• igc

Olika policy vid mf-utredning?

Hej.
    Det verkar som om utr. för mf skiljer sig åt mycket i landet, och kanske inom landstinget vs den privata sektorn?? Jag har 4 tidiga mf bakom mig och har då utretts med blodprover kollande: kromosomerna, antikroppar, hormoner. VUL har jag gjort ggr flera i sb med mf och det har då varit normalt utseende. Däremot säger min gyn att spermaprov ej behövs då befruktning lyckas, har ej heller varit aktuellt med kontrastrtg eller titthålsundersökning heller för att se närmare på äggledare etc. Vad är er erfarenhet, har jag fått den utredning som behövs i mitt fall? Varma hälsningar, igc

• Svar på tråden Olika policy vid mf-utredning?
  • kostnörd

Hej igc

Jag kan tänka mig att du har rätt i att det skiljer sig i hur utredningar ser ut i olika delar av landet. Jag har haft 3 mf. Det senaste var i april och därefter har vi påbörjat en utredning. En massa blodprov, (kromosomer, hormoner m.m), samt invärtes ultraljud. Hittils har de inte kunnat hitta något fel. Kromosomtestet gjordes även på min sambo. Nästa steg verkar vara en mer grundlig undersökning av livmodern, men exakt vad den innebär vet jag inte. Jag tycker de förklarar väldigt lite vad de tar för prover.... Man vill ju veta så mycket som möljigt, men det är lite flummiga svar tycker jag. Får du reda på mycket fakta?

• rara sara

Jag har gjort samma tester som dej, plus att min sambo fick lämna blodprov för att se ev kromosomavvikelser. Spermaprov har inte varit aktuellt för vår del heller, tror inte att det hör till vanligheterna när det gäller mf-utredningar, är nog mer vanligt vid utredningar där par inte blir gravid över huvudtaget.
    Däremot borde du nog fått göra en kontraströntgen, det fick iaf jag göra för att kolla att äggstockar och äggledare ser normala ut.
    Vet inte vad dom gjorde för typ av VUL-undersökning när du hade dina mf, för min del så kollade dom bara att det inte satt kvar några rester och att det läkt ihop bra. I utredningen gjorde jag VUL igen för att kolla formen på livmodern och för att se att det inte fanns några hinder som gjorde att ägget inte kunde fästa på ett bra sätt (tex skiljevägg). Men hade det varit nåt avvikande hos dej borde läkarna kanske sagt det med en gång...

Men som du säjer så skiljer sej utredningarna väldigt beroende på var man gör dom tyvärr.
    Håller med "kostnörd" ang att man inte får så mkt info heller, vill man veta nåt så får man fråga själv! Tycker det e en lite tråkig inställning hos läkarna men men, som tur e finns Familjeliv - här får man reda på det mesta och lite till!

• Kängu

Hej!
    Jag har i en tidigare tråd skrivit om immunologiska problem vid missfall (se www.familjeliv.se/Forum-7-137/m3291593-1.html).

Jag hade tre exakt lika missfall, kom i kontakt med Dr Christiansen i danmark och åt prednisolone (cortison) för att han anser att jag har immunproblem.

Nu är jag i v9+0, med ett fint levande embryo, förut har jag bara haft 2mm stor fostersäck vid alla tre missfallen. Inget synligt foster.

Jag kan inte veta om denna graviditet kommer att gå vägen, men trots allt, slumpen eller ej, så har jag gått längre än någonsin nu och det var just den här gången jag fick hjälp av DrC i danmark.

Så jag rekommenderar er att läsa länken och fundera över om det kan vara värt pengarna, i alla fall om man har tre eller fler missfall, och speciellt om man har nån autoimmun sjukdom (men även annars) som sköldkörtelproblem, glutenintolerans, reumatism, ms....osv.

Lycka till

• igc

Hej!

TACK för era svar!

Kostnörd: Nej, jag håller med om att man får inte reda på så mycket om man inte frågar och är aktiv själv. Det mesta har jag fått reda på här....

rara sara: Min gyn har sagt att det ej är aktuellt med kontrastrtg el. dyl då jag lätt blir gravid... De VUL jag gjort har varit för att se ev. rest av mf, men man har samtidigt "tittat runt" och då sagt att allt ser bra ut för övrigt.

Kängu: Låter intressant det du berättar om DrC, dmen då jag arbetar i sjukvården själv blir man dock lite lättare skeptiskt tror jag. Eller rättare sagt så drar man sig nog för att söka sig till alternativa el. privata tjänster. Hur länge ska du äta cortison? Hur stora doser är det frågan om? Jättekul iallafall att det verkar gå bra för dig, vem vet det kanske var det som hjälpte dig?

Hej svejs, och lycka till på er alla!

• Kängu

Hej!

Jo, DrC har annan terapi än svenska läkare, men han är ingen flumläkare, han är läkare på Rigshospitalets abortus habitualis klinik (Köpenhamn), och han använder samma immunologiska metoder där, så det är inget flum, men däremot är det terapi man inte gör i sverige, men dock på sjukhus i danmark. men kliniken är privat, för som svensk är det svårt att komma till honom på vanliga sjukhuset, då behövs remiss och det får man nästan aldrig...och danskar som inte orkar stå i kö på sjukhuset kommer till hans privata klinik.

Nej, det kan ju även vara slumpen såklart, att de andra äggen var felaktiga, på samma sätt men att detta kanske är ok. Det får vi aldrig veta...

Ganska låg dos, 10mg prednisolone per dag, från första dagen i cykeln och tills man testar plus eller får mens. Sen gör man uppehåll en månad sen försöker man igen...man gör så för att undvika biverkningar.

• Flisa 1

HEj !

Ville bara upplysa om följande sida www.villhabarn.com
    klicka in på missfall och vidare på orsaker till missfall.

Där står dom vanligaste orsaker till missfall denna sida
    skrev jag ut och tog med mig till min gyn och frågade
    ut honom om dom hade kollat allt som stod där för att
    vara på den säkra sidan.

Ett alternativ för som de är i mitt fall så har jag haft otur
    med läkare och inte fått några svar eller den hjälp jag
    hade velat haft i samband med mina missfall har äntligen
    träffat en jättebra Kvinnlig gyn. vet inte men tror iallafall
    i mitt fall att en kvinna lättare kan sätta sig in i hur de är
    att gå igenom flera missfall dom manliga jag har haft
    säger att de är bara att gå hem och försöka igen......

hoppas att mitt tips hjälper dig något.

ha de så bra och lycka till
    kram
    flisa

Svar på tråden Olika policy vid mf-utredning?