• Anonym (Oroligvän)

Tabletter för att avvänja hasch

En vän till mig har börjat knappra tabletter. Dennes anledning till detta är för att kunna sluta röka hasch. Jag tycker att det låter lite kostigt. H*N menar alltså att det sedan blir lättare att sluta med pillrena tvärt än med haschet. Så jag undrar nu om det verkligen kan vara så, eller är det en av alla bortförklaringar för att bara kunna få berusa sig?
    Svar gärna från "erfarna" människor.

• Svar på tråden Tabletter för att avvänja hasch
  • Anonym

Det är inte det minsta lätt att sluta med piller kan jag lova dig, nu vet ju inte jag vad det är för piller h*n tar men jag vet att abstinensen av tabletter kan vara tung den med...

• Anonym (ljuger?)

Låter snarare som om din vän vill ha en anledning till att få en till starkare kick.

• no pasaran

Låter väldigt konstigt tycker jag..

Tabletter är aldrig bra.

Hasch och Majja är ju naturliga "droger" och relativt ofarliga i förhållande till kemiskt framställd pharmaca

• Anonym (Oroligvän)

Vad jag vet om så äter h*n bl.a stesolid. Det verkar väl lugnande va?
    Och så är det massa fler. Ett par blåa... ???

• Anonym

ja stesolid är lungande och nårot som man kan bli beronde på håller med de andra att det är en anledning att h*n har ökat på sitt beronde

• Anonym

Det är en väldigt dålig lösning att ersätta en drog med en annan. Tro mig har varit där själv. Bytte hejvilt när jag skulle fösöka sluta med mig huvuddrog. Men det enda som funkar är total avhållsamhet från alla droger även alkohol. Annars byter man bara beroende. Det är aldrig lätt att sluta på egen hand, finns det självhjälpsmöten där ni bor? Eller annan drogmottagning där h'n kan be om hjälp? Lycka till

• Anonym (Oroligvän)

Tack för era svar. Det är nog så som jag trodde från början då.
    Jag har försökt att hjälpa h*n men jag kommer ingen vart. H'n har inget problem med detta, kan klara sig ur det om h*n bara vill. Bara massa bortförklaringar hela tiden.
    Jag känner mig så maktlös.
    Den beroende måste medvetet "lägga in" sig själv på behandlingshem osv va?
    Jag är bara så rädd att någonting snart kommer att hända. Gud vad jag skulle ångra att jag inte gjorde mer. Men vad??!

• SläppHästarnaFria

Cannabis skapar inget fysiskt beroende men man kan ha problem att sluta med det ändå såklart.

Stesolid och andra bensodiazepinpreparat skapar ett fysiskt beroende och beroendet som dessa skapar brukar jämföras med opiater. Stesolid hör dock till dom lite mildare bensodiazepinerpreparaten som gjorts för att hantera akut ångest.

Dom blå pillren kan jag meddela heter valium. Dessa skapar också ett fysiskt beroende och effekten dom ger påminner ganska mycket om cannabis. Väldigt vanliga preparat i exempelvis Amerika men i Sverige så finns dom inte längre för försäljning på apoteken.

Om pillren egentligen inte skulle ha inskaffats för att ha lättare att sluta med cannabis så skulle jag gissa på att dom har skaffats på grund av sitt lägre.

I min mening så bör man hålla sig till cannabis - om något av dessa, men alla droger ger inte samma utdelning till alla. Dock känns det inte vidare klokt att möjligen byta till ett fysiskt beroende.

Hoppas h*n lyckas sluta med alltihop, om det nu var tanken även från h*ns sida.

• Farsa på stan

Att sluta röka cannabis är sällan lätt, men det är ändå lättare än att sluta med många andra droger, inklusive diazepam. Valium, precis som t ex stesolid, är ett varumärke för diazepam, som tillhör gruppen bensodiazepiner. Bensodiazepiner är en av våra viktigaste psykofarmaka, men det är ingenting man bör stoppa i sig för att det är kul, det är fysiskt beroendeframkallande och kan ge en hel del bieffekter. Det låter snarare som om din vän försöker ersätta ett missbruk med ett annat, och det är aldrig rätt väg att gå.

• Loppanjkpg

dom blåa pillerna kan även va rohypnol.. en nära vän till mej gjorde precis lika dant o sa att men jag ska ta mindre o mindre piller varje dag det blev givetvis inte så utan hon bytte bara ut ett beroende mot ett annat men hon fick iaf LVU.. men det är svårare att sluta med piller än hash och man kan bli psykotisk om man slutar tvärt med piller, skulle man tex ha sådana utskrivna och ska sluta äta dom så sätts dom ut väldigt suksesivt just för att man kan bli psykotisk. hur gammal är din vän? är hon under 21 kan hon få LVU är hon över blir det svårare då man sätter LVM men då ska man vara lågnt nere och ha läkarutlåtande att man är en fara för sitt eget liv.. ta kontakt med någon på missbruksenheten på socialen och rådfråga lite du behöver ju inte uppge varken ditt elle din väns namn om du inte vill att soc ska gå vidare med det..

• Anonym (Oroligvän)

Min vän är 29. Så det känns som att h*n kastar bort sitt liv! Åh, jag blir galen.
    Vad är LVU?
    Kan man köra bil och sådant på dessa tabletter? Vad jag har förstått så blir man väl ganska så påverkad, eller blir man bara av med ångest och får ett lugn? Hur blir man utav rohypnol?
    Det är väl så olika, men går det att ha ett fungerande "vardagsliv" med ett tablettberoende? Med haschrökat är det ju inte så "farligt" ändå. Man blir ju liksom inte helt borta. Om ni förstår vad jag menar.

• Farsa på stan

LVU="Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga". Det handlar om att tvångsomhänderta ungdomar som har ett beteende som utgör en allvarlig risk för sig själv eller andra, t ex grava missbrukare. För vuxna missbrukare finns en liknande tvångslag, LVM (Lag om vård av missbrukare i vissa fall). Det ska gå rätt så extremt långt innan man kan använda tvångslagar för att omhänderta människor, särskilt vuxna.
    Försök luska ut vad det är för piller det handlar om. Rohypnol tillhör, liksom diazepam, gruppen bensodiazepiner, och ger en påverkan som påminner om ett alkoholrus. Inget som man bör köra bil på alltså. Dessutom minskar hämningarna och man kan bli mer aggressiv. Ingen rolig drog alls, åtminstone inte för omgivningen. För övrigt är det rätt skadligt, i synnerhet om man blandar med alkohol.

• Anonym (missbruk)

LVU= lag om vård av undom. LVM= lag om vård av missbrukare. detta är tvångsomhändetagande i båda fallen skilldnaden är att lvu kan man ändast få innan man fyllt 21 och lvm efter 21 det är dock svårare att sätta ett lvm än ett lvu. man kan säkert ha ett tillsynes fungerande vardagsliv om man själmedicinerar. det är absolut inte bra att köra bil på dessa tabletter och din vän behöver säkert hjälp med att ta sej ur sitt missbruk. är h*n medveten om att h*n har ett missbruk eller förnekar h*n? du kan ju försöka ge ett annat perspektiv på de o prata med din vän. ställa motfrågor typ som kan du va utan tabletterna imorgon om du vill? svarar h*n JA säg ok då umgås vi hela dan imorgon och du tar inga tabletter då går h*n inte med på det utan sätter sej på tvären tala då om hur du tolkar de ur ett objektivt perspektiv att du säger att du kan men du tänker inte va det vad gör det dej till då osv osv. tala oxå om att du dömmer inte din vän för det här eller ser annorlunda på denne pgav detta utan du vill bara väl och är orolig. kolla gärna upp lite olika öppenvårds möjligheter mm. som du kan tala om för din vän att den kan vända sej till om h*n kommer till att h*n säger amen va fan ska jag göra då osv... lite tips bara från en som levt ihop med missbrukare och sett många vänner falla i detta...

• ANARK

Jag kan med egen erfarenhet och med andras (vänner) säga att has det går att sluta med med endast lite svettningar och svårt att sova några nätter om man röstar in och dagar en längre period har man rökt mindre hash typ ett rök tillfälle per dag kan man sluta även efter långa perioder helt omärkligt bart. Cannabis hash/Marijuana är harmlöst! Bara titta på rresten av världen där man börjar legalisera. Titta påminner och serier som är en del av normalisering s prossesen..... Men där imorgon benzodiasepiner som sterilolid är riktigt svåra att sluta med ett år efter jag slutat att äta benzo (hompopatiska Doser) har jag fortfarande känningar och abstinensbesvär....samt att sluta tvärt kan leda till allvarliga epileptiska anfall samt död vid högre doser.......varför vill hon sluta med hasht och äta piller istället? Varför inte sluta berusad sig helt....själv medicineras hon så rekommenderar jag cannabis....eller gå till läkaren!

• klyban
    ANARK skrev 2016-01-23 19:58:42 följande:
    Jag kan med egen erfarenhet och med andras (vänner) säga att has det går att sluta med med endast lite svettningar och svårt att sova några nätter om man röstar in och dagar en längre period har man rökt mindre hash typ ett rök tillfälle per dag kan man sluta även efter långa perioder helt omärkligt bart. Cannabis hash/Marijuana är harmlöst! Bara titta på rresten av världen där man börjar legalisera. Titta påminner och serier som är en del av normalisering s prossesen..... Men där imorgon benzodiasepiner som sterilolid är riktigt svåra att sluta med ett år efter jag slutat att äta benzo (hompopatiska Doser) har jag fortfarande känningar och abstinensbesvär....samt att sluta tvärt kan leda till allvarliga epileptiska anfall samt död vid högre doser.......varför vill hon sluta med hasht och äta piller istället? Varför inte sluta berusad sig helt....själv medicineras hon så rekommenderar jag cannabis....eller gå till läkaren!

Nä, harmlöst är det absolut inte, men inte heller farligt.

Och TS, det låter konstigt, visst kan nån benzo hjälpa dig att sova.
    Men det handlar bara om nån dag på sin höjd.

Svar på tråden Tabletter för att avvänja hasch