Erfarenheter av Risperdal??
Hej Pcalma , här kommer lite tankar från mej.....
Vi har ju pratats vid lite i andra trådar och du har även tipsat mej om en del saker...
Jag har en som som är 6 år och som jag medicinerar med risperdal sedan ca 4 månader. Jag har inte märkt en enda biverkning. Tyvärr tycker jag inte heller att medicinen hjälper något nämnvärt-hans humör svänger som innan, frustrationen är låg osv.
Han har adhd och asperger och får huvudsakligen medicinen mot sina humörsvängningar. Han fungerar mycket likt som din dotter när det gäller humöret verkar det som. Snöar in sej på vissa saker/detaljer, frustrerad sår det står härliga till m.m Svänger fort, i ena stunden nöjd, nästa är utbrottet ett faktum. Han är också ljudkänslig och ängslig många gånger.
Han har dock inga sömnproblem och inte heller problem med att känna smärta. Jag har samma tänk som dej när det gäller min son, underlättar tillvaron så gott det går, förebygger och förekommer utbrotten så gått jag kan. Har lärt mej väl hur han fungerar och försöker också tänka på att se till så att alla grundförutsättningar är så bra som de kan bli.
Han är ocså rutinbunden, har svårt för förändringar , nya miljöer , människor osv. Vi har också schema. Han har även en helt fantastisk assistent alla timmar i skolan och fritids och underbara andra fröknar och även hans klasskompisar är toppen som får stå ut med hans ständiga utbrott.
Trots ALLA ÅTGÄRDER RUNT OMKRING HONOM LYCKAS VI DOCK ÄNDÅ INTE ALLTID FÖRHINDRA OCH FÖREKOMMA ALLA UTBROTT.
SÅ´NILSFAR- JAG HAR FULL RESPEKT FÖR VAD DU SKRIVER OCH JAG HÅLLER MED DEJ I DET MESTA- MEN TYVÄRR HJÄLPER DET INTE FULLT UT MED BARA ATT JOBBA MED BETEENDET NÄR DET GÄLLER DESSA BARN ALLTID-JAG ÄR OCKSÅ LUGN IGENOM ALLA SONENS UTBROTT.
Är själv förskollärare och har flera års erfarenhet av barn.
Jag ska träffa sonens läkare i veckan och diskutera byte av medicin. Hoppas sonen ska vara mer hjälpt av en adhd medicin då han har sådana impulsivitetsproblem.
Så pcalma -jag tycker absolut att du kan prova risperdal, den kanske hjälper er. Märker du biverkningar eller att den inte fungerar är det ju bara att sluta. Värt ett försök tycker jag.