Nilsfar: Jag tycker med att mkt av hennes svårigheter tillhör autism, men enligt BUP så ser de inget autistiskt alls. Hon har även perceptuella störningar. Överreagerar på beröring o extremt känslig för kläder o även vardagsföremål. (Bestick är kalla, ska vara i plast, glas o tallrik är hårda o ska vara i plast, mjölk är kallt o ska värmas någon sek i mikron mm mm) Däremot känner hon inte smärta som andra, tex hade hon urinvägsinfektion som gick så långt så att vi märkte det när det var fullt av blod i blöjan, då var hon 4 år. Halsfluss utan att säga att hon har ont, skoskav, eller rättare sagt köttsår, framtanden var av en dag, går barbent i brännässlor utan att röra en min etc etc.
Detta respekterar vi fullt ut. Hon får de glas o bestick som hon vill, samt mjuka kläder mm. Innan vi tar i henne, klappar kind, vill ge kram mm så frågar vi eller förbereder så att hon är beredd o med på noterna o att det är okej att ge henne en kram tex. Vill hon inte så respekterar vi det.
Hennes rutiner ruckar vi inte på, för vi vet hur förtvivlad hon blir då. Andra förändringar: Ibland måste det ske.. då förbereder vi noga noga. Vi säger när hon är arg att hon får vara arg, men vi ska nu åka förbi det huset (tex) o lämna in mjölk (tex) sen åker vi hem direkt.
Vi har inga problem att hålla oss lugna när hon är arg. Det matar hennes ilska om vi försäöker prata "tillrätta" eller "jamsa" Funkar bäst att vi är lågmälda o klart o tydligt talar om vad som gäller. När utbrottet pang bom kommer så går det inte att nå henne. Då pratar vi inte med henne. Det matar bara hennes ilska. Går det så är det bästa att låta henne vara. Gör hon sig eller andra illa så måste vi ju ta henne. Då tar jag henne på armen i ett fast grapp o går omkring med henne o pratar tyst eller nynnar på en sång, utan ord, o inte ger henne verbal uppmärksamhet, för det blir värre då.
Ang kommunikationen så är hon väldigt verbal. Hon har blivit det. Talat kom i rasande fart fråån 3,5 års ålder. När hon däremot snöat in på något så går det ju inte att nå henne. Hon har alltid ett speciellt "tänk" o tolkar på eget vis saker o ting.
Hon slutade med blöja, på dagen i somras, nästan helt i af. Natten har hon ännu.
Ang natt mål så går det inte att ge mat på natten. Hon har grava sömnstörningar o har haft sen dag ett. Sov inte ens på BB. Hon somnar inte om hon får mat. Inte på 5-6 timmar iaf o det går ju inte.
Hon medicinerar med Theralen i kombination med Melatonin för sömnen, men sover trots det inte bra. (Går visserligen INTE att jämföra med utan medicin)
Hon är för hyper för att känna hunf´ger, hon har inte tid (tror jag). Hon är mager som en räka. När lugnet lagt sig hemma o lillebror är i säng så får hon macka o mjölk o frukt framför tv:n som vi pillar i henne. Då äter hon. Vakna om nätterna har hon altid gjort, men hon sover ändå bättre nu än när vi gav mat på natten. Innan vi gav k
vällsmål innan läggdags så visste vi ju inte OM det var för att hon var hungrig på natten som hon inte sov. Klart att vi gav henne mat då. Tänkte ju att stackarn, hon har knappt ätit, klart att hon måste vara hungrig. Problemet var att hon inte somnade om då. Det gör hon oftast nu om nätterna på ca 30 min iaf. Ca en gång i veckan är det ca 4 timmar som hon är vaken.