• bollanmollan

magen

hej har en kille som är 10 veckor drygt, han är född ca 7 veckor tidigt. sen han var ca 2 veckor har han haft problem med magen, han klämmer och stånkar, mycket gaser. det börjar bli svårt att mata honom för han tar i när han äter o ibland kommer nästan all mat upp igen. på bvc har jag fått rådet med minifom, lactulos, magdroppar inget funkar. har barn som är förtiddigt födda ofta onda magar?

• Svar på tråden magen
  • JessAnn

Min kille var jättekänslig i magen innan. han gjorde likadant. Stönade och tryckte osv. Men i detta fallet var det maten som han inte klarade av. När jag började med lemolac blev det bättre. Vad äter han idag??

• bollanmollan

ingen med onda magar

• bollanmollan

han äter lemolac sen en månad . tycker så synd om honom. han blir alldeles röd när han klämmer.

• JessAnn
    Svar på #4
    bollanmollan skrev 2009-03-08 12:35:33 följande:
    han äter lemolac sen en månad . tycker så synd om honom. han blir alldeles röd när han klämmer.
    Usch stackarn. Kolla med bvc om du kan träffa någon dietest istället.
    Jag har turen att teamet som jobbar med O på neo mottagning där ingår en.

Han ska ju inte behöva utstå det.
  • bollanmollan

nej jag tycker inte det heller, säger till på bvc varje vecka och har talat med deras dr som inte förstår hur jobbigt han har det. är det vanligt att förtidigt födda har problem?

• JessAnn

Jag vet faktiskt inte. Jag har däremot hör att pojkar har i regel sämre magar än flickor, vet inte om det är sant.

Jag kan även säga att jag testade laktulos o lille O fick så mycet gaser och låg o kryste hela natten så jag slutade direkt med det.

• bollanmollan

aha kanske ska ta bort lactulos några dagar o se om det blir bättre, vi började med dom i tisdags o han har sovit sämre.

• JessAnn
    Svar på #8
    bollanmollan skrev 2009-03-08 12:59:32 följande:
    aha kanske ska ta bort lactulos några dagar o se om det blir bättre, vi började med dom i tisdags o han har sovit sämre.
    Testa det. Vad jag fattade så gör ju laktulosen att bajset blir lösare o de har lättare att bajsa. Inte knipen i magen, den blir värre.

Mitt första barn var stenhård i magen, där hjälpte det bra.
  • knäppisen

Jag har läst nånstans att barn med födelsevikt under 2 kg löper dubbelt så stor risk att drabbas av kolik som normalviktiga barn. Det är ju inte så konstigt heller, de är ju inte färdigbakade när de kommer ut, ändå tvingas tarmarna jobba från första stund.

• Jullessk

Vår barnläkare säger också att pojkar är mer drabbade och framförallt när man är för tidigt född. Vår pojke kom 8 v för tidigt och vi har haft det precis så som du beskriver. Det visade sig vara mjölkproteinallergi så nu äter han Nutramigen och mår mycket bättre på det.

• JessAnn

Ja min kille är 13 veckor förtidig o det märktes på magen. Han är imorgon 6 månader och jag känner att jag vill vänta med smakpot.
    Har faktiskt börjat introducera mild havervälling idagarna. Han får visserligen bara ½ dl sedan ersättning resterande. Det klarar han bra. Kanske ökar på nästa vecka till 1 dl. Får han ont så går vi tillbaka till ½ dl igen.

• bollanmollan

kanske ska pröva nutramigen, var köper man den och är den dyr+ fast det känns som att det får kosta vad det vill bara han kan slippa detta.

• Jullessk

Vi fick först köpa en burk (190 kr) på apoteket för att prova och se om det blev bättre. Efter det skrev läkaren ut istället och då betalar man 120 kr för 6 burkar!

• Livsglädjen

JA.
    Edvin hade problem med magknip och att han alltid kräktes lite efter varje måltid (ända tills han var 1 år okorr).
    Han föddes i v 28+5.
    Det är mycket vanligt att prematurer har magknip och problem med gaser eftersom de inte är "färdiga" när de kommer ut till vår värld !

• bollanmollan

ja kräkningar har han mycket, o det blir ju värre när han klämmer för då kommer allt upp igen.

• Jullessk

Kräkningar kan bli bättre med mer tjockflytande. Vi tillsätter Nestargel som är ett förtjockningsämne till Nutramigenen och nu har nästan kräkningarna försvunnit. Det är inte så kul med 5 klädbyten per dag....

• Embla H

Vår lille har samma problem. Nu har vi gått över till Bifidus-välling och slutat med lactulos. Bifidus köper man på apoteket och den innehåller visserligen lactulos men på neo sa de att det ändå var mildare mot magen. Vi har precis bytt så jag kan inte svara på om det hjälper ännu. Hoppas hoppas

Svar på tråden magen