• stjärna4

Vårdnadsbidrag!!!!

Skulle vilja veta lite mer om vårdnadsbidrag!!!Är nu mammaledig med vår 5 veckor gamla flicka men funderar lite på vad det finns för regler!Måste jag ha tagit ut ett visst antal dagar innan jag börjar med bidraget?Om man planerar att skaffa fler barn är det då smartast att ta så lite dagar så möjlgt så man får behålla samma SGI eller ska man spara dagarna?Skriv allt ni vet,tack!!

• Svar på tråden Vårdnadsbidrag!!!!
  • Busbellan
    Lenchen77 skrev 2009-02-09 20:22:12 följande:
    Hej!Vi har tagit ut vårdnadsbidrag för vår lilla och kommer att göra det i 4 månader ytterligare. Jag vet inte om samma regler gäller i alla kommuner, men så här är det i Uddevalla:- Barnet ska vara mellan 1 och 3 år- Man ska ha tagit ut 250 dagar för barnet- Man får inte nyttja kommunal barnomsorg- Man får inte ha a-kassa, socialbidrag, föräldrapenning eller andra typer av bidrag. Däremot verkar det gå bra att ha havandeskapspenningDet enklaste för dig är att ta kontakt med din kommun och höra vad de har för regler.Lycka till!!!
    Det går faktiskt att kombinera vissa bidrag med vårdnadsbidrag. Vi har vårdbidrag samtidigt som vårdnadsbidraget. Studiebidrag är jag också ganska säker på att man får ha.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • FruMadde4barnTätt

jag tänker spara dagar från vår dotters föräldrapenning, då jag går på vb istället, så jag sparar 3 månader med 5 dagar i veckan.

• stjärna4

Så det bästa för mig verkar vara att ta ut 250 föräldrardagar tills hon blir 1år och sedan ha vårdnadsbidrag och få nästa barn innan hon blir 3 år för att slippa jobba emellan och få behålla den SGI jag har nu,stämmer det????

• FruMadde4barnTätt

ja det stämmer

• Lemonita
    FruMadde4barnTätt skrev 2009-02-10 18:52:29 följande:
    ja det stämmer
    Surar!! Vårdnadsbidraget kan man inte få här i Norrköping. Så dumt att det inte finns överallt. Blir såå sur!! Man ska bo i "rätt" kommun!
  • stjärna4

Men när ansöker man om vårdnadsbidrag??Kan jag göra det redan nu och få svar på om man får det för man vill ju bli garanterad att man får det så att de inte tar bort det igen och så står man där och har tagit ut 250 dagar redan,för då får man ju börja jobba när barnet är lite över 1år för dagarna är slut och det vill jag ju absolut inte!

• FruMadde4barnTätt

tror du måste ha ett papper från försäkringskassan där det står att du tagit ut 250 dagar, sen måste du skicka in blankett som du fått från kommunen angånde att du vill göra en ansökan om vb och detta papper från försäkringskassan.
    så har jag fått göra i alla fall.
    skulle inte tro de tar bort vb så snabbt, men annars ring kommunen och hör.

• Majras
    stjärna4 skrev 2009-02-10 18:59:54 följande:
    Men när ansöker man om vårdnadsbidrag??Kan jag göra det redan nu och få svar på om man får det för man vill ju bli garanterad att man får det så att de inte tar bort det igen och så står man där och har tagit ut 250 dagar redan,för då får man ju börja jobba när barnet är lite över 1år för dagarna är slut och det vill jag ju absolut inte!
    Du kan inte söka innan du tagit ut 250 dagar. De måste ju se från fk att du verkligen gjort det. Annars skulle du ju kunna ansöka nu och få det beviljat och sen strunta i att ta ut de dagar som krävs.
  • Moa och Olivers mamma

Jo socialbirag får man ha här iaf samtidigt som vårdnadsbidrag.

• FruMadde4barnTätt

när 250 dagar har gått, kan du ta ut 5 dagar per vecka.
    du skickar in ansökan om vb och papper från fk om att du har tagit 250 dagar.
    sen väntar du på att du ska få vb, så det kan ju ta några dagar, en vecka extra efter 250 dagar kanske innan beslutet är fattat att du ska få vb.

du kan ju ta ut 5 dagar per vecka i slutet och vänta och se så du får vb.
    har du föräldrapenning dagar kvar sedan, så kan du spara dem, ta ut dem när nästa barn är 3 år, så kan du förlänga föräldraledigheten längre än till 3 år.
    eller så tar du ut fp senare men innan barnet fyller 8 år.

Svar på tråden Vårdnadsbidrag!!!!