• Rix

Vad är jobbigast med att vara bonus/styvmamma??????

Det jobbigaste att vara bonus för mig är att maken har barn i 3 olika förhållanden tidigare och alla dessa ex plus mitt eget kan göra en galen. Inte nog med att man tar han om sin familj med 9 barn (7 på heltid) så måste man ha ork och kraft att förklara sig och sitt handlande inför dessa ex.
    Har fått hit 3 av hans barn de senaste 1,5 åren för att mammorna inte orkat med dom men tidigare har vi knappt fått träffa dom. Inte så lätt att när mammorna inte fixar det komma in som bonus och bara orka med.

Kanske lite rörigt men det är så det är. Love my family!!

• Rix

Det är en svår balansgång detta med att vara bonusmamma. Man ska vara barnets trygghet tillsammans med pappan. Kanske har man egna barn som ska finna trygghet i denna konstellation oxå. Till detta finns ibland en bio-mamma som inte accepterar att barnet/barnen faktiskt gillar en annan vuxen kvinna i deras omgivning. En relation som inte behöver betyda mer än en dagisfröken eller faster men som bio-mamman missförstår.
    Mina biologiska barn har haft 2 olika bonusmammor och jag har tyckt att det varit skönt att dom haft bra relationer och jag har sett dom som resurser i mina barns liv.
    Funderar ibland på vad bio-mamman till ett av mina bonusbar vinner på att prata skit om mig. Det som händer är att bonusen beter sig på ett väldigt fult sätt när hon är här och det där mysiga som kunde vart blir inte. Vi försöker att få tösen att se det positiva i vår familj men hon vill bara att jag ska försvinna och innan dess tänker hon bete sig som hon vill.

Vill tillägga att jag funnits i flickans liv sen hon var 6 månader och allt var bra så långe hon bodde växelvis men nu när hon går i skolan och bor heltid hos mamma och helger hos oss så har det brakat loss.

• Rix

MammaTillNeoh,
    Jag är ju både och bonus och bio. Jag förstår hur du känner. Man tror att barnet kanske till och med ska föredra henne före mamma. Det är nog väldigt sällsynt att det blir så. Däremot finns många bio-mammor som på olika sätt genom barnen försöker förstöra relationen med bonusen och då finns risk att barnen när dom blir större ser igenom detta och undrar varför mamman utsatt dom för detta. (erfarenhet av mina stora pojkar, deras pappa försökte smutskasta mig och min man under många år men till slut valde killarna bort honom istället.)

Det är inte lätt att vara förälder oavsett vilken sort man är men att se till barnens bästa vore en självklarhet i alla fall och då får man kanske stå tillbaka lite själv.

Men alla bonusmammor som inte har egna barn med ett ex som har en ny. Tänk på att det käraste man har är ens barn och att det är inte lätt att som mamma se eller i alla fall veta om att någon annan kvinna gullar och leker med ens barn. Rädslan att barnet ska tycka mer om den personen gör att man agerar på ett dumt sätt ibland.

Jag är som sagt både och och det är lika svårt åt båda håll.

• Rix

Impertiff, håller med dig.

Det är svårt att inte engagera sig när man lever ihop. För visst har man en mammaroll när barnen bor hos en. 3 av mina bonusar bor heltid hos oss och max 1 helg i månaden hos mamman så där gör ju min man o jag allt. Hoppas barnen ser det en dag, att dom fick en bra uppväxt med mycket kärlek och lagom tjat. haha

Svar på tråden Vad är jobbigast med att vara bonus/styvmamma??????