Nervös inför förlossningen..
Tjejer, det här kommer ni fixa galant Ni är så starka och era kroppar med! Jag har några tips jag vill dela med mej av! Smärtan, javisst det gör ont. Jag skulle ljuga annars. Men det är en smärta som succesivt byggs upp och man hinner "vänja sig" lite. Det börjar ju oftast som molande mensvärk som känns mer och mer. Det är ju inte så att man kastas in i smärtan med en gång. Klart att ingen förlossning är den andra lik, men OFTAST är det en smärta som byggs på. Iallafall för föstföderskor. Väljer ni ryggbedövning är ni redan i ett läge när ni redan har mycket ont och förmodligen andas lustgas. Tycker ni det är obehagligt med nålar går det alldeles utmärkt att dra i sig rikligt med gas under tiden, det brukar hjälpa bra
Sen hoppas jag att ni inte i förväg bestämmer hur er förlossning "ska" vara, utan håller ett öppet sinne där ev snitt eller sugklocka kanske finns med någonstans. Jag har sett så många mammor med färdiga förlossningsplaner som blivit SÅ besvikna då förlosssningen inte alls blivit som dom tänkt.
Lita på personalen!
Lär er avslappning!
Få era män att läsa på ordentligt, så de har ett hum om hur det går till. Jag har varit med om blivande pappor som frågar om dom hinner gå ut i dagrummet och ta en kopp kaffe innan bebisen kommer...då har den blivande mamman varit öppen tre cm! För en sådan man blir förlossningen oftast väääldigt lång!
Oj, det blev långt det här! Lycka till alla blivande mammor