MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter, del 2
Vår tråt stängs imorgon, så här kommer den nya!
Fortsätt diskutera!
Vår tråt stängs imorgon, så här kommer den nya!
Fortsätt diskutera!
Skriver för att jag behöver lite info av ER...
Hur kommer det sig att ni börjar med Melatonin till era barn?
Kan de inte somna?
Sover de ytligt om natten?
Eller är det av andra orsaker?
Mitt "problem" är att jag läste för några dagar sedan i en artikel ang sömnproblem på barn. Det visar sig att vissa psykologer fel diagnoserar barn och ger diagnos asperger eller adhd men det visar sig att de bara har sömnproblem.
Min äldsta son som nu är 4 ska få en utredning här i maj och jag har påpekat mycket om att han sover dåligt. Men de verkar inte ta tills dig det.
Vill bara höra lite om vad ni säger och era erfarenheter.
Jag kommer däremot ifrågasätta allt i utredningen inkl ta upp ang om sömnproblem.
Vad var det för artikel?
Inom hela det neuropsykiatriska spektrumet, ADHD, Asperger (AS) och andra mautistiska tillstånd, är det vanligt med sömnstörningar på grund av att melatoninproduktionen är störd. Sömnproblem är alltså ett vanligt symtom på att man har tex adhd eller as.
Det går inte att få en AS-diagnos genom att sova dåligt eller ens genom att må dåligt av att sova dåligt, diagnoskriterierna är alldeles för snäva.
Puffar lite för tråden..
ajdå, har alla lämnat denna tråd....
Min dotter får Melatonin för att hon har en grav sömnstörning sen födslen. Hon snittade före melatoninet på 5 tim sömn per dygn o hon sov endast korta stunder, ca 10 min, i taget. En timme max sammanhängande..
Min son får melantonin pga av svår hjärnskada som delvis sitter vid centrat som styr sömn. Han hade ingen dygnsrytm alls innan vi började med det. nu sover han hyfsat och det mesta på rätt sida av dygnet.
Tack för svaren. Jag uppskattar det....
Rent nyfiket undrar jag vad det är som gör att du inte tror på någon form av NPF hos din fyraåring?
Hej är det någon av er som känner igen att ert barn fått ryck liknande fallreflexen som bebisar har efter att de börjat medicinera med Melatonin?
min 4,5 åring har börjat rycka i samband med att vi har satt in det och jag är lite orolig vad det är. Samtidigt är det ju skäl för att vi använder det, vet inte hur vi ska överleva att återgå till att inte sova på nätterna...
Rycka vid insomning gör de flesta människor mer eller mindre, man kan till och med vakna av det. Det är musklerna som slappnar av. Men du menar när h*n är vaken eller?
Sömnexperten och överläkaren på neurologen i Örebro tycker inte man ska skriva ut melatonin till barn under 12 år som inte gått in i puberteten eftersom det finns risker för störd könsutveckling och fertilitet vid långvarig användning. Ingeborg Hartz som forskar på långtidsdanvändning för barn varnar för samma eftersom försök på möss visat störningar i könsutveckling. Hormoner ska man ha respekt för.Man måste verkligen ha prövat allt innan.Inga bildskärmar ett par timmar före sömn.Testa med extra tungt täcke(dyrt men man kan lägga en trasmatta ovanpå täcket inne i påslakanet i stället) läsa saga etcetc