• Finesse

Urkopplinga av airbag m.m.

thecarseatlady skrev 2009-01-30 13:47:51 följande:
    Instämmer, intressant läsning! Vilken tur att ni lyckades lösa det! 4043kronor är ju hutlöst mycket pengar för en sådan sak! Förutom allt det du skriver så har jag också läst att krocksäkerheten vid en frontalkollision faktiskt är högre om den bakåtvända bilbarnstolen är placerad mot instrumentpanelen istället för mot ett bilsäte. Vi har haft de två äldre barnen bakåtvända i framsätet och för oss gick det väldigt bra(hade då ingen airbag alls). De hade hur mycket plats som helst för benen där! Därför kollade vi också upp vad det skulle kosta att koppla ur airbagen i vår nuvarande bil, en Toyota Picnic. Men vi fick inget svar på den frågan, för de vägrade helt och hållet att koppla ur den! Påstod att det då inte längre är säkert för en vuxen att sitta där, och att barnens plats var bak i bilen och vuxna fram. (bor i Finland ifall det har någon betydelse..) Nåja, vi blev förstås förvånade, men det var ändå inget måste för oss att kunna ha bilstolen fram. För vi har ändå bra med plats i bilen då det är en 6 pers. bil vi har och ännu bara är 5 pers. i familjen. Men jag har nog hört om alldeles för många här omkring som vänder barnen framåt i bilen redan vid 1-2års ålder p.g.a. att de tycker att barnen får för trångt för benen och inte kan eller vill koppla ur airbagen. Så de ställer nog till med mycket bekymmer för barnfamiljer dessa airbagar...
    jag har oxå hört att många "bilmärken" vägrar att koppla ur airbagen.. vilket jag tycker egentligen är rätt bra eftersom bilen blir ju inte samma säkerhet på när det inte finns nån airbag där..
  • Finesse
    maelia skrev 2009-02-10 11:22:59 följande:
    Tack för inlägget amson! Sitter i exakt samma situation men en Volvo V50 -05. Dock frågade vi om det i somras då vi köpte bilen och då sa säljaren att det kostade ca 5000 kr och när jag försökte få den urkopplad som "med i köpet" så sa min mor (som va med) "När det blir aktuellt kan jag betala det". Mamma ville vi skulle köpa den bilen ändå... NU - när vi måste koppla ut den till sommaren för att vi vill ha barnstolen i fram kommer det gå lös på 4300 kr enligt Volvo här i Umeå. Då kostar materialet (urkopplingsdosa samt annat bälte) ca 2650 kr av det. Ett bälte som bara är längre med extra "bältes-sträckare". Idioti tyckte jag o ringde runt till bla Mekonomen som sa att de ALDRIG bytt bälte på lika biltyp. Hmmm... De tog ca 700 kr för urkoppling ! Ringde just mitt försäkringsbolag (Volvia) som sa att det inte spelar någon roll försäkringsmässigt om man byter eller inte. Kvinnan jag pratatde med kontrollerade extra med sina kollegor som i sin tur aldrig hört detta heller ! Ska framöver testa vårt babyskydd (Acta Graco logico)så det passar med det kortare bältet och sedan besluta...
    du har väl bas till den?
  • Finesse
    amson: hur kommer det sig då att vissa biltillverkare inte tillåter att man tar bort airbagen och att i Kalifornien är det förbjudet att ha babyskydd och bilbarnstolar fram?

Jag har hört att dagens bilar inte klarar krocktester om airbagen är borta.. men kan man sätta dit den sen igen?
Svar på tråden Urkopplinga av airbag m.m.