• Anonym

tramadol

Någon som vet något om tramadol? Fick tramadol retard actavis 100mg utskrivet och man blir ju hög av dom. Någon mer med samma erfarenhet?

• Svar på tråden tramadol
  • Anonym

Ingen? Är lite nyfikenpå vad det igentligen är för tabletter..

• Farsa på stan

Ja, det är en opioid och ger alltså en opiumliknande effekt (opiumvallmon, som du säkert känner till, är den växt som ger oss värdefulla mediciner, och hemska missbrukardroger, som heroin och morfin). Tramadol är en rätt populär drog hos missbrukare då det är relativt lätt att få utskrivet och dessutom är lätt att beställa på internet.
    Det är beroendeframkallande, så se till att inte överanvända det.

Vad är det du vill veta egentligen?

• merlinmia

Jag fick Tramadol när jag hade ryggskott för ett år sedan, shit vad jag lulla omkring!!! Sen när jag kom till sjukgymnasten frågade hon om jag fått nåt läkemedel mot värken då jag sa att jag käkade tramadol å voltaren så sa hon att de brukar kalla dem för: Trallala å voltarunt för att man blev däng av dem...
    Men jag tog dem å de hjälpte iallafall!

• Anonym

hahahaha Det är ju så man känner sig..

merlinmia skrev 2009-02-05 20:25:53 följande:
    Jag fick Tramadol när jag hade ryggskott för ett år sedan, shit vad jag lulla omkring!!! Sen när jag kom till sjukgymnasten frågade hon om jag fått nåt läkemedel mot värken då jag sa att jag käkade tramadol å voltaren så sa hon att de brukar kalla dem för: Trallala å voltarunt för att man blev däng av dem...Men jag tog dem å de hjälpte iallafall!
  • Anonym

Bara igentligen vad det är man blir så koko av och varför. Det är ju ganska mysigt å ligga å klia på sig själv.. Men du gav ett ganska bra svar! Är tramadol heroin och morfin förresten? Det kan det väl inte vara.
    Farsa på stan skrev 2009-02-05 20:01:30 följande:

Ja, det är en opioid och ger alltså en opiumliknande effekt (opiumvallmon, som du säkert känner till, är den växt som ger oss värdefulla mediciner, och hemska missbrukardroger, som heroin och morfin). Tramadol är en rätt populär drog hos missbrukare då det är relativt lätt att få utskrivet och dessutom är lätt att beställa på internet.Det är beroendeframkallande, så se till att inte överanvända det.Vad är det du vill veta egentligen?
  • Farsa på stan

Anonym skrev 2009-02-05 20:30:30 följande:

Bara igentligen vad det är man blir så koko av och varför. Det är ju ganska mysigt å ligga å klia på sig själv.. Men du gav ett ganska bra svar! Är tramadol heroin och morfin förresten? Det kan det väl inte vara.
    Nej, det är som sagt en opiOID. Ändelsen "-oid" betyder ungefär "liknande", det är alltså opiumliknande, stimulerar opioidreceptorerna i hjärnan. Jag är inte så haj på det där med kemin i hjärnan och så, men alla celler har receptorer som kan "triggas" av specifika ämnen, i det här fallet tramadol, och sedan skickar ut signaler om hur olika delar av kroppen ska reagera.
    Tramadol är en relativt svag opioid (jämfört med t ex metadon, buprenorfin (som finns i Subutex) och fentanyl), men jag kan tänka mig att det är skönt, jag har hört ungdomar säga att det är skönare än hasch, eftersom man inte blir hungrig av det.
  • idiblon yes

Gottigottgott.

Det krävs mycket resurser för att kunna hålla en hög moralisk standard.
  • Anonym

idiblon yes skrev 2009-02-05 20:49:04 följande:
    Gottigottgott.
  • Anonym

jo det är ju en skön känsla, trodde nästan dom skrivit ut för starka men det är alltså vanligt att man blir bäng på dom..
    Farsa på stan skrev 2009-02-05 20:41:35 följande:

Anonym skrev 2009-02-05 20:30:30 följande:
    Nej, det är som sagt en opiOID. Ändelsen "-oid" betyder ungefär "liknande", det är alltså opiumliknande, stimulerar opioidreceptorerna i hjärnan. Jag är inte så haj på det där med kemin i hjärnan och så, men alla celler har receptorer som kan "triggas" av specifika ämnen, i det här fallet tramadol, och sedan skickar ut signaler om hur olika delar av kroppen ska reagera.Tramadol är en relativt svag opioid (jämfört med t ex metadon, buprenorfin (som finns i Subutex) och fentanyl), men jag kan tänka mig att det är skönt, jag har hört ungdomar säga att det är skönare än hasch, eftersom man inte blir hungrig av det.
  • Anonym

Hur beroendeframkallande är det? Min man äter åtta om dagen enligt smärtteamets rekomendationer och har gjort det sen september + att han äter Lyrica som är nervsmärtstillande.

Svar på tråden tramadol