• tandmaja

Tid i Riga?

Mrs J skrev 2009-03-14 14:23:30 följande:

Hoppar in i er tråd med en annan fråga som jag hoppas ni vill svara på.Skulle vilja veta lite vad det kostar med ÄD i Riga och hur lång är kötiden? Hur går man tillväga för att kontakta dem? Behöver man visa journaler eller liknande? Finns det en klinik i Riga eller flera? Hur funkar det? Betalar man för ett ET och får man spara resterande embryon om det blir några, vad kostar återföring av dem eller ingår det?Ursäkta alla frågor men jag kan inget om detta och vill gärna lära mig.Vi har fått veta att vi har små chanser med IVF och vill därför kolla upp ÄD som vår läkare rekommenderade. Vi har ett barn sedan innan och vill nu gärna ha syskon.Tusen tack om ni vill svara!
    När jag var i Riga i december kostade det 6740 Euro tror jag,det är möjligt attt de har höjt nu efter årsskiftet. Då ingick ET samt frysning ( om det blir några embryon över ,är väldigt olika hur många ma nfår (tur/otur)

Man tar kontakt med dem t ex via mail från hemsidan och får en tid för ett första besök.De verkar ha gott om donatorer så jag tror inte väntetiden behöver bli så lång.
    Återinföring av frysta embryon ingår inte utan kostar runt 10 000/gång.

Det finns flera kliniker ,inte bara i Riga (där finns tre vad jag vet )utan även på många andra ställen , te x i Finland,Estland ,Spanien osv. Vi har bara besökt AVA just i Riga (men även varit i Åbo,också AVA kliniken)
  • tandmaja

Nej , håller med dig det är helt sjukt dyrt och de höjer priset hela tiden dessutom.
    AVA är mycket dyrare än många andra kliniker ,te x i Estland finns en klinik .Elite, tror jag den heter, där priset är typ 25 000 kr lägre, så det lönar sig nog att kolla runt lite på nätet, innan ni bestämmer er för klinik.

Vi har gjort 6 behandlingar (3 färska oc h2 frys men fick ett färskförsök gratis pga klinikens strul) så vi har nästan blivit ruinerade på kuppen... men vi har haft väldig otur med allt, så låt dig inte avskräckas av mig .De flesta lyckas mycket snabbare än så.

Däremot har jag ju lärt mig mycket på alla omgångar så du får gärna fråga hur mycket du vill

• tandmaja

Nej ,vi har tyvärr inte lyckats. Alltid har det varit något "fel" .Min slemhinna har flera ggr säckat ihop då jag gått för länge på hormoner för att invänta donatorn, eller har vi fått kassa ägg, men slemhinnan har varit perfekt! SÅÅ mycket ska ju stämma samtidigt och vi verkar haft extrem otur.

Vid senaste försöket hade vi tur med äggen ,de var jättebra och vi fick hela 12 stycken MEN jag fick invänta donatorn och gick återigen för länge med hormoner och slemhinnan krympte flera mm den sista veckan iställer för tvärtom, så det kändes ju nästan kört redan från början att sätta in embryona, så tyvärr blev det ju negativt.

Har flera (10 st) kvar i frysen, men nu går jag och väntar på att få mens. Har inte fått det sedan det senaste misslyckade försöket i december.Så himla typiskt när man för en gångs skull vill att den ska komma...

Svar på tråden Tid i Riga?