Ni som både fött med ryggbedövning och utan.
Var smärtan mycket värre utan epiduralen?
Jag hade bedövningen när jag födde min son, men är väldigt spruträdd och tänkte att jag kanske ska försöka föda utan den här gången.
Var smärtan mycket värre utan epiduralen?
Jag hade bedövningen när jag födde min son, men är väldigt spruträdd och tänkte att jag kanske ska försöka föda utan den här gången.
Jag har gjort både och.. Föredrar med
Tyvärr kan jag inte svara på vad som är bäst... Jag födde vår dotter utan den bedövningen, för de hann inte ge mig den. Tyckte att visst, det gjorde ont, men inte så att jag inte klarade av smärtan. Nu lät jag ju väldigt tuff, men jag tror absolut att du klarar att föda utan epiduralen! Är du ordentligt spruträdd, så kanske det är det bästa? Då slipper du stressa upp dig inför sprutor och så... Och det är ju alltid bra, att inte behöva gå omkring och vara orolig.
Kram!
SJÄLVKLART kan du föda utan epidural om det inte tar vansinnigt lång tid så du måste vila.
Jag fick höra att har man för "ont" så att öppningsfasen tar för lång tid så kan det vara som så att det är kroppens sätt att motverka smärtan. Min kropp fungarar så sade mina 2 sista barnmorskor jag hade vid förlossningen. När jag fick epiduralen så gick det undan i öppningsskedet. Helt plötsligt skulle jag krysta...
EMn alla är vi olika och det finns ju andra saker du kan ta för smärtan och du känner att du behöver det..
Har i o för sig bara fött med epiduaral men jag skulle inte klarat av det utan....
Jag fick ryggmärgsbedövning. Det hjälpte ett litet tag men sen hjälpte det ingenting. Läkarna trodde att det hade blivit nå fel. Så jag födde utan bedövning. Men det gick jättebra ändå :)
Jag fick två epiduralsprutor (tog så pass lång tid), den ena hjälpte inte alls och den andra förvärrade alltihop och trycket neråt ökade.
Men jag vill ändå testa det nu under nästa förlossning :)
Jag tog EDA med första pojken och den var sååå skön at få, tog bort det onda men man kände ändå trycket neråt men man hade inte ont...I slutfasen så tog EDA slut på ena sidan av ryggen så smärtan dä kom tbax do tog jag sterila kvaddlar...och dom var bra...
Med andra pojken hade jag tänkt o ta eda igen för de funkade så bra, men narkosdoktorn fick inte i den ordetligt provade fyra gg..shit pomfries tänkte jag men i slut ändan fick jag västerviksmetoden och lite lustgas, då gick den förlossningen hur bra som helst...
Jag personligen skulle inte vilja föda utan någon slag av bedövning...
Jag tycker att det beror helt och hållet på förlossningen! När mitt första barn föddes hade jag inte överlevt utan epidural. När andra barnet kom så hann jag knappt in till förlossningen. Så jag tycker inte att du ska bestämma dig nu, utan under förlossningen, då du förhoppningsvis märker om du behöver den eller inte.
Men visst 17 är epiduralen underbar när man behöver den!
Med första barnet hade jag EDA, kunde inte fatta att folk kunde föda utan den, kunde inte stå när jag typ bara var öppen 4 cm. Var på samtal innan andra förlossningen och blev lovad EDA med andra så fort jag öppnats 4 cm. Helt enkelt livrädd inför det som skulle komma.
Men istället för den långdragna förlossning jag förväntat mig valsade jag in på förlossningen, generad över att vi över huvudtaget åkt in eftersom värkarbetet var svagt och ganska oregelbundet igen. Men istället var jag öppen 9 cm, vilket en mycket förvånad bm konstaterade. Smärtan med 2:an var hanterlig på ett helt annat sätt. Med honom fattade jag plötsligt varför folk tyckte det var mesigt med bedövning