Inlägg från: idiblon |Visa alla inlägg
  • idiblon

Rätt eller fel att stanna i ett förhållande pga barnen?

Feeeeeeeeeeeeeeeeeel!

Kanske finns något enstaka undantagsfall. Typ ett på miljonen.

• idiblon

Det är alltid bättre att visa sina barn att ens eget välmående är prio ett, att man inte går på knäna känslomässigt bara för att. Alltid. Annars visar man dem att det är bättre att kuva sig, vilket ALDRIG är bra. Kärnfamiljen som norm är oerhört överskattad!

• idiblon
    TBS skrev 2009-03-06 18:23:21 följande:
    I slutändan handlar det om att inte dra in barnen i konflikter som de inte kan påverka, klarar man inte av att bo under samma tak som den andre föräldern utan att göra det är det naturligtvis bättre att separera. Men det är bara det minst onda av två onda ting. Det bästa för barnen är att föräldrarna lever tillsammans med ömsesidig respekt (Helst med kärlek, men i andra hand utan).
    Knappast, det bästa är om föräldrarna individuellt kan hitta den sanna lyckan någon annanstans, men ändå ha kvar en bra kommunikation och ömsesidig respekt mot varandra.
  • idiblon
    TBS skrev 2009-03-06 18:29:12 följande:
    Varför då?
    Varför? För att det är bättre att visa att man har rätt till att må bra än att finna sig i för barnens skull. Önskvärt, eller till och med givet, är att man bör bo nära och uppträda vänligt mot varandra, ge och ta, kommunicera och respektera varandra. Därmed inte nödvändigtvis bo under samma tak.
  • idiblon
    TBS skrev 2009-03-06 18:41:16 följande:
    Om man behöver bo långt ifrån den andre och inte ha kontakt med denne för att "må bra", ska man göra det också? Eller finns det begränsningar för vad man bör göra för att må bra själv? Vid något tillfälle måste h*n hur som helst, ta sig i kragen, bita ihop och stå ut. För barnens skull. Frågan är väl bara när..
    Nej, det tror jag inte, men det beror på varför förhållandet är upplöst från början. Om det handlar om våld är det en sak, om det handlar om att man enbart glidit ifrån varandra så är det en annan. Det handlar alltid om kompromisser, dvs att man måste ge och ta och foga sig till viss del men inte till 100%, osv.
  • idiblon
    susannemalmö skrev 2009-03-06 18:49:07 följande:
    Men tror du verkligen att det är det bästa för barnen att man biter ihop och tar sig i kragen genom att stanna i ett dåligt förhållande. Mina föräldrar gjorde just det, men barn är inte dumma, gissa vilket dåligt samvete vi barn hade över att våra föräldrar inte levde det liv de förtjänade pga oss. Och ja, mina föräldrar skötte det egentligen jättebra, inga bråk, aldrig ett ont ord om den andra osv, men det hjälper ganska lite, man kan inte spela teater hur länge som helst. Nu i efterhand har jag inte dåligt samvete längre, jag förstår att de egentligen gjorde det för sin egen skull, det är jag övertygad om att de flesta som skyller på barnen gör, om än omedvetet.
    Ungefär som när en mamma aldrig köper kläder till sig själv för att barnen ska ha "allt" så hon får gå på knäna känslomässigt på så vis men egentligen inte mår bra av det. Ett barn mår bra av att man visar att som vuxen har man rätt att må bra, inte att man som vuxen ger upp allt för barnen, för det ger enbart upphov till skuldkänsla.
  • idiblon
    TBS skrev 2009-03-06 19:07:07 följande:
    Jag kan inte ge dig något exempel. Dels för att både jag och mina egna föräldrar är skilda, dels för att OM jag har något sådant par i min närhet, skulle jag av naturliga orsaker inte veta om det, för de skulle inte diskutera det offentligt. "skulden" är nog pudelns kärna här.. Varför antar du/ni att föräldrarna lägger skulden på barnen, istället för att gemensamt bestämma att de ska leva tillsammans trots att de inte är kära och göra det bästa av situationen?
    Var de lägger skulden har knappast att göra med hur barnen uppfattar skulden.
  • idiblon
    TBS skrev 2009-03-06 19:12:06 följande:
    Skulden för vad? att mamma och pappa inte är kära i varandra? Det vet de ju ingenting om.
    Jo, det vet de. Snacka om att underskatta barn! Barn snappar upp allt, och då menar jag ALLT.
  • idiblon
    TBS skrev 2009-03-06 19:15:00 följande:
    nejdå det gör dom inte alls det. När ditt och din killes sexliv knakar är jag ganska säker på att dina barn är lyckligt ovetande om det.
    Då lever du i en fantasivärld. Du underskattar barnen mer än du kan ana.
  • idiblon
    TBS skrev 2009-03-06 19:21:55 följande:
    Jag kan inte argumentera mot det, men i ärlighetens namn, vad vet NÅGON av oss hur mycket/lite varje barn uppfattar?
    Jag vet vad jag uppfattade. Andra här vittnar om vad de uppfattade. Jag skulle aldrig nedvärdera eller underskatta vad mitt eget barn fattar.
  • idiblon
    TBS skrev 2009-03-06 19:25:10 följande:
    Om barnet är medveten om sin mammas trasiga kärleksliv har mamma inte varit tillräckligt diskret.
    Jo. Du underskattar verkligen barn. De snappar upp allt. Sinnesstämningar, etc. Om barnets lycka ska innebära att de vuxna ska undertrycka sig själva och sina känslor så är det dött lopp.
Svar på tråden Rätt eller fel att stanna i ett förhållande pga barnen?