Vad är jobbigast med att vara bonus/styvmamma??????
Nu har jag turen på min sida med en bonus jag har en otroligt bra relation med och en bonusmamma som accepterat och "tycker om" mig.
Men jag tror att det jobbiga med att vara styvmamma i grunden ligger i att man inte får samma utrymme för misstag.
Skulle en mamma starta en tråd om att hon tagit hårt i sin bonusbarns arm skulle helvetet bryta lös medan mamman som tagit hårt i sitt biologiska barns arm får stöd.
Sen har vi ju specialbehandlingen barnen "ska" få. Det är synd om bonusbarnen då de liksom placerats "mellan" 2 kärnfamiljer.
De ska behandlas med mer respekt helt enkelt och visst behöver de mer stöd än de som har en mer stabil familjesituation. Men tyvärr så blandas ofta stöd ihop med mildare behandling och slappare regler.
Jag tror att folk koncentrerar sig för mycket på titlarna och anammar den där typiska "styvrelationen" man läster om i sagor.
Att lägga tyngden på titeln istället för att bara ta det för vad det är förstör nog mycket.
Är man en familj som bor ihop respekterar man varandra åt alla håll, inte svårare än så.