• ius lexis

pnikångest och förlossning???

Precis som rubriken antyder undrar jag hur alla ni som lidit eller lider av panikångest klarat förlossningen?
    Kom en attack??? Eller klarade ni er helt....hade ni isåfall en plan att ta till om ev panikattack skulle komma?

Har själv panikångest som varar länge, men har sluppit dessa de sista månaderna. Är orolig att de ska dyka upp i en extrem situation.

• Svar på tråden pnikångest och förlossning???
  • Åsabritt

Jag har haft panikångest i fyra år, dock inte när jag fick min sista unge för nio år sen.
    Väntar nu barn i maj och precis som du säger så undrar jag om attacken kommer då, jag har inte haft ngn attack på flera månader!!!
    Nyckeln till panikångest är ju att acceptera att den finns och att inte tänka "tänk om" men hur lätt är det? För hoppningsvis så är man så inne på det man gör att man glömmer bort att få ångest...hmmm om det nu går???
    Ångest är ju rädsla över att tappa fokus och kontroll och dessutom tro att man ska dö inom loppet av två min!!! Jag kan tyvärr inte ge dej något gott råd men jag hoppas både du och jag får slippa attacken.
    När kommer din bebis? kram

• MyggaMygg

Jag har haft panikångest lite mer än 5 år och jag fick ingen panik då jag skulle få dottern för snart 4år sedan.
    Det komer gå bra för er med.
    Jag ska ha barn om 3 månader och SKA föda vaginalt om allt går bra och inga komplikationer sker.
    Och kommer en attack tänk då på att vad kan ske?
    Du kommer inte dö,bli tokig eller göra nått lustigt.
    Tänk då på att du snart kommer ha ditt barn på bröstet och det övervinner skiten (Paniken).

• Åsabritt
    MyggaMygg skrev 2009-03-10 09:07:21 följande:
    Jag har haft panikångest lite mer än 5 år och jag fick ingen panik då jag skulle få dottern för snart 4år sedan.Det komer gå bra för er med. Jag ska ha barn om 3 månader och SKA föda vaginalt om allt går bra och inga komplikationer sker.Och kommer en attack tänk då på att vad kan ske?Du kommer inte dö,bli tokig eller göra nått lustigt.Tänk då på att du snart kommer ha ditt barn på bröstet och det övervinner skiten (Paniken).
    Du har så rätt så! Jag försöker tänka så faktiskt, har ju endå fått tre barn sedan tidigare så detta borde jag ju klara av! Men kaxig är jag inte...skulle det endå hända så får jag ta det då! Bra att informera personalen om att man faktiskt har panikångest, bara det gör ju att de också är förberedda på hur man reagerar (om man ens gör det!)
  • MyggaMygg
    Åsabritt skrev 2009-03-10 10:07:29 följande:
    Du har så rätt så! Jag försöker tänka så faktiskt, har ju endå fått tre barn sedan tidigare så detta borde jag ju klara av! Men kaxig är jag inte...skulle det endå hända så får jag ta det då! Bra att informera personalen om att man faktiskt har panikångest, bara det gör ju att de också är förberedda på hur man reagerar (om man ens gör det!)
    Ja jag säjer det till läkarna iaf att jag har/hade det.
    Då vet dom ju aningen mer hur man kan bli men sen o andra sidan hinner nog inte kroppen med att tänka på paniken i just det skedet och skulle man det får man låta det komma och inte kämpa emot för då blir det bara värre.
  • Åsabritt
    MyggaMygg skrev 2009-03-10 10:21:09 följande:
    Ja jag säjer det till läkarna iaf att jag har/hade det.Då vet dom ju aningen mer hur man kan bli men sen o andra sidan hinner nog inte kroppen med att tänka på paniken i just det skedet och skulle man det får man låta det komma och inte kämpa emot för då blir det bara värre.
    Absolut!!!
  • chicopico

jag har panikångest och har fött två barn.
    med första mådde jag jättebra fram tills jag fick lustgasen...
    när jag andades in den och blev lite borta så blev jag rädd och fick panik så den rekommenderar jag inte.... andra förlossningen fick jag epidural och hade inte en tanke på min panikångest alls. Man har så mycket annat att tänka på...
    Men just lustgasen var väldigt obehaglig... men det är ju individuellt.

• MyggaMygg

Håller med chicopico att lustgasen e verkligen inget för en person med panik. Den ger verkligen panik hua.
    Att känna sig full,snyrrig,yr,illamående sov som viss akan göra av den är ju vissa symtom man har vid en panikatack och kan ge panik.

• Bebismamma

jag fick en atack på förlossningen när det var som allra värst hade ingen kontroll på ngt. BM var så underbar så de tog mig på allvar efter ca 3 timmars panik... mkt jobbigt var de men de fixade sig bara man har stöd med sig så går det. lycka till varma kramar

Svar på tråden pnikångest och förlossning???