hur ser DITT drömhus ut?
är nyfiken på hur era drömhus ser ut...
allt från golv till kök?1 plans,2 plans el 1,5 plans kanske?
berätta gärna så detaljerat som möjligt...
vilket rum som ska ligga var,kakel färg etc
är nyfiken på hur era drömhus ser ut...
allt från golv till kök?1 plans,2 plans el 1,5 plans kanske?
berätta gärna så detaljerat som möjligt...
vilket rum som ska ligga var,kakel färg etc
Eftersom jag just byggt mitt drömhus så är det enkelt att beskriva. 2 plans, öppen planlösning nere med braskamin, stort kök och en rejäl tvättstuga. Ljusa färger, mycket fönster och mycket ljusinsläpp. Badrum, matdel med mastalsbord och vardagsrumsdel vid braskaminen.
3 sovrum uppe, stort badrum med bastu, bubbel och bra med plats, tv rum separat uppe med projektor och bekväm soffa
Mitt drömhus är ett enplans hus i sekelskiftspanel. Kanske gråmålat, ev grönt.
Jag vill ha en vaker inbjudande veranda.
Jag vet inte riktigt hur planlösningen ser ut, men jag vill att det ska ryggåstak i huset, öppen planlösning mellan köket och vardagsrummet, dock vill jag inte att det ska vara ett enda stort rum utan diskbänken och spisen får gärna döljas lite. Jag vill ha vita köksluckor med "spegel" , vitt matt grovhugget kakel, Grov massiv ekskiva som diskbänk med infälldho. Inbyggd induktionshäll i ekskivan och en elegant fläkt kåpa, kanske glas och rostfritt eller bara rostfritt. Integrerad diskmaskin i arbetshöjd, jag vill också ha en integrerad micro på så vis att den rymms i ett skåp och är lätt att byta utifall att den skulle gå sönder.Överskåpen ska vara i trä och en del i vitrin. Ett "gåin" skafferi är ett måste. En köksö i mitten skulle inte heller vara fel. Ön ska också kunna användas som bord så att man kan ha barstolar där. Golvet närmast arbetsdelen ska vara klinkers, mörkgrått, övriga kök och vardagsrum i ekparkett. innertaket ska vara i vitlaserad träpanel. Spots i taket som lyser upp diskbänken och sn stor bergsmanskrona över köksbordet i ek. I köket skall det inte finnas ingång till tvättstugan. Storafönster som släpper in ljus, dock inte för stora så att det är glas ner till golvet. spröjsen på fönstren skall vara" krygssade" upptill, så ska spröjsen på hela huset vara! eftersom det är ryggåstak vill jag också ha halvmånefönster åt båda hållen.
I ryggåstaket i vardagsrummet ska det vara små små lysdioder som inte syns annat än när man tänder dem och då ska det se ut som en stjärnhimmel. I vardagsrummet ska det också finnas någon form av kamin. utgången till altanen ska finnas i vardagsrummet och altandörren ska vara dubbeldörr med glas,glaset skall dock äinte gå ända ner till golvet.
Hallen/ entren ska vara ljus och luftig, gärna dubbeldörr ,men halvmånefönster. Ovanför dörren ska det vara ett smaltfönster ca2 dm som släpper in ljus i hallen och ska det också finnas en "gåin" garderob så man kan hänga undan kläder,skor väskor och annat som inte används dagligen. Givetvis ska det finnas en "vanlig" klädhängare med hatt hylla, och en skohylla vore också bra. Även en liten "byrå" som man kan lägga nyklar,telefonladdare och annat "krafs" i skall finna i hallen. Min stora guldspegel ca 1*2m ska hänga på väggen så man kan spegla sig innan man går ut.PÅ golvet är det klinkers i grå/mörkgråtoner, kanske samma som i köket?
I hallen ska det även finnas tilgång till en Toalett med dusch.
på toaletten skadet vara Vitt, mattkakel på väggarna och även här gråttklinkers duschhörnan ska vara i frostat glas.
