Urkopplinga av airbag m.m.
Hejsan!
Jag vill först och främst klargöra att jag inte är någon expert på det här ämnet. Men på senare tid har jag satt mig in i frågan och läst myyycket, och tänkte därför dela med mig av vad jag vet/läst/kommit fram till/fått reda på & upplevt.
Under 2006 köpte jag och min man en begagnad Volvo V50. Den största anledningen till att vi valden denna är att vi planerade att så småning om skaffa barn. Därför frågade jag också specifikt om hur det fungerade med urkoppling av airbag i passagerarsätet fram. Fick då till svar att detta skulle komma att kosta 500-600kr (aktuellt pris 2006).
För någon vecka sedan började vi så diskutera just detta, då vi nu väntar barn. Min man ringde till vår lokala, auktoriserade Volvo-verkstad för att fråga vad urkoppling av aibagen kostade i dagsläget. Killen där svarade då att detta kostar 4043kr, inklusive byte av bältet. När min man frågade varför man bytade bältet fick han svaret att "det är för kort".
Jag blev ganska upprörd över svaret vi fått och började fundera. Till en början tog jag kontakt med den säljare som sålt bilen till oss (på samma ställe som verkstaden). Han lovade att kolla upp det hela och återkomma. Han ringde senare upp och påtalade att det säkraste stället att montera en bilbarnstol på var i mitten bak (läs mer om detta längre ner), men jag påtalade att "det måste väl vara mitt eget val?" Fick ett kort svar på mail senare att vi kunde få ett pris på 3850kr.
Då satte det spinn i mig. Jag började läsa allt jag kunde komma över, studier, krocktester, olika institutioners informationsmaterial, olika forum och åsikter från alla de håll. Det jag kommit fram till är att flertalet påtalar att det inte spelar någon som helst roll var i bilen man monterar bilbarnstolen så länge den är bakåtvänd och det inte sitter en airbag monterad på platsen. Skulle någon plats vara bättre än någon annan så skulle det i så fall vara mitten bak, för att barnet då befinner sig så långt från ?krockpunkterna? som möjligt. Dock tycker jag detta verkar opraktiskt och mycket visar att det är lika säkert på sidoplatserna, då babyskyddet monteras en bra bit från dörren i alla fall.
Vad gäller fram/bak-dilemmat som många tvistar om så är det ur ren säkerhetssynpunkt helt ointressant, då det är precis lika säkert. Fördelen med att ha barnet fram är att man kan ha uppsikt över barnet. Det är oftast också något rymligare fram, vilket möjliggör användandet av bakåtvänd bilbarnstol längre upp i åldern/längden på barnet. Rekommenderat är allra minst upp till 3 års ålder, men helst upp till 4 års ålder. Detta är alltså lättare i framsätet än baksätet. Fördelen med baksätet är att föraren inte blir distraherad under sin körning och framför allt inte lockad att plocka med saker kring barnet. I min värld handlar det mer om självdisciplin och trygghet att sätta barnet fram, men se till att hålla ögonen på vägen, och händerna på ratten.
Så?tillbaka till vår Volvo: Började åter fundera på kostnaden. Letade då upp på olika ställen och hittade uppgifter om att urkopplingen kostade ca. 600kr, men hittade också motsträviga kommentarer om att bältet måste bytas och att det var det som kostade så mycket mer (alltså 3-5000). Då jag hade uppfattat det som att bältet fram var för kort för att överhuvudtaget kunna montera en bilbarnstol där, så bad jag att få prova en väninnas babyskydd, vilket fungerade utmärkt. Dock hade jag ju hört så många säga att man måste byta bältet?även med andra argument.
För att reda ut saken ringde jag Volvos kundtjänst. Informationen jag fick av en mycket trevlig kvinna där var som följer: På de Volvomodeller som inte har nyckelavstängning av airbagen gäller urkoppling på auktoriserad verkstad. Under urkopplingen tar de ut sprängdosan som sitter monterad bakom airbagen, detta för att det ska bli helt säkert (med nyckelavstängningen är det säkert, trots att sprängdelen inte är demonterad, då denna sitter annorlunda enligt henne). Bältet måste bytas, då man, när det sitter en airbag monterad, inte ska åka för långt fram, in i kudden. När airbagen då demonteras eller avaktiveras, krävs ett något längre, mer ?huggande? bälte för att bibehålla säkerheten. Hela detta ?paket? innehöll alltså demontering av sprängdosan, med allt vad det innebär i säkerhetsprylar och deponeringsavgift, demontering av gammalt bälte samt inköp och montering av nytt bälte. Normalpris enligt Volvos rekommendationer 3-5000.
Nu hade vi tur. Vi fick tag på säljchefen där vi köpt vår bil, och i samspråk med säljaren som gett oss fel information redde vi ut situationen och löste den ekonomiska biten mellan oss. Jag är oerhört tacksam för detta, men vill med detta informera och hjälpa andra som funderar på det här med airbag, urkoppling och priser.
Det här inlägget blev antagligen alldeles för långt och ingående, men jag är inte direkt van att skriva i forum?kände bara att jag var tvungen att dela med mig, då jag själv letat så efter denna information.
Hoppas att det har hjälpt någon och jag skulle bli glad att höra hur ni andra resonerar och hur ni gjort.
/Annia
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-10 12:42
Har nog varit lite otydlig. Vi köpte alltså vår bil 2006, men årsmodellen är 2005, vilket jag har förstått är den årsmodell som skapar problem.
Det är nog väldigt olika beroende på vilken modell man pratar om, ja till och med vilket år den är tillverkad.
Det visade sig ju till och med att kostnaden skulle blivit annorlunda om vi köpt en bil som var producerad senare samma år!
Jag kanske också ska påpeka att vi alltså inte "kopplar ur" vår aribag, utan hela sprängdelen monteras ur (själva airbagen sitter alltså kvar, men den kan inte utlösas ens vid kraftig krock, vilket diskuteras vid "urkoppling" där endast sladdar dras ur/motstånd monteras). På modellen/årsmodellen vi köpt rekommenderas detta, då Volvo själva inte vill ta ansvaret för vad som annars kan hända. Detsamma gäller med bältet.