Inlägg från: Hallonröd |Visa alla inlägg
  • Hallonröd

Potatis med groddar? Snabbt svar önskas tack!

Har förr hört att man inte ska äta potatis som det börjat växa groddar på...men det är väl bara en myt...eller? 

Har nämligen nyss köpt en potatispåse och när jag öppnade den så är det groddar på potatisen. Ska laga mat och måste veta om jag ska gå tillbaka med potatisen eller inte.

Någon som vet? Flört

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Svar på tråden Potatis med groddar? Snabbt svar önskas tack!
  • Hallonröd

Potatisen känns lite mjuk...verkar inte vara grön iallafall....

• Hallonröd

Ok bara att gå tillbaka med den då...f*n..blir så förbannad. Köper alltid potatis i lösvikt annars men nu köpte jag en 3-kilos påse för jag skulle ha ganska mycket potatis.

• Hallonröd
    MaddeMamman skrev 2009-03-01 16:07:29 följande:
    jag är frukt och gröntansvarig på Maxi och vet att groddad potatis innehåller solanin ( ett toxin=gift ) bör undvikas att äta. solanin syns inte
    Ok...jag går tillbaka med den!!

Tack så mycket för er hjälp
  • Hallonröd
    MaddeMamman skrev 2009-03-01 16:10:02 följande:
    kolla om de har färskvarugaranti, det har vi, (maxi betalar 200%) om man uppvisar kvitto och den dåliga varan i förbutiken. Det är oxå bra om man ringer ansvarig på avdelningen först men inte nödvändigt. Vi vill iaf veta om vi varit slarviga el missat något så vi kan bättra oss.
    Ja det här är lilla Ica Nära-butiken där jag bor så jag tror inte de har någon sådan garanti...har jag aldrig hört eller sett något om iallafall.
    Tänkte först plocka från lösvikten men eftersom jag skulle ha så mycket potatis idag så kändes det jobbigt och behöva stå och plocka ca 3 kg för hand Fundersam Kollade datummärkningen på påsarna och hittade en som var packad 23/2 så jag tog den. Tänkte att den måste ju vara ok...23:e var ju i måndags.

Kassörskan öppnade påsen i kassan så jag fick titta på potatisen och den såg ok ut men några var på väg att bli lite "groddiga" där. Men de var inte mjuka iallafall så jag tog den påsen. Potatisföretaget måste ju packa gammal potatis från början och köra ut till affärerna...dålig stil tycker jag

Ja ja...nu är den använd och nästan uppäten (har gjort pitepalt) och det blev gott så nu struntar jag i det ...men köper väl inte potatis från det företaget någon mer gång iallafall...
  • Hallonröd
    MaddeMamman skrev 2009-03-01 20:33:13 följande:
    potatisen förvaras i mörka svala lokaler tills den ska packas ( plockas ju under hösten)- så jo den är ju "gammal" men man ska räkna med en hållbarhet på ca 2 veckor from packdag
    Jo att den är gammal på det sättet vet jag men när den packas med groddar,  då är den för gammal tycker jag...tycker väl inte att groddar ska komma på några dagar bara. Man ser ju skillnad också på lösviktspotatis och potatis i påse...inte samma kvalité. Eller så hade jag bara otur den här gången?
  • Hallonröd
    Aiwendil skrev 2009-03-01 21:18:15 följande:
    Då dör jag kanske snart då.. för jag har ätit groddpotatis Inte ofta men det har hänt...
    Nja, dör gör du nog inte?! Flört En och annan groddpotatis gör väl inte så mycket...men 3 kg på en gång kanske inte är så bra  Fot i munnnen 
  • Hallonröd
    Hallonröd skrev 2009-03-01 21:24:23 följande:
    men 3 kg på en gång kanske inte är så bra   
    Om det nu hade bildats solanin i den menar jag.
  • Hallonröd
    MaddeMamman skrev 2009-03-01 21:58:40 följande:
    I de potatissorter som förekommer på den europeiska marknaden ligger glykoalkaloidhalten (solanin) på 50-200 mg/kg. Vilda släktingar till potatisen, som ofta används i växtförädlingsarbetet, kan innehålla flera tusen mg/kg. Normalkonsumtionen av potatis ligger vid ett par hg per dag. Skulle konsumtionen öka 2-6 gånger riskerar vi att förgiftas om halten av glykoalkaloider i potatissorten ligger vid 200 mg/kg.www.slv.sedu får med andra ord äta ganska mycket potatis om du ska bli dåligGlykoalkaloider i höga halter orsakar akut förgiftning som yttrar sig med illamående, diarré och magsmärtor. I allvarliga fall kan neurologiska symtom tillstöta.Några allvarliga fall finns inte rapporterade från de nordiska länderna trots att solaninhalten i potatisen i Norden är hög i jämförelse med vad som rapporterats från andra länder. Nypotatis innehåller högre halter av solanin och bör därför inte ges till små barn
    Ja jag har läst lite jag med nu...stod bl.a. att i "ögon" och groddar är
    TGA-halterna högst Fundersam 

http://chaos.bibul.slu.se/sll/spor/potatisodlaren/PON98-1/PON98-1C.HTM
  • Hallonröd
    Hemulia skrev 2009-03-01 22:18:58 följande:
    Min potatis får alltid groddar efter några dagar hemma i kylskåpet, betyder det att den innehåller den då Solanin som ni pratar om? Tycker det är mer regel än undantag att det börjar växa groddar, nämligen.
    Kanske en del sorter är mer benägna att snabbt komma i grodd...? Potatisen jag brukar köpa tar väldigt lång tid på sig innan det blir groddar iallafall. Men som sagt...lösviktspotatisen är finare och bättre,  iallafall än den påspotatis jag köpte idag.
  • Hallonröd
    Hemulia skrev 2009-03-01 23:07:50 följande:
    Hallonröd skrev 2009-03-01 22:27:13 följande: Kanske det, den på Maxi groddar sig fortast av de jag köper och jag köper bara lösvikt, den ser dock alltid jättefin ut i affären. Kanske borde prova någon annanstans.
    Ja jag brukar också handla på Ica Maxi...eller Ica Kvantum...den groddar sig först när den legat lääänge i kylen...men som sagt beror nog på kvalitén. Kolla var den kommer ifrån...brukar alltid stå sort och vilken gård den är ifrån.
    LindaRebecka skrev 2009-03-01 22:53:28 följande:
    ojdå, jag brukar bara skala/peta bort knopparna.Är potatisen mjuk och/eller liite grön äter jag den ändå.Och JAG LEVER ÄN!! :O
    Ja man dör ju inte för att man äter lite grön groddpotatis nån gång men man ska undvika det helst.

http://www.food-info.net/se/qa/qa-fp95.htm
Svar på tråden Potatis med groddar? Snabbt svar önskas tack!