Hallen skall också ansluta till tvättstugan, golvet i tvättstugan ska vara i klinkers i grått, (så klarat) möjligtvist ljusgrått alternativt begie, väggarna ska vara målade i någon ljusfärg. I tvättstugan ska det också finnas en "gåin" garderob där man kan förvara lakan handdukar, filtar, täcker kuddar etc. tvättstugan bör alltså vara ganska stor. förutom torktummlare, tvättmaskin ska det finnas en skotork , tvättho, en bänk som man ska kunna vika tvätt på , mangel och ett städskåp. skåp där man kan förvara tvättmedel, skurmedel o dylikt bör även det finnas.
Det var hall delen det....
i huset ska det även finnas ett till badrum som är mer som en relaxavdelning, golvet, mörkt klinkers, och väggarna ljust kakel. det ska finnas toalett och handfat trots att det är en relaxavdelning. ett bubbelbadkar för två personer och och en vedeldadbastu ska finnas i relaxavdelningen. också en dusch med frostade dusch dörrar ska finnas.
i övriga huset ska det finnas 4 stora sovrum. runt 15 -18 kvm, så att man har möjlighet att ev sätta in garderober och at barnen kan leka utan att trängas. ekparkettgolv i rummen och vitlaserad panel i taket så som det finns i övriga hus, ett litet rum på ca9 kvm får fungera som kontor/datarum. samma ska det vara där, vitlaserat paneltak, ekparket.
Det ska finnas en stor veranda i söderläge. ungefärhälften ska vara takad och resten frittupptill, så att man får ett soldäck. en del får gärna vara inglasad så man kan sitta där på kulna men vackra höstkvällar. räcket på verandan skall vara vittoch "staketet" ska vara "kryssade" upptill så de ger ett gammeldags intryck.
här är en länk på hur jag vill attdet ska se ut..
www.deckinabox.se/
det var väl det hela i stora drag. han inte nämnt något men det skalli nte finnas element i huset utan golvvärme, dörrarna till rummen skall vara vita spegeldörra men handtag i gammeldags stil. inte mässing utan "silver" aktigt. lister och foder i alla rum ska vara vita. inte ek som är populärt i dag. tapeter och mer ingående färg vet jag inte riktigt nu men det ska vara ljust samtidigt som det är färglatt, alltså inte bara vitt och sterilt.
Nu blev det mycket skrivet men tänk vad man kan drömma sig bort !
mmmm har redan varit in och kikat, hihi. få jag fråga är det ett fiskarheden hus ?
Nej, vi har byggt helt själva i lösvirke i egen regi.
Ja, drömhuset trodde jag nog egentligen var ett 20-talshus i trä med glasveranda, rosrabatter och krattade grusgångar utanför.
Jag gillar ff den stilen men idag är vårt drömhus faktiskt något helt annat.
Det är så mycket som vägs in i ett drömboende, goda grannar, närheten till naturen, och "hemkänslan". Allt det har vi funnit i ett vaniljgult hus som är så pass billigt att bo i att det ger pengar över även till andra drömmar.
Jag säger bara WOW!
wow.....
vi håller på o ska bygga hus nu till våren o detta är vad vi kommit fram till hittils..
en vit sprutlakerad 1 plans villa på 200 kvm med svarta tak plattor..vita dubbel dörrar med fönster upptill..
stor hall (28 kvm) med klinkers(ej bestämt oss för färg än)och ett fönster med spröjs
till vänster en dörr som man går in till tvätt"stugan" o vidare in till dubbelgaraget...bredvid dörren till tvättstugan (från hallen)ska de finnas en dörr till stora badrummet med sandfärgat kakel o klinkers o vita hans o hennes badrumsmöbler.
klätt bubbelbadet i kakel o dusch dörrarna gränsar med bubbelbadet.
