• Lisa123

Nu kommer oron smygande... spricka igen?

Jag födde mitt första barn i sept 2006 och fick en ljuvlig liten kille på 4000g och 51 cm. Men han föddes med handen först och det gjorde att jag sprack mycket och fick en sfinkter ruptur grad 3. Hade tur som fick en bra läkare som sydde och har efter det inte haft några stora bekymmer.

Nu gravid med nummer två så har jag fram till nu(v.37) varit jättelugn när jag tänkt på förlossningen. När alla frågat har jag sagt att jag inte vill ha snitt och att det nog kommer gå bra. Hur stor är risken att nästa också ska komma med handen först liksom...

Men sen en vecka tillbaks kan jag inte sluta tänka på det... vaknar på nätterna och ligger vaken i timmar och funderar över det. Hur stor kommer bebisen att vara, tänk om jag spricker lika mycket igen... vilka konsekvenser kan det ge?

Till saken hör att BM som var med vid förlossningen visste att jag var orolig för att spricka mycket och efter att Albin kommit ut så suckar hon högt och går mot dörren. Säger: Nej jag orkar inte det här igen... jag orkar inte sy så här mycket. Min man reagerar på detta och undrar vad som hänt och då får vi veta hur mycket jag sprukit. Tror det var därför som läkaren sydde då hon uttryckligen sa att hon inte ville... men vad jag gör jag om det är hon när som är där denna gången med. Jag vill verkligen inte föde med henne...

Vet att jag antagligen inte kan påverka detta men börjar bli lite nojjig. Någon som känner likadant eller bara har något uppiggande att säga?

Tack! / Lovisa

• Svar på tråden Nu kommer oron smygande... spricka igen?
  • ElisabethG

Hej!
    Jag fick som du grad 3 och födde mitt andra barn vaginalt ändå. Det gick jättebra, 4 bristningar fick jag och det e ju ingenting i jämnförelse. Men jag blev inte av med rädslan för att spricka upp lika mycket igen så nu med barn 3 har jag fått planerat snitt. Så, jag tror att det kommer gå bra för dig rent fysiskt

• varfördåför

jag vet inte vad det där grad tre är så jag hade förmodligen inte det men jag sprack uppåt och fick sy drygt tio stygn med första barnet. Andra barnet föddes med handen knuten mot sin kind, men jag sprack inget alls då, och med tredje sprack jag inte heller. så det kan ju vara lite olika, det kanske iregel går bättre ju fler man får

2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • Lisa123

Hoppas verkligen att ni har rätt att det går bättre ju fler man får. Men känns så jobbigt när oron kommer nu när det närmar sig. Har hela tiden känt mig så lugn... 

I början pratade min BM om planerat snitt men då slog jag bara det ifrån mig och nu kan jag inte tänka på annat än hur dum jag var... 

• Bessie

Jag sprack inte så mkt att det blev sfinkterruptur, men dock hela vägen bak (men ej genom slemhinnan) med första barnet. Med andra sprack jag knappt halvvägs - gick jättebra. Ska föda tredje till sommaren, och om inget oförutsett sker tänker jag föda vaginalt igen .

• Sussi82

Du e inte alls dum som grubblar på detta1
    Låter som barnmorskan uppførde sig vældigt oproffesionellt, tycker jag.
    SKULLE du ha oturen å få henne nær førlossningen sætter igång, så byt! (Det har du rætt till)

Vad jag har hørt ær det mindre risk att man spricker med barn nr.2, 3 osv.
    Tænk bara på att inte børja pressa før tidigt, å ta det långsamt (om du kan!) nær huvudet pressar på: då hinner vævnaden stræckas ut utan att den nødvændigtvis spricker.

Detta går helt sækert fint!
    Lycka till me fødseln, og grattis till ett nytt litet underverk!

SUSSI

• Lisa123

Bessie: Skönt att höra att det gick så bra med andra och grattis till nummer tre nu!

Sussi82: Tack för de uppmuntrande orden! Tror också att när jag väl är där så kommer det gå bra och det är viktigt att vara lugn. Fördelen är ju att jag vet att problemet förra gången var att handen kom först och att det blev så mycket bredare då. Och det är väl som du säger att får jag samma så får jag be om att byta...

• Lonicera
    Lisa123 skrev 2009-03-05 09:01:30 följande:
    Säger: Nej jag orkar inte det här igen... jag orkar inte sy så här mycket. Min man reagerar på detta och undrar vad som hänt och då får vi veta hur mycket jag sprukit. Tror det var därför som läkaren sydde då hon uttryckligen sa att hon inte ville... / Lovisa
    Det brukar vara rutin på sjukhus att läkare syr perinealbristningar 3 och 4.
    När jag frågade min bm om jag spruckit mycket sa hon: "Ja, det HÄR kan inte jag sy!" Och jag blev förstås jätterädd att det inte skulle gå att laga. Men det var läkare som skulle sy sfinkterskadan.
  • Lisa123

Klematis: Okej,ja det låter ju vettigt att en läkare ska sy när det är en sån stor skada. Hoppas att det blev bra för dig efteråt!

Men tycker fortfarande att hennes agerade är konstigt, vaddå orkar inte... det är ju inte mitt fel att jag sprack under hennes pass. När jag fick prata med henne på telefon senare så sa hon att hon haft en annan inne tidigare som hon fått sy mycket och att det var därför hon reagerade så. Men det gjorde ju inte oss lugnare just då...

Men får väl bara hålla tummarna att hon inte är där denna gång eller ännu bättre att man inte spricker!

• Cesso

TS- Det låter som att bm var ganska oproffsig, just då, när hon sa så. Om du får henne igen och det känns jobbigt så byt.

Har du skrivit i din förlossningsplan om din rädsla? Annars så säg det! De kan ju parera bra och gör säkert allt de kan att inget ska hända. och OM det gör det så går det säkert bra ändå!
    Visualisera en BRA förlossning så blir det nog bra! Lycka till.

• yatsy

Förstår din oro.. Hur är procenten att födas med handen före? Och sen att det ska hända två gånger för samma kvinna kan inte vara så stor risk.

Har själv funderat i samma banor då min dotter föddes med navelsträngen runt halsen. Men som sagt då tänker jag att chansen att det ska hända två gånger kan inte vara stor alls. så jag tänker inte på det.
    kan ju inte göra något åt det nu i alla fall. Det går ju inte att veta.

Däremot tycker jag att din BM då rent ut sagt ska byta jobb. Du har all rätt att byta henne hursomhelst om du skulle få henne igen. Det finns oxå olika sätt för att försöka att förhindra att man spricker. Om barnmorskan håller emot när man krystar så att det inte går för fort och även handledning under krystningen kan ju göra väldigt mycket. Och även att varma handukar kan vara till hjälp. Detta är inget jag själv prövat.. bara läst av andra trådar. Men jag fick bra vägledning när jag krystade och krystade på 20 min och bara ett stygn.

Sen tycker jag absolut att du ska ta med dig ett fölossningsbrev där du är övertydlig om detta. Om man spricker lätt där man spuckit en gånger tidigare vet jag inte.. ärrvävnad är ju känsligare. men så känsligt. tala med din BM om detta. Eller fråga barnmorskan som finns här på familjeliv?

Svar på tråden Nu kommer oron smygande... spricka igen?