• stjärna4

Vårdnadsbidrag!!!!

Skulle vilja veta lite mer om vårdnadsbidrag!!!Är nu mammaledig med vår 5 veckor gamla flicka men funderar lite på vad det finns för regler!Måste jag ha tagit ut ett visst antal dagar innan jag börjar med bidraget?Om man planerar att skaffa fler barn är det då smartast att ta så lite dagar så möjlgt så man får behålla samma SGI eller ska man spara dagarna?Skriv allt ni vet,tack!!

• Svar på tråden Vårdnadsbidrag!!!!
  • stjärna4

Tack för era svar!
    Är nu alltså mammaledig med min 5 veckor gamla flicka.Planerar att skaffa ett till barn sedan och vill gärna få nästa innan jag börjar jobba igen.Därför tänkte jag ta ut så lite dagar som möjligt första året för sedan när de är 1 år måste man ju ta 5 dagar i veckan för att få behålla sin SGI.Men då kanske det är dumt att snåla på dagarna om man får börja med vårdnadsbidraget när hon är 1 år?Men får man behålla sin SGI till nästa barn om man har gått hemma med vårdnadsbidrag???Frågan är ju alltså om jag ska snåla på dagarna för att få vara hemma så länge som möjligt och få nästa barn innan denna flickan är 2år och 7 mån som man måste för att få behålla samma SGI eller ska jag ta ut de dagar man måste innan hon fyller 1 år och sedan börja med vårdnadsbidgag tills jag får nästa barn,om man då får behålla samma SGI???Usch vad jag svamlar!Vet knappt själv vad jag skriver,men hoppas ni förstår lite??!!!

• stjärna4

Så om jag går på vårdnadsbidrag får jag behålla min SGI även om jag inte blir gravid inom 1 år och 9 mån,men menar du att jag inte behöver bli gravid inom den tiden även om jag tar ut 5 dagar föräldrarpenning i veckan????För så har det väl varit innan att man måste bli grvid inom den tiden för att få behålla SGI eller har jag fel???

• stjärna4

Så det bästa för mig verkar vara att ta ut 250 föräldrardagar tills hon blir 1år och sedan ha vårdnadsbidrag och få nästa barn innan hon blir 3 år för att slippa jobba emellan och få behålla den SGI jag har nu,stämmer det????

• stjärna4

Men när ansöker man om vårdnadsbidrag??Kan jag göra det redan nu och få svar på om man får det för man vill ju bli garanterad att man får det så att de inte tar bort det igen och så står man där och har tagit ut 250 dagar redan,för då får man ju börja jobba när barnet är lite över 1år för dagarna är slut och det vill jag ju absolut inte!

Svar på tråden Vårdnadsbidrag!!!!