på höger sida av hallen ska det vara 2 sovrum på ca 20kvm var.båda rummen ska ha vanliga fönster med spröjs
mellan dem rummen ska det vara en liten toalett på 6 kvm i vitt klinkers/kakel.fortsätter man rakt ner så ommer man till vårt sovrum på 50 kvmhögt över sängen kommer det finnas 2 st "halvmånefönster" o på högra sidan kommer det finnas 2 st vanliga fönster med spröjs o mellan dem en balkong dörr...
på andra sidan kommer vi ha kök,vardagsrum o matrum på 85kvm..
hela långsidan kommer vara fönster från golv till tak med spröjs.
längst in till vänster kommer vara vårt vita lantkök ca 9 meter kök med bänk o vitvaror...på andra sidan om köket kommer vi ha en bänk längst med väggen.av små köksskåp med en lång vit dyna på som man kan ha o sitta på när man är många ca 4 meter lång,på själva kökssidan kommer vi ha vita plankor på väggen(lantligt stuk)vet ej vad det heter.
annars kommer resten av väggarna vara vit vävtapet.
det kommer finnas en vit kakelugn mot väggen där mat"rummet" kommer vara så altså mellan köket o matrummet kommer själva vardagsrummet vara...
har inte bestämt vad för bänkskiva vi ska ha till köket...
taken i alla rummen ska vara vitlaserat vet ej om jag vill ha vitlaserat golv oxå i alla rum el om vi ska välja valnöt???
kanske valnötsbänkskiva o valnötsgolv överallt?
vardagsrumsmöblerna är dock av valnöt..inte så snyggt me så mkt valnöt kanske?
kom gärna med tips,för än är vi bara i ritningsstadiet...
o just det hela den sidan där det bara skulle vara fönster ska det finns en balkong dörr oxå som man kommer ut till vår veranda..har dock inte bestämt hur den ska se ut än...
som jag sa..kom gärna med förslag på vad som kanske hade varit bättre,praktiskare,snyggare etc..jag e öppen för alla förslag...
vill verkligen att detta huset ska bli perfekt då vi köpte hus för 1 år sedan o total renoverade men jag har tok ångrat mig med allt vi gjort...
oj vad långt d blev :)
inomhuspool.....
hade inte varit dumt alls,men undra vad det kostar attunderhålla osv
Vi håller väl i princip på att renovera vårt drömhus. Det är ett 150 år gammalt timmerhus som vi ska bygga ut till en parstuga med frontespis. Originaldetaljer som gamla fönster med spröjs, gamla dörrar och originalpaneler, massiva och breda trägolv, genuina material (golvtegel, skifferplattor, träpaneler osv). Platsbyggt kök i massivt trä (björk, ska handmålas) med infällda luckor, och detaljer som badkar med lejontassar och handfat på pelare, renoverad jugendkamin, järnspis i köket etc.
Kanske hade jag önskat att huset hade mer sekelskifteskaraktär, men jag är så himla nöjd, och jag älskar det faktum att det ligger i en by som är upptaget som kulturmiljö av riksintresse, en oerhört vacker och orörd miljö vid Vindelälven och snötäckta bergstoppar, en gård med härbre och lagård och fungerande bagarstuga (i genuin 20-talsmiljö) och timrad loge.
...och, förstås: vedeldad badtunna på gården, jämte en bastu och utomhusdusch.
Em mansion med walk in closet, biagraf, gym,
Mitt drömhus är min mormors gamla hus där min morbror bor. Det ligger en bit utanför stan. Två kilometer upp i skogen. Det är ett rött hus med vita knutar. 4-5 rum och ett litet loft. Det finns en gräsmatta och ett litet mindre hus som min morbror och morfar byggde. Det är ett enkelt, litet hus, men oj vilka minnen jag har därifrån. Kan tillägga att nere vid vägen ligger det en sjö som jag ofta badade i som liten.
men nu sa ens boendestöd fitta man ej skulel ha såna krav men hon som bor