• Garp

Tid i Riga?

Vi står i kö för Riga och undrar om någon vet hur många dagar vi ska beräkna att vara där? Eftersom vi redan gjort den första undersökningen (dock i Åbo) så behöver vi inte göra den i Riga.

• Svar på tråden Tid i Riga?
  • ninnie65

Hej!

Du behöver inte stanna i Riga, första gången var vi där för information och min man lämnade då sperma. Vi var väl på kliniken i ca en timme. Andra gången var vid ET, det tog ca 15 minuter. Så kan du åka över dagen om du bor nära kommunikationer. Vi stannade över natten då det inte passade med tider att resa endast över dagen.

Nu har jag en fråga... jag har mailat Riga två gånger för att berätta att jag fått en liten son, de har dock inte svarat. Vill också diskutera vad jag ska göra med mina frysisar. Vet du eller någon annan om de bytt mailadress?

• Garp
    Svar på #1
    Hej!
    Stort grattis till sonen! Var det efter första försöket?
    Vi förmodar att det i allafall blir två resor till Riga då eftersom de inte har min mans sperma ännu.
    Vet inte om de ändrat epostadress men vi har kontakt med Lena som har följande adress lena.silkalna@avaclinic.lv.
    Känner du till henne?
    Tog det bara 15 minuter?!
  • ninnie65

Hej! Ja det var vårt första försök, kan fortfarande inte riktigt förstå att det lyckades men nu har jag en son som är två månader. Och ja det tog bara 15 minuter vid ET. Vi använde fryst sperma av min man.

Ja vi hade kontakt med Lena också men vi använde en mail till en kollega till henne som hette Masha. De har ej meddelat mig att Lena har ny mail, TACK! De har väl så mycket att göra att de inte hinner tänka på gamla besökare!

Lycka till!! När tror du ni kan starta?

• Garp
    Svar på #3
    Hej!
    Vi har stått i kö ett tag och har skjutit upp beslutet att åka dit en gång. Nu kan vi få komma dit i april tror vi. Eller iallafall i maj? Har du några råd att ge oss? Vi har en del funderingar kring anonyma donatorer men har hunnit bli för gammal för ÄD i Finland.
  • Bette

Garp: Vad tänkte du på? Jag gör behandlingen i Riga också, tycker att de är bra där. Valde Riga just därför att de har anonyma donatorer. Men visst det där är olika, vissa vill ha kända donatorer och vissa vill ha anonyma donatorer. Hur gammal är du i och med att du blivit för gammal för Finland? Vi fick ny donator relativt snabbt faktiskt, det är superbra det.

Bette

• Mrs J

Hoppar in i er tråd med en annan fråga som jag hoppas ni vill svara på.

Skulle vilja veta lite vad det kostar med ÄD i Riga och hur lång är kötiden? Hur går man tillväga för att kontakta dem? Behöver man visa journaler eller liknande? Finns det en klinik i Riga eller flera? Hur funkar det? Betalar man för ett ET och får man spara resterande embryon om det blir några, vad kostar återföring av dem eller ingår det?
    Ursäkta alla frågor men jag kan inget om detta och vill gärna lära mig.

Vi har fått veta att vi har små chanser med IVF och vill därför kolla upp ÄD som vår läkare rekommenderade. Vi har ett barn sedan innan och vill nu gärna ha syskon.

Tusen tack om ni vill svara!

• Garp
    Bette skrev 2009-03-12 14:55:21 följande:
    Garp: Vad tänkte du på? Jag gör behandlingen i Riga också, tycker att de är bra där. Valde Riga just därför att de har anonyma donatorer. Men visst det där är olika, vissa vill ha kända donatorer och vissa vill ha anonyma donatorer. Hur gammal är du i och med att du blivit för gammal för Finland? Vi fick ny donator relativt snabbt faktiskt, det är superbra det.Bette
    Till Bette och andra:
    Vi förstår att vissa önskar en anonym donator och andra vill ha en icke anonym donator. Vi är nyfikna på hur era tankar går då ni kommit fram till att ni vill ha just en anonym donator?
    Tack, Garp
  • Bette

Våra tankar går så att vi kommer att berätta att det var en snäll tjej som donerade ägg till oss för att vi behövde det, sedan kommer vi att visa Riga för barnen också. Men som sagt så är det ju vi som burit barnet/barnen, fött det/de samt ammat och så vidare, det är vårt/våra biologiska barn men ej genetiska helt och hållet. Finns ingen anledning att barnet/barnen skall söka upp donatorn, jag tror faktiskt om jag ska vara helt ärlig så vill nog inte donatorn det heller, det är nog därför vi har så få donatorer här i Sverige.

Bette

• tandmaja

Mrs J skrev 2009-03-14 14:23:30 följande:

Hoppar in i er tråd med en annan fråga som jag hoppas ni vill svara på.Skulle vilja veta lite vad det kostar med ÄD i Riga och hur lång är kötiden? Hur går man tillväga för att kontakta dem? Behöver man visa journaler eller liknande? Finns det en klinik i Riga eller flera? Hur funkar det? Betalar man för ett ET och får man spara resterande embryon om det blir några, vad kostar återföring av dem eller ingår det?Ursäkta alla frågor men jag kan inget om detta och vill gärna lära mig.Vi har fått veta att vi har små chanser med IVF och vill därför kolla upp ÄD som vår läkare rekommenderade. Vi har ett barn sedan innan och vill nu gärna ha syskon.Tusen tack om ni vill svara!
    När jag var i Riga i december kostade det 6740 Euro tror jag,det är möjligt attt de har höjt nu efter årsskiftet. Då ingick ET samt frysning ( om det blir några embryon över ,är väldigt olika hur många ma nfår (tur/otur)

Man tar kontakt med dem t ex via mail från hemsidan och får en tid för ett första besök.De verkar ha gott om donatorer så jag tror inte väntetiden behöver bli så lång.
    Återinföring av frysta embryon ingår inte utan kostar runt 10 000/gång.

Det finns flera kliniker ,inte bara i Riga (där finns tre vad jag vet )utan även på många andra ställen , te x i Finland,Estland ,Spanien osv. Vi har bara besökt AVA just i Riga (men även varit i Åbo,också AVA kliniken)
  • Mrs J

Tandmaja, tack för svar!
    Det är verkligen såå dyrt. Hur sjutton får man råd och det kanske inte räcker med en behandling.

• tandmaja

Nej , håller med dig det är helt sjukt dyrt och de höjer priset hela tiden dessutom.
    AVA är mycket dyrare än många andra kliniker ,te x i Estland finns en klinik .Elite, tror jag den heter, där priset är typ 25 000 kr lägre, så det lönar sig nog att kolla runt lite på nätet, innan ni bestämmer er för klinik.

Vi har gjort 6 behandlingar (3 färska oc h2 frys men fick ett färskförsök gratis pga klinikens strul) så vi har nästan blivit ruinerade på kuppen... men vi har haft väldig otur med allt, så låt dig inte avskräckas av mig .De flesta lyckas mycket snabbare än så.

Däremot har jag ju lärt mig mycket på alla omgångar så du får gärna fråga hur mycket du vill

• Mrs J

Tandmaja, tusen tack för att du är så snäll och svarar på frågor

Har ni lyckats nu eller ska ni göra fler försök? Fick ni många befruktade ägg till frysen?

• tandmaja

Nej ,vi har tyvärr inte lyckats. Alltid har det varit något "fel" .Min slemhinna har flera ggr säckat ihop då jag gått för länge på hormoner för att invänta donatorn, eller har vi fått kassa ägg, men slemhinnan har varit perfekt! SÅÅ mycket ska ju stämma samtidigt och vi verkar haft extrem otur.

Vid senaste försöket hade vi tur med äggen ,de var jättebra och vi fick hela 12 stycken MEN jag fick invänta donatorn och gick återigen för länge med hormoner och slemhinnan krympte flera mm den sista veckan iställer för tvärtom, så det kändes ju nästan kört redan från början att sätta in embryona, så tyvärr blev det ju negativt.

Har flera (10 st) kvar i frysen, men nu går jag och väntar på att få mens. Har inte fått det sedan det senaste misslyckade försöket i december.Så himla typiskt när man för en gångs skull vill att den ska komma...

• ninnie65

Garp: Har skickat ett medelande till din inbox för en tid sedan. Hoppas du sett det!

• Hjartesjalen

Hej alla! En fraga bara, jag undrar lite om tex Riga o andra kliniker, vad e billigast, o vad rekomenderar/samt erfarenheter har ni?

Tacksam for alla svar..

• Hjartesjalen

Ang donatorer ocksa bade sperma o agg donatorer. Ar det sa att man maste f orlita sig pa vad lakaren sager ang utseendet, for man far val aldrig se bild pa hur en donator ser ut? Jag menar inte personuppgifter saklart men bild pa utseendet?

• Solis65

Har hört att det är någon som fått titta på bilder men det är inte det normala. De flesta länder i Europa har anonym dontaion och det vanlga är att man matchas med längd, ögonfärg, hårfärg och ev blodgrupp. En del kliniker vill ha kort på dig/din man som det matchar mot.

Nu skall det gå!!
Svar på tråden Tid i Riga?