Fiatuss2 skrev 2009-02-05 17:49:28 följande:
Min son (12 år) har ätit Risperdal i två år för sina aggressioner, har funkat jättebra för honom förutom en viktuppgång.
Vad skönt att höra! Viktuppgång hade i mon dotters fall bara varit positivt!
Nilsfar: Jag testar gärna annat! Funkar det så är det ju toppen!!
Dottern har diagnosen "Genomgripande koncentrations o uppmärksamhetstörning med beteendestörning, perceptuella störningar, oflexibilitet samt grav sömnstörning".
M är extremt beroende av rutiner o struktur. Gör hon en sak EN gång så blir det rutin för henne. Hon utvecklar snabbt ritualer o dessa blir väldigt viktiga för henne. Allt ska vara som vanligt o på hennes villkor. Blir det minsta fel eller avbrott i "ritualer" så blir det stora vredesutbrott som varar i allt från 10 min till 6 timmar.
Hon snöar in på saker o är omöjlig att avleda.
Vi väljer våra strider o men många måste man så klart ta! Tex att hon vill äta bulle mitt i natten etc. Hon kan skrika om detta i timmar, trots att vi förebygger det genom att ge smörgås o mjölk o frukt precis innan läggdags, för att vi ska veta att hon inte är hungrig etc..
Sätter hon en nalle tex på en bil o denna trillar ner så blir det stora utbrott. Hjälper inte att hitta lösning för att få nalle att sitta fast för sladan är redan skedd o går inte att reparera.
Antal utbrott per dag går oftast inte att räkna. Hon vänder i humöret TVÄRT. Är sällan mitt emellan utan antingen eller.