Amlin skrev 2009-02-03 11:21:33 följande:
Hm, ja det är ju tidsaspekten som gör det klurigt. För jag har haft samma problem och hittat en lösning men det tog tid. Jag ammar fortfarande henne flera gånger per dag och hon äter 2 mål mat och 1 gröt. För oss så har hon fått leka med pipmuggen för att på så vis bli bekväm med den. Hon har bitit på nappen (på handtagen, på flaskan osv) kastat den i golven, bankat på leksaker med den osv.Sen var det som att hon själv fattade det här med att dricka ur den och när det väl lossnade så spelar det ingen roll vilken flaska eller vilken napp vi än kommer med. Hon klarar dem galant. Alltså hon dricker inte själv men hon suger när vi håller upp den och det fattade hon inte till en början. Vissa barn tar aldrig flaska, ni kanske får sikta på att ge gröt istället för välling och öka på puréerna istället så att han får i sig näring den vägen när ni är bortresta. Vätska kanske ni kan få ge i sked eller ur ett vanligt glas som du håller. Kanske lossnar det med flaskan sen när han greppat det här med att man kan bli mätt på annat än bröstmjölk och den kopplingen kanske kommer näs det lossnat med smakportionerna. Jag vet ju å andra sidan inte hur det gått med smakportionerna för er men jag spekulerar vilt ändå.
Han äter gröt och puré, men det är ff på smakisnivå... iof äter han säkert mer om han, när vi är borta, inte får bröstet för att "fylla upp". Problemet är att han ff nattammar och att mormor (som ska vara barnvakt) då ska gå upp och blanda gröt mitt i natten och mata honom med det är ju inte rimligt...