Inlägg från: Pink Muffin |Visa alla inlägg
  • Pink Muffin

Hur få 7-månaders att ta flaska?? Tips?

Min son på 7 månader vägrar dricka ur nappflaska. Jag helammar i stort sett (vi tar det lite lungt med smakisar och det är väldigt upp och ner...). Vill nu att han ska dricka ur nappflaska (bröstmjölk, välling eller ersättning spelar ingen roll) men han blir helt hysterisk så fort han ser flaskan och slår och fäktar med händerna. Är han nån gång lugn och tar flaskan i munnen tuggar han bara på den. Han har inte napp...

Nån som har tips eller knep på hur jag ska få honom att suga på nappflaskan??

♥ Signe 050204 ♥ Alfred 061108 ♥ Valter 080621 ♥
  • Svar på tråden Hur få 7-månaders att ta flaska?? Tips?
  • Pink Muffin
    PVeraB skrev 2009-01-31 20:44:22 följande:
    håll den som vore ditt bröst. lägg han till rätta och ha flaskan där i stället för bröstet. Fattar du hur jag menar? Så gjorde vi med vår tjej iofs var hon bra mkt yngre än din (3v) men jag tror det kan funka för större barn med.sen gick det bättre och bättre förståss och nu förtiden sitter hon själv i soffan och klunkar välling men så är hon snart tvåmen tipset håll flaskan och barnet på samma sätt som du skulle amma
    Har provat det, men är villig att ge det ett nytt försök! Misstänker att han inte är lika "lättlurad" som en nyfödd...!

*puffar för fler svar*
  • Pink Muffin
    logg81 skrev 2009-02-01 09:57:35 följande:
    Har hört att en del haft i lite kanel i flaskan för att få lite piff på innehållet...
    Aha... Jag var så hemsk att jag hade saft i den för att få honom att suga, men den gick han inte på... Fundersam
  • Pink Muffin
    logg81 skrev 2009-02-01 10:04:18 följande:
    Ja saft hade jag till min tös med så vi kan hoppa från klippstupet hand i hand Har du testat att byta napp på flaskan? Min tös fullkomligt hatade esskas vanliga nappar. Så jag fick köpa ett paket från varje märke och de enda hon gillade var bambinos och mam-napparna... (ellet tuttarna eller hur man nu ska säga.... Flasknappar)Numera går det lite bättre men nu vet hon att jag inte går och byter tutte på dom längre. Hon tar det som erbjuds...
    Har provat två olika nappar, en vanlig rund och en platt... Shit, ska man verkligen behöva hålla på så här... Hur svårt kan det vara att suga i sig maten från en flaska ist för tutten!! Så jäkla mysig är jag inte!!
  • Pink Muffin
    Genuin skrev 2009-02-01 10:10:26 följande:
    Kanske prova NUK napp på flaskan om du inte redan gjort det, jag hade samma problem och kom fram till att den fungerade bäst...
    Kan man köpa bara en sån napp och inte hela flaskan?? Tror dom bara finns på barnaffärerna här...!
  • Pink Muffin
    Virre1980 skrev 2009-02-01 10:18:14 följande:
    min son var likadan att han inte vill suga på flaskan men så bytte jag till mama napp flaskan å den fungerar jätte bra men han tog den inte på än gång utan man får erbjuda dom flaskan me jämna mellan rum så kommer han snart å ta den så va de för min iaf..
    Jo, så småningom kommer dom väl på att det går lika bra, men jag börjar få lite panik eftersom jag ska åka bort om två veckor och vill åka utan barn...!! Oskyldig Dom andra två har också varit svårtflörtade med flaskan, men klunkar glatt välling i flaska morgon och kväll numer!
  • Pink Muffin

Nu har jag testat att hålla barnet och flaskan som om han skulle amma - funkar inte! Jag får blåhålla honom och han är STARK!

Testat med pipmugg - han bara tuggar på pipen!

Pumpat ur ist för välling, men han skriker som tokig bara han ser flaskan. Jag "tvingade" då i honom några droppar för att han skulle känna att det är bröstmjölk. Han suger ändå inte!

Insåg att en av flasknapparna jag har är MAM med platt "nos" och testade den, men icke!

Har provat att koppmata honom men han blir så arg och ledsen när han inser att jag inte tänker ta fram tutten att han sätter i halsen...

Börjar bli desperat!! Han äter ju lite smakisar av gröt och mat, men det blir sällan mer än smakisstorlek på portionerna... *river mitt hår!* Nån måste ha haft samma problem och hittat en lösning!!(?)

