Lättare adoptera syskon?
Jag vill verkligen slå ett slag för att försöka adoptera biologiska syskon. Jag och min man hade det som utgångspunkt hela tiden när vi skulle inleda vår adoptionsprocess. Vi valde land efter det(Slovakien) och vi argumenterade för det genom hela utredningen. Vi fick utredaren att skriva utförligt varför vi skulle ha syskon. Detta avgjorde troligen att vi faktiskt fick våra tvillingpojkar till oss i sommras. Vi hade medgivande 1 barn ej fyllt 4 och två där det älsta ej fyllt 5. Pojkarna var 2,5 år när de kom till oss. Argumenten att biologiska syskon skulle ha svårare att knyta an till föräldrarna tror jag knappast går att belägga, att det är konkurrens mellan syskon är det ju jämt och skulle man dela på biologiska syskon för detta argument vore det omänskligt. Så mitt råd är att stå på er om syskonadoption och om utredaren kommer med motargument så se till att de styrker sin tes med vetenskapliga belägg. Jag ser det som att våra pojkar kommer att ha glädje av varandra hela livet och troligen kommer att vara tacksamma för att ingen skiljde dem åt. Lycka till!!!