• EXPOSED

Donera ditt hjärta

Detta är en hypotetisk fråga (bäst att vara tydlig ).

Om det vore möjligt skulle du donera ditt friska hjärta till ditt hjärtsjuka barn, och självklart så dör du på kuppen (bäst att vara tydlig )?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-02 20:57
    Har du fler än ett barn så får du väga för- och nackdelar med ditt val.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Donera ditt hjärta
  • VulgusProfanum
    fenomena83 skrev 2009-03-04 11:13:03 följande:
    Fy fan va svår fråga. Men jag svarade nej. Jag har tre barn. Jag vill helt enkelt inte dö ifrån dem. Om en av dem är hjärtsjuk så förlorar jag och min man ett barn och de förlorar en syster/bror. Men om jag dör, så förlorar alla tre sin mamma och min man förlorar sin fru. Jag har själv förlorat min mamma i ganska låg ålder och jag VILL VERKLIGEN INTE att alla mina barn ska uppleva det. Jag vet inte hur det känns att förlora sitt barn, tack och lov. Men jag har på känn att jag skulle kunna leva med det beslutet, frågan är om de som lever efter mig om jag donerar, kan leva med det.
    Så går mina tankegångar också
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2009-03-03 23:20:32 följande:
    Nej.Jag tillhör inte de föräldrar som säger att de självklart skulle dö för sitt barn. Jag tror inte att jag skulle offrat mitt liv medvetet för att rädda mitt barns faktiskt.
    Kanske ska tillägga att jag "bara" har ett barn, så det är inte för övriga barns skull som svaret är nej.
  • Pallas

Jennie med ie skrev 2009-03-04 13:45:47 följande:

Kanske ska tillägga att jag "bara" har ett barn, så det är inte för övriga barns skull som svaret är nej.
    Jag har tre barn, men det är inte enbart för de övriga barnens skull hos mig heller.
  • Myrtille

jag tror kanske att jag skulle kunna dö för mitt barn, trots syskon, men jag är givetvis mer benägen att klämma ur mig en miljon för ett mekaniskt hjärta.

• kärålajn

Absolut.
    Har bara ett barn så skulle inte tveka en sekund.
    Skulle jag däremor ha fler än ett så skulle jag inte heller tveka.
    Visst, alla barn ska få ha sina föräldrar kvar men min pappa dog när jag var 13 så jag vet lite vad jag pratar om.

ღ Äntligen! Nu har vi världens goaste OLIVER hos oss! ღ 08-04-02
  • Cinza

Jag har överlevt mitt första barn och har ingen som helst önskan att leva längre än mitt andra barn, så jag svarade ja.

• HelenaMaria

Nej, faktiskt inte. Det är heller något som inte skulle bli aktuellt eftersom sjukvårdens etiska riktlinjer med att säkerhet skulle sätta stopp för det.

Ärligt talat, ni som svarat ja, jag tror inte att de flesta av er skulle göra det när ni är i en sådan situation. Visst kan människa gå förbi sin överlevnadsinstinkt och offra sig för en medmänniska men jag tror inte att ni i verkligheten skulle lägga er på operationsbordet och offra ert liv, ens för ert barn. Jag är bara realistisk.

• logg81

Ja utan att tveka...
    Jag lever för min dotter... utan henne upphör jag att existera. Lätt att jag ger henne chansen att leva ett långt liv...

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • EXPOSED
    HelenaMaria skrev 2009-03-05 08:48:30 följande:
    Nej, faktiskt inte. Det är heller något som inte skulle bli aktuellt eftersom sjukvårdens etiska riktlinjer med att säkerhet skulle sätta stopp för det. Ärligt talat, ni som svarat ja, jag tror inte att de flesta av er skulle göra det när ni är i en sådan situation. Visst kan människa gå förbi sin överlevnadsinstinkt och offra sig för en medmänniska men jag tror inte att ni i verkligheten skulle lägga er på operationsbordet och offra ert liv, ens för ert barn. Jag är bara realistisk.
    Läs TS. Frågan är hypotetisk.
Svar på tråden Donera ditt hjärta