Erfarenheter av Risperdal??
Pcalma: Min dotter har Asperger som du kanske vet, vi har ju skrivit i samma trådar förut. När du beskriver din dotter så finns det väldigt många likheter med min dotter. Y har inte så häftiga vredesutbrott men reaggerar på motgångar med ilska, ledsenhet och ett ältande som kan hålla på i timmar. Hon är extremt lättkränkt, ängslig och känslig för beröring.
Hur fungerar det sociala samspelet för din dotter?
Undrar ju hur bup resonerar om dom inte ser någon autismspektrum-störning hos din dotter när så mycket av det du beskriver påminner om min dotter som har just det?
Nilsfar: Det låter väldigt bra allt du skriver. Jag är helt med på noterna när det gäller att inte bara fokusera på medicinsk behandling. Min dotter medicineras för sin ad/hd för att det är nödvändigt men när det gäller hennes tvångsmässighet ska hon börja träna kbt.
Ändå får det du skriver mig att känna mig som världens sämsta mamma. För jag klarar inte att alltid behålla lugnet i konflikter med min dotter, jag klarar inte att se det som en inlärning av hur hon fungerar. Jag är ensamstående med henne, hennes pappa finns inte med i bilden, jag har 20 timmar avlösning per månad och ingen annan hjälp alls. För Y klarar inte att lämna mig och ingen annan klarar att ta henne under dom omständigheterna.
Hur gör man för att ställa sig själv utanför på det sättet så att man slipper känna ilska, ledsenhet, sorg och uppgivenhet under hennes timslånga ältande av småsaker som för henne blivit jättestora. Hur kan jag hantera rädslan för att hon inte någonsin ska kunna bli minsta lilla självständig?