Inlägg från: Ellabel |Visa alla inlägg
  • Ellabel

hur ser DITT drömhus ut?

Mitt drömhus är ett enplans hus i sekelskiftspanel. Kanske gråmålat, ev grönt.

Jag vill ha en vaker inbjudande veranda.

Jag vet inte riktigt hur planlösningen ser ut, men jag vill att det ska ryggåstak i huset, öppen planlösning mellan köket och vardagsrummet, dock vill jag inte att det ska vara ett enda stort rum utan diskbänken och spisen får gärna döljas lite. Jag vill ha vita köksluckor med "spegel" , vitt matt grovhugget kakel, Grov massiv ekskiva som diskbänk med infälldho. Inbyggd induktionshäll i ekskivan och en elegant fläkt kåpa, kanske glas och rostfritt eller bara rostfritt. Integrerad diskmaskin i arbetshöjd, jag vill också ha en integrerad micro på så vis att den rymms i ett skåp och är lätt att byta utifall att den skulle gå sönder.Överskåpen ska vara i trä och en del i vitrin. Ett "gåin" skafferi är ett måste. En köksö i mitten skulle inte heller vara fel. Ön ska också kunna användas som bord så att man kan ha barstolar där. Golvet närmast arbetsdelen ska vara klinkers, mörkgrått, övriga kök och vardagsrum i ekparkett. innertaket ska vara i vitlaserad träpanel. Spots i taket som lyser upp diskbänken och sn stor bergsmanskrona över köksbordet i ek. I köket skall det inte finnas ingång till tvättstugan. Storafönster som släpper in ljus, dock inte för stora så att det är glas ner till golvet. spröjsen på fönstren skall vara" krygssade" upptill, så ska spröjsen på hela huset vara! eftersom det är ryggåstak vill jag också ha halvmånefönster åt båda hållen.

I ryggåstaket i vardagsrummet ska det vara små små lysdioder som inte syns annat än när man tänder dem och då ska det se ut som en stjärnhimmel. I vardagsrummet ska det också finnas någon form av kamin. utgången till altanen ska finnas i vardagsrummet och altandörren ska vara dubbeldörr med glas,glaset skall dock äinte gå ända ner till golvet.

Hallen/ entren ska vara ljus och luftig, gärna dubbeldörr ,men halvmånefönster. Ovanför dörren ska det vara ett smaltfönster ca2 dm som släpper in ljus i hallen och ska det också finnas en "gåin" garderob så man kan hänga undan kläder,skor väskor och annat som inte används dagligen. Givetvis ska det finnas en "vanlig" klädhängare med hatt hylla, och en skohylla vore också bra. Även en liten "byrå" som man kan lägga nyklar,telefonladdare och annat "krafs" i skall finna i hallen. Min stora guldspegel ca 1*2m ska hänga på väggen så man kan spegla sig innan man går ut.PÅ golvet är det klinkers i grå/mörkgråtoner, kanske samma som i köket?

I hallen ska det även finnas tilgång till en Toalett med dusch.

på toaletten skadet vara Vitt, mattkakel på väggarna och även här gråttklinkers duschhörnan ska vara i frostat glas.

Hallen skall också ansluta till tvättstugan, golvet i tvättstugan ska vara i klinkers i grått, (så klarat) möjligtvist ljusgrått alternativt begie, väggarna ska vara målade i någon ljusfärg. I tvättstugan ska det också finnas en "gåin" garderob där man kan förvara lakan handdukar, filtar, täcker kuddar etc. tvättstugan bör alltså vara ganska stor. förutom torktummlare, tvättmaskin ska det finnas en skotork , tvättho, en bänk som man ska kunna vika tvätt på , mangel och ett städskåp. skåp där man kan förvara tvättmedel, skurmedel o dylikt bör även det finnas.
    Det var hall delen det....

i huset ska det även finnas ett till badrum som är mer som en relaxavdelning, golvet, mörkt klinkers, och väggarna ljust kakel. det ska finnas toalett och handfat trots att det är en relaxavdelning. ett bubbelbadkar för två personer och och en vedeldadbastu ska finnas i relaxavdelningen. också en dusch med frostade dusch dörrar ska finnas.

i övriga huset ska det finnas 4 stora sovrum. runt 15 -18 kvm, så att man har möjlighet att ev sätta in garderober och at barnen kan leka utan att trängas. ekparkettgolv i rummen och vitlaserad panel i taket så som det finns i övriga hus, ett litet rum på ca9 kvm får fungera som kontor/datarum. samma ska det vara där, vitlaserat paneltak, ekparket.

Det ska finnas en stor veranda i söderläge. ungefärhälften ska vara takad och resten frittupptill, så att man får ett soldäck. en del får gärna vara inglasad så man kan sitta där på kulna men vackra höstkvällar. räcket på verandan skall vara vittoch "staketet" ska vara "kryssade" upptill så de ger ett gammeldags intryck.

här är en länk på hur jag vill attdet ska se ut..

www.deckinabox.se/

det var väl det hela i stora drag. han inte nämnt något men det skalli nte finnas element i huset utan golvvärme, dörrarna till rummen skall vara vita spegeldörra men handtag i gammeldags stil. inte mässing utan "silver" aktigt. lister och foder i alla rum ska vara vita. inte ek som är populärt i dag. tapeter och mer ingående färg vet jag inte riktigt nu men det ska vara ljust samtidigt som det är färglatt, alltså inte bara vitt och sterilt.

Nu blev det mycket skrivet men tänk vad man kan drömma sig bort !

• Ellabel

mmmm har redan varit in och kikat, hihi. få jag fråga är det ett fiskarheden hus ?

Svar på tråden hur ser DITT drömhus ut?