Hästmänniskan skrev 2014-07-19 04:29:56 följande:
Fick också tramadol actavis (stavningen kan vara lite knäpp, är ganska trött) efter en ganska allvarlig ridolycka. Skulle blanda en alvedon med 2 tabletter från helvetet (tramadol), som jag skulle svälja fyra gånger om dagen i åtta långa veckor.
Av mitt tilltagna smeknamn på tabletten förstår du nog vad jag tycker om de, då jag också blev "hög" av läkemedlet, hallucinerade, blev knäpp i skallen, svävade på extremt fluffiga moln av färgen rosa, blev yr, dock eliminerades smärtan under denna tidsperiod, kanske beror av att jag alltid får de minst ovanliga biverkningarna av alla läkemedel som stoppas i min kropp.
Men.. Det man inte riktigt märkte, förrän det var dags att sluta, var det hopplösa beroendet man dessvärre lyckats hamnat i, vilket tog säkert två veckor (minst) att bli kvitt.
Vill aldrig, aldrig, aldrig, i mitt liv befatta mig med dessa små djävular igen. Har blivit känsligare och mindre känslig mot läkemedel efter detta. Alvedon hjälper, men bara om jag får ta två av pallas 650mg och biverkningarna blir inte som förr, bara värre.
Så mitt råd är, kassera tabletterna snabbare än kvickt, snabbare än ljusets hastighet och är dem aldrig igen.
//Hästmänniskan
Ett mycket dåligt råd, då smärttillstånd gör så en del tar livet av sig.
Vad som däremot man ska göra, som du borde gett råd om.
Är att man tar reda på vad det innebär att ta såna här mediciner.
Ett är, man blir ALLTID fysiskt beroende av dessa mediciner.
Men det är inget farligt, och har man förståelse i hur de fungerar.
Så är att sluta en smal sak.
Om du hade 2 veckors abstinensbesvär, så gissar jag på du åt tramadol upp till 6 månader i sträck?
Sen blir man inte hög av föreskriven dos av läkare.
Däremot kan man känna sig lite skum de första dagarna, vilket är snabbt övergående.
Tramadol har en SSRI-liknande effekt också, som får en givetvis att känna sig annorlunda.
Min senaste läkare, ville inte ens skriva ut tramadol(eller helst inte).
Jag sa, "Det spelar ingen roll vad du ger mig, bra det hjälper mot min smärta.).
Fick då oxy, vilket förvånade mig.
Då det är bra mycket kraftfullare än tramadol.
Och riktigt elaka att sluta med om man använt dom över 2 månader i rad.
Personligen har jag såpass stor erfarenhet på hur dessa mediciner fungerar.
Så tar alltid pauser om det blir en längre stund.
Så slipper man få så svåra abstinenser och en annan fördel är att medicinen blir mycket effektivare igen.