• Pink Muffin
    Amlin skrev 2009-02-03 10:46:29 följande:
    Min tjej tuggade rätt länge på pipen, eller snarare hon la pipen mot tandköttet och skakade på huvudet så att det kliade sköööönt! Eftersom hon ammades också så tänkte jag att hon nog fick i sig lagomt med väntska ändå. Det tog ett tag innan hon fattade poängen med det hela men när det väl lossnade så gick det som en dans.
    Jag är angelägen eftersom jag och sambon ska på ett bröllop om 2 veckor 10 mil bort och vara borta över natten och jag vill väldigt gärna åka utan barn...
  • Pink Muffin

Tänkte "vänta ut" honom nu och inte erbjuda bröstet... Blir han tillräckligt hungrig borde han ju ta flaskan, lr? Känns som om det skulle vara mkt enklare om jag skulle sluta amma... Nu vill jag ju gärna fortsätta amma länge, men att han ändå kan ta flaskan om det behövs som ju är fallet om 2 veckor!

• Pink Muffin
    Amlin skrev 2009-02-03 11:21:33 följande:
    Hm, ja det är ju tidsaspekten som gör det klurigt. För jag har haft samma problem och hittat en lösning men det tog tid. Jag ammar fortfarande henne flera gånger per dag och hon äter 2 mål mat och 1 gröt. För oss så har hon fått leka med pipmuggen för att på så vis bli bekväm med den. Hon har bitit på nappen (på handtagen, på flaskan osv) kastat den i golven, bankat på leksaker med den osv.Sen var det som att hon själv fattade det här med att dricka ur den och när det väl lossnade så spelar det ingen roll vilken flaska eller vilken napp vi än kommer med. Hon klarar dem galant. Alltså hon dricker inte själv men hon suger när vi håller upp den och det fattade hon inte till en början. Vissa barn tar aldrig flaska, ni kanske får sikta på att ge gröt istället för välling och öka på puréerna istället så att han får i sig näring den vägen när ni är bortresta. Vätska kanske ni kan få ge i sked eller ur ett vanligt glas som du håller. Kanske lossnar det med flaskan sen när han greppat det här med att man kan bli mätt på annat än bröstmjölk och den kopplingen kanske kommer näs det lossnat med smakportionerna. Jag vet ju å andra sidan inte hur det gått med smakportionerna för er men jag spekulerar vilt ändå.
    Han äter gröt och puré, men det är ff på smakisnivå... iof äter han säkert mer om han, när vi är borta, inte får bröstet för att "fylla upp". Problemet är att han ff nattammar och att mormor (som ska vara barnvakt) då ska gå upp och blanda gröt mitt i natten och mata honom med det är ju inte rimligt...
  • Pink Muffin
    sonen08 skrev 2009-02-03 11:31:02 följande:
    men va händer om pappan ger han via flaskan då? funkar det. för det kan ju vara så att han känner av att mamma har bröstet och då funkar de inte. i vissa fall kan de vara så enkelt vet ju inte om du har provat detta ännu?
    Pappa och mormor har provat, med samma resultat som jag haft... Har även pumpat ur och låttit pappa prova med flaskan då jag varit och tränat (jag har alltså inte ens varit hemma), men inte heller det gav önskat resultat...!
  • Pink Muffin
    samma skrev 2009-02-03 11:25:52 följande:
    Prova med pipmugg istället. Inget säger att man Måste äta ur flaskan.. En av mina ratade flaska men det fungerade med mugg. (antar att han tyckte det kom för lite ur flaskan) Lycka till!!
    Har provat med mugg. På mugg med membran tuggar han bara och på mugg med hål (där det rinner av sig självt) sätter han i halsen!
  • Pink Muffin
    Amlin skrev 2009-02-03 12:23:10 följande:
    Pinkie skrev 2009-02-03 12:15:32 följande: Det kan ju vara så trist att ni inte har något val. Eller så är det så att amningen går att klara sig utan när inte du finns där och luktar massa go mjölk. Annars har jag nog tömt mina tips. Prova prova prova och funkar det inte så kanske han är ett flaskvägrande barn och då får ni prova alternativ... typ. Hoppas det löser dig för er (och mormor) och att det finns någon annan här som har bättre tips.

Egentligen kanske man helt enkelt inte ska hetsa upp sig... Mormor är av åsikten att hon ju bara ska ha honom ett dygn (en natt) och vill han inte äta utan vara hingrig och skrika så fine! Hon kan sova nästa natt!! Taskigt mot barnet -ja, men han är ju inte direkt utan mat utan har mycket han kan äta bara han bjuder till...

Tack, för dina tips iaf!

• Pink Muffin

Måste bara berätta för att få avsluta tråden...

Efter att ha trugat och tvingat på sonen nappflaska som han bara bet på fick jag igår igen genom att han började bita mig i brösten vid amning... Helt plötsligt stod jag HELT utan nåt att mata honom med... Köpte en Nuby-flaska på barnbutiken inne i stan idag, med lite vidare flasköppning och knottror på basen av nappen. Han vägrade först och skrek, men efter ett bad fick pappa prova med välling och se på 17 - ungen slukade drygt 100 ml välling och efter att jag gjort 100 ml till tog han även det! Visst, han var förmodligen skithungrig (hade ammat lite vid två tillfällen under dagen, men inte ätit nåt mer än det öht), men nu vet jag att han vet hur man gör iaf!

Svar på tråden Hur få 7-månaders att ta flaska?? Tips?