• stjärna4

Vårdnadsbidrag!!!!

Skulle vilja veta lite mer om vårdnadsbidrag!!!Är nu mammaledig med vår 5 veckor gamla flicka men funderar lite på vad det finns för regler!Måste jag ha tagit ut ett visst antal dagar innan jag börjar med bidraget?Om man planerar att skaffa fler barn är det då smartast att ta så lite dagar så möjlgt så man får behålla samma SGI eller ska man spara dagarna?Skriv allt ni vet,tack!!

• Svar på tråden Vårdnadsbidrag!!!!
  • Panthera leo

Du måste ha tagit ut ett visst antal dagar, tror det var 200-någonting. Sen får du inte kombinera fp med vårdnadsbidraget. Däremot så kan du jobba. Din sambo får under tiden inte ta ut fp då vårdnadsbidrag tas ut. Man får heller inte ha barnen på förskola. Barnet/barnen måste ha fyllt ett år inna vårdnadsbidraget tas ut. Tror att vårdnadsbidraget ligger på 3000 kr per barn men kan säkert skilja från kommun till kommun.

• Majras

Du måste ha tagit 180 eller är det 240 dagar av din fp innan du kan få vårdnadsbidraget.
    Du får inte ta fp samtidigt som vårdnadsbidraget.
    Din sgi påverkas inte om du tar färre dagar eller inte. Du behåller samma sgi om du tar ut minst 5 dagar efter barnet fyllt 1 år. Och det behöver inte vara fp utan du kan jobba, bara du har sysselsättning 5 dagar/v.

• Lenchen77

Hej!
    Vi har tagit ut vårdnadsbidrag för vår lilla och kommer att göra det i 4 månader ytterligare. Jag vet inte om samma regler gäller i alla kommuner, men så här är det i Uddevalla:
    - Barnet ska vara mellan 1 och 3 år
    - Man ska ha tagit ut 250 dagar för barnet
    - Man får inte nyttja kommunal barnomsorg
    - Man får inte ha a-kassa, socialbidrag, föräldrapenning eller andra typer av bidrag. Däremot verkar det gå bra att ha havandeskapspenning

Det enklaste för dig är att ta kontakt med din kommun och höra vad de har för regler.
    Lycka till!!!

• stjärna4

Tack för era svar!
    Är nu alltså mammaledig med min 5 veckor gamla flicka.Planerar att skaffa ett till barn sedan och vill gärna få nästa innan jag börjar jobba igen.Därför tänkte jag ta ut så lite dagar som möjligt första året för sedan när de är 1 år måste man ju ta 5 dagar i veckan för att få behålla sin SGI.Men då kanske det är dumt att snåla på dagarna om man får börja med vårdnadsbidraget när hon är 1 år?Men får man behålla sin SGI till nästa barn om man har gått hemma med vårdnadsbidrag???Frågan är ju alltså om jag ska snåla på dagarna för att få vara hemma så länge som möjligt och få nästa barn innan denna flickan är 2år och 7 mån som man måste för att få behålla samma SGI eller ska jag ta ut de dagar man måste innan hon fyller 1 år och sedan börja med vårdnadsbidgag tills jag får nästa barn,om man då får behålla samma SGI???Usch vad jag svamlar!Vet knappt själv vad jag skriver,men hoppas ni förstår lite??!!!

• Majras

Ja ,man får behålla samma sgi om man är hemma med vårdnadsbidrag

• FruMadde4barnTätt

om du tar ut vårdnadsbidraget när hon är 1 år, och du tagit ut 250 sjukpenningdagar, så får du behålla din SGI, alternativt att du fortsätter med föräldrapenning 5 dagar i veckar efter 1 års dagen.
    du behöver inte bli gravid inom 1 år och 9 månader, om du följer dessa reglerna.
    du får behålla din SGI tills du får nästa barn om du gått på vårdnadsbidrag då det är en överhoppningsbar period.

• stjärna4

Så om jag går på vårdnadsbidrag får jag behålla min SGI även om jag inte blir gravid inom 1 år och 9 mån,men menar du att jag inte behöver bli gravid inom den tiden även om jag tar ut 5 dagar föräldrarpenning i veckan????För så har det väl varit innan att man måste bli grvid inom den tiden för att få behålla SGI eller har jag fel???

• FruMadde4barnTätt

jag ska gå hemma med vårdnadsbidraget för båda våra barn då de är under 3 år, sedan ska jag jobba extra kvällar och helger inom vården, och jobba fullt de veckor min man har semester.

vi ska ha ett tredje barn och tänkte då fortsätta med vb därefter oxå, funderar även på att göra samma med eventuellt ett fjärde barn.

• FruMadde4barnTätt

ja du får behålla din SGI om du går på vb och du behöver inte bli gravid inom 1 år och 9 månader, men tänk sen när vb tar slut då bör du ja ha en liten bebis då, eller så får du börja jobba igen alternativt gå till arbetsförmedlingen för att få ha kvar din SGI.
    Om du tar ut 5 dagar i veckan föräldrapenning efter barnet fyller 1 år, så får du behålla din SGI också

Svar på tråden Vårdnadsbidrag!!!!