Inlägg från: Einstein |Visa alla inlägg
  • Einstein

Var kan man köpa matteböcker som privatperson?

Zahcro skrev 2009-02-17 19:23:37 följande:

haha förlåt men det var rätt kul fast som matte lärare bör du nog kunna stava till matte hoppas din pojk får utmanande böcker. Har kollat på serier med smarta barn och de måste ha utmanande saker för att inte bli uttråkade.
    Jo, men jag är mattelärare och inte matte lärare!

Självklart måste smarta och begåvade barn ha utmaningar i sin nivå...precis som alla barn. Om det är för svårt så blir det också tråkigt. Det är skrämmande när det börjar bli tråkigt redan i ettan!
  • Einstein

Lotlas skrev 2009-02-17 19:29:51 följande:

Men du, Einstein: Kan du inte köpa via din skola? Om du beställer en bok som du betalar själv, så borde ju inte det vara ett problem? Jag har inget bra tips på mattebok, tyvärr, men önskar dig lycka till!
    Nja, jag jobbar inte som lärare även om jag är utbildad till det. Jag har lagt till en förskollärarexamen och vikariera som förskollärare just nu. jobbsituationen är helt sjuk här.
  • Einstein

Einstein skrev 2009-02-17 19:31:05 följande:

Nja, jag jobbar inte som lärare även om jag är utbildad till det. Jag har lagt till en förskollärarexamen och vikariera som förskollärare just nu. jobbsituationen är helt sjuk här.
    ...annars så hade jag gjort det.
  • Einstein

Einstein skrev 2009-02-17 19:31:05 följande:

Det är också just därför som jag inte har riktigt koll på de olika läromedlen...det är flera år sedan jag tittade i en läromedelskatalog.
  • Einstein

Lotlas skrev 2009-02-17 19:32:54 följande:

Svar på #21Aha... Men du borde ju kunna beställa till förskolan också? Jag tänker på att man inte kan beställa från alla företag som privatperson (eller att man slipper momsen som skola).
    Jo, men jag har som sagt inget fast jobb, utan vikarierar bara.
  • Einstein

mamita64 skrev 2009-02-17 21:56:17 följande:

Jag har haft samma problem med mina barn. Inte i matte men i svenska och engelska. Eftersom jag själv gled igenom låg och mellanstadiet och hade femmor i alla ämnen (ja på den tiden var det betyg i sexan) utan att jobba för det och sedan föll ganska rejält i högstadiet eftersom jag inte hade studievana ( klarade språken, men annat gick det sämre med)så ville jag att mina barn skulle få lära sej att plugga för kunskap. Men det var som att dunka huvudet i väggen. Ge en unge mer och svårare uppgifter var tydligen omöjligt. Nu jobbade jag som språklärare och kunde ju trycka av material om jag ville, men det borde ha varit skolans uppgift, precis som man ska stötta de som har det svårt. Några tafatta försök gjordes men de rann alltid ut i sanden.
    ja det är så tråkigt, speciellt eftersom jag vet att han har rätt till det! Förra gången jag pratade med läraren så dillade hon något om hennes arbetsbörda! jag börjar mer och mer inse att jag nog måste ta upp detta med rektorn.
  • Einstein

mamita64 skrev 2009-02-17 22:14:04 följande:

Einstein skrev 2009-02-17 22:06:31 följande:
    Ibland kan man bli tokig alltså. Som lärare ska jag ju se till att alla elever uppmuntras och sporras och får det stöd de behöver. Jag hade tagit det med rektorn om jag va du. klimatet hårdnar tyvärr, i den här kommunen sägs 16 lärare upp nu, lite färre barn är det väl, men om några år så är det större kullar igen. Och tänk om klasserna kunde få ligga på 12-15 elever, då skulle fler komma till sin rätt
    Resurserna i denna klass är det inget fel på.
  • Einstein

mamita64 skrev 2009-02-17 22:23:59 följande:

Einstein skrev 2009-02-17 22:19:53 följande:
    Nä då ska det verkligen inte vara ett problem.
    Tycker inte det! Hon är visserligen ensam lärare, men hon har klassen i halvgrupp nästan varje dag plus att varje halvklass har en resurs. Visserligen är resurserna i första hand till för speciella barn, men ändå.
  • Einstein

mamita64 skrev 2009-02-17 22:48:00 följande:

Einstein skrev 2009-02-17 22:32:05 följande:
    Ja men det är ju just de, ett begåvat barn är oxå ett speciellt barn. Naturligtvis ska de som har svårt med inlärning få hjälp men inte på bekostnad av andra. Just detta ligger kanske mej extra varmt om hjärtat då jag som började skolan-71 har varit med om den perioden då alla skulle ligga i mitten. Detta var ju inte till gagn för nån. Eftersom jag kunde räkna läsa och skriva när jag började skolan så blev det dels tråkigt och dels blev jag inte med i klassen på samma sätt. Jag önskar att man bättre kunde ta tillvara alla barn. Har haft elever som har haft såå svårt att förstå tex matte, men som är duktiga i hemkunskap och slöjd, varför man inte undervisar dem i matte och svenska där som en form av stöd övergår mitt förstånd. Jag själv förstod aldrig ekvationer tex, sen som vuxen hade jag dels en kanonlärare som alltid hade ännu ett sätt att förklar på, dels läste jag samtidigt företagsekonomi och kunde sätta ekvationerna i ett sammanhang. Ingen hade någonsin talat om för mej att x eller a elle b stod för ett dolt tal.Jag som aldrig kunde förstå vad bokstäverna gjorde i mattetalen
    Resurserna är till för barn med olika handikapp.
  • Einstein

mamita64 skrev 2009-02-17 22:59:41 följande:

mamita64 skrev 2009-02-17 22:59:03 följande:
    Finns det många speciella barn i klassen
    Nej, inte många men några, mer vill jag inte skriva här. Fast resurserna är inte enbart till för dessa barn.
  • Einstein

Idag bad läraren om ursäkt för att hon lämnat mig mitt i samtalet (i kontaktboken) hon skrev att han får gå till specialläraren för att få lite mer utmaning. Bra, men jag nöjer mig inte med det. jag skrev tillbaka att de böcker han har nu inte ger honom någon utmaning alls, men att specialläraren är en bra början. Vi får väl se var detta slutar. Händer det inget mer nu, så blir det rektorn nästa!

• Einstein

Sanrah skrev 2009-02-25 21:46:46 följande:

Einstein skrev 2009-02-19 19:11:09 följande:
    Ska din son gå till en speciallärare för att han är duktig i matte? Hänger inte riktigt med eller så är den en skola med riktigt bra resurser
    Jag tror att de satsar på de yngre barnen (med all rätt) så resurserna är det inget fel på. Förutom klassläraren så är det två resurser som följer en varsin klasshalva hela dagen (egentligen varsitt barn). Sedan är det en föskollärare/fritidspedagog (eller vad hon nu kan vara) som har PA-pass med halva klassen på morgonen och efter lunch. Sedan har skolan dessutom en speciallärare som är extra mycket i ettan om jag fattat det hela rätt. Det är en ganska liten skola med en klass i varje ät från F-6.
  • Einstein

Sanrah skrev 2009-02-25 21:45:54 följande:

Mattesafari har jag hört ska vara bra,dock inte använt den själv. Färgglad bok. Piratmatte har jag också hört är bra även den i färg.
    Tack! har du en aning om vilka förlag det är som ger ut dessa böcker?
  • Einstein

Sanrah skrev 2009-02-25 22:01:21 följande:

Einstein skrev 2009-02-25 21:59:16 följande:
    Låter som en bra skola. Tyvärr inte min sådan, vi har ingen spec.pedagog. Typ vi driver vår skola själv mer eller mindre.
    Tråkigt när det blir så. Jag jobbade i en kommun tidigare där de la resurserna på högstadiet.

Jo, det är en bra skola och ur den synvinkeln en bra kommun.
  • Einstein

Ja, jag har bestämt mig för att inte köpa något läromedel för skolan, men kanske någon bok som är för privat bruk. Däremot tänker jag inte ge mig vad det gäller skolan, han SKA ha ett material som är mer anpassat efter honom. Fast sedan är frågan om han verkligen kommer att jobba i det, risken finns att han kommer tycka att det är pinsamt. Fast då kommer jag att använda min envishet mot honom istället!

• Einstein

Sanrah skrev 2009-02-26 17:07:10 följande:

Einstein: Med tanke på hur mycket resurser det finns på sonens skola, borde de ha tid att fixa fram lämpligt material. Själv är jag helt ensam med min klass som är väldigt komplex. Jag individualiserar.
    Jag håller med! Vilken årskurs har du?
  • Einstein

Sanrah skrev 2009-02-26 19:41:01 följande:

Einstein skrev 2009-02-26 18:47:29 följande:
    En tvåa
    Vad kul! Senaste klassen jag hade var också en tvåa.
  • Einstein

Nu går vårt sportlov mot sitt slut och det ska bli spännande att se vad jag får för svar av läraren på måndag. Ja jag skrev ju lite i sonens kontaktbok i slutet av förra veckan, men läraren var ledig på fredagen före lovet och har därför inte läst vad jag skrev.

Svar på tråden Var kan man köpa matteböcker som privatperson?