen på morgonen och mamman hämtar på eftermiddan. passar inte kläderna så ser ni till att hennes (mammans) kläder finns med i en väska eller dylikt. all annan kommunikation kan sen ske via telefon, så barnet slipper höra vuxentjaffs!
    tycker det är bra med en bonusmamma som engagerar sig!
    bra att du skriver här för att få råd istället för att strunta i det.
    lycka till!
  • blå fisk

Jag skulle nog också föreslå att du själv tar en långpromenad eller liknande under den tid som själva överlämnandet tar i alla fall under en övergångsperiod så att det får lugna ner sig lite. Eller att du tar med ditt eget barn på någon aktivitet så att ni får något annat att tänka på och din bonusdotters föräldrar får sköta överlämnander av sitt barn. Barnet i fråga förtjänar ju faktiskt att få lämnas över mellan föräldrarna under en trevlig stund utan bråk. Då får man som vuxen försöka lägga band på sig och gå undan. Tänk efter hur era barn påverkas av att se sina mammor stå och bete sig illa mot varandra?

• BuskablygNot

Det är ingen som klankar, men TS verkar ha en attityd som gör att hennes beteende mot biomamman kanske inte är helt konstruktivt? Jag tror inte att hon ska "stå på sig". Jag tror hon ska tagga ner. Vad är viktigast? Att stå på sig, eller att göra situationen bättre? Många gånger när vuxna människor bråkar så handlar det till stor del om prestige. Svälj istället stoltheten och inse att allt inte kan bli så som man vill alla gånger. Det här är ju en fajt som det bara finns förlorare i, framför allt barnen, så för deras skull, låt bli att bråka!

• Lolalee
    BuskablygNot skrev 2009-03-18 21:31:59 följande:
    Det här är ju en fajt som det bara finns förlorare i, framför allt barnen, så för deras skull, låt bli att bråka!
    säg det till bio-mamman.. förstår inte varför nästan alla verkar tro att det är pappas nya tjej som är den som bråkar.. det är aldrig ens fel att två träter..
  • AnniPanni
    Lolalee skrev 2009-03-19 08:06:58 följande:
    säg det till bio-mamman.. förstår inte varför nästan alla verkar tro att det är pappas nya tjej som är den som bråkar.. det är aldrig ens fel att två träter..
    Det är ingen som har sagt att det är ts fel. Biomamman kan mycket väl vara den som provocerar i det här fallet men tyvärr är den trista verkligheten så att den som väljer att bli bonusmamma faktiskt får ta ett steg tillbaka när barnen ska hämtas lämnas om t är så att relationen är infekterad.

Funkar det inte så va inte där när det är dags för lämning/hämtning, eller se till att byte etc sker på dagis. Svårare än så är det inte.

Att en sur biomamma sen kan hålla på och hota etc har ju ingenting med just detta att göra. För övrigt finns det jäkligt många sura och bittra biopappor med och bonuspapor som gör världen mindre trevlig för barnen.
  • Vicki77
    Lolalee skrev 2009-03-19 08:06:58 följande:
    står ingenstans att vi tror att det är ts som bråkar!
    kan mycket väl va bion som gör fel, men för att göra sin och andras livs- situation bättre kan man vända andra kinden till och va den bättre människan och helt enkelt komma med lösningar i stället för att bygga på bekymren!

handlar livet om att ha rätt!? eller handlar det om att må bra??

jag mår hellre bra och skiter fullständigt i om nån annan går "vinnande ur striden", låt bion TRO hon vinner då, genom att låta dom sköta tex lämnandet själva, OM alla nu mår bättre av det...

och som jag skrev i tidigare tillägg: "tycker det är bra med en bonusmamma som engagerar sig!
    bra att du skriver här för att få råd istället för att strunta i det".

ps. min son har en underbar bonusmamma OCH bonuspappa!
  • frollen

vi har min sambos dotter varannan helg men har nu gjort alla byten på dagis. vi hämtar henne på fredagen och lämnar henne åter på dagis på måndagen. det kanske skulle vara nått för er oxå?

känner verkligen med dig. tycker inte heller om min bonusdotters biomamma. :(

• chilipeppar77

Jag brukar hålla mig i ett annat rum när bion är här och hämtar/lämnar barnen. Det känns inte som om det är något jag behöver bry mig om. Jag vill helst slippa ha henne i mitt hus men tills barnen kan bära sin väskor själv så är det väl ett nödvändigt ont.
    Mitt tips är som många andras - låt pappan ta hand om överlämnandet av barnet. Du behöver inte engagera dig, det ska han klara av själv.

• Svartamoln

Jag har faktiskt varit med om ganska precist detsamma hot som du blivit utsatt för. Det är skit!
    Du måste, för din skull framförallt, bestämma vad som är mest värt. Kärleken (och då stå ut med skiten, anmäla om det fortsätter), eller om ditt välbefinnande påverkas för mkt avstå den.. Inget lätt beslut.

För oss tog det några år, men det värsta har lagt sig! Det har gått i vågor och ja, vissa perioder har varit så jobbiga att jag i ärlighetens namn inte förstått hur jag ska kunna stå ut. Men kärleken till både min sambo och hjärtebarnet (bonus) har varit allt för stark för att jag någonsin skulle kunna vara i närheten av att ge upp.

Samarbetssamtal på familjerätten? I nyfamiljer är det extremt viktigt med jämkande och öppen dialog, så PRATA med din sambo! Om känslor, tankar, förslag på lösningar eller hur du ser på allting.

Mamman skadar sitt barn om hon pratar illa inför h*n och därför kanske, om överlämningen ska ske så, en överenskommelse träffas om VAD för info man byter just då - sådant som ENDAST rör barnets välbefinnande för dagen/tiden som gått och om något viktigt hänt etc.

Övrigt tas på telefon (vid ett kanske förut bestämt tillfälle så båda föräldrar kan vara förberedda på detta)

Önskar er lycka till och hoppas att det löser sig!

Svar på tråden Bonusbarn och så det där jävla